Adakah menggunakan epipen menyakitkan?

Sejauh mana sakitnya EpiPen? Seperti suntikan lain yang masuk ke dalam otot (cth. suntikan B12 atau vaksinasi), terdapat sengatan tajam apabila jarum menusuk kulit. Kemudian ada rasa sakit yang mendalam apabila ubat dilepaskan ke dalam otot. The sengatan tajam akan menyakitkan tetapi bertahan kurang daripada 10 saat.

Apakah perasaan EpiPen?

Degupan jantung yang cepat/berdebar, gementar, berpeluh, loya, muntah, masalah bernafas, sakit kepala, pening, kebimbangan, gegaran atau kulit pucat mungkin berlaku. Jika mana-mana kesan ini berlarutan atau menjadi lebih teruk, beritahu doktor atau ahli farmasi anda dengan segera.

Adakah suntikan epinefrin menyakitkan?

Seperti kebanyakan ubat, mungkin terdapat kesan sampingan daripada epinefrin, seperti kebimbangan, pening, dan berpeluh, dan bengkak, sakit, atau perubahan warna kulit di tapak suntikan kerana penurunan aliran darah ke kawasan tersebut. Dan walaupun jarang, penghidap penyakit jantung mungkin mengalami sakit dada selepas suntikan.

Adakah anda perlu pergi ke hospital selepas menggunakan EpiPen?

Anda hendaklah sentiasa diperiksa di ER selepas menggunakan EpiPen anda. Itu bukan kerana epinefrin, tetapi kerana tindak balas alahan mungkin memerlukan pemantauan lanjut. Ramai pesakit juga memerlukan lebih daripada satu dos epinefrin atau rawatan kecemasan lain.

Apa yang berlaku jika anda menggunakan EpiPen dan tidak memerlukannya?

Suntikan tidak sengaja pada tangan atau kaki boleh menjejaskan aliran darah ke kawasan ini dan berpotensi menyebabkan kematian tisu. Walau bagaimanapun, ini adalah senario terburuk. Gejala suntikan tidak sengaja biasanya tidak begitu teruk dan mungkin termasuk: kebas atau kesemutan sementara.

Tonton anak berusia 5 tahun ini mengalami anafilaksis dan gunakan EpiPen®nya

Berapa lama masa yang diambil untuk EpiPen berfungsi?

Semasa tindak balas anafilaksis, EpiPen® harus diberikan dengan segera dan ambulans dipanggil, jika tiada peningkatan dalam gejala dalam 5 minit, EpiPen® kedua harus diberikan.

Apa yang berlaku jika saya secara tidak sengaja menyuntik diri saya dengan EpiPen?

Menyuntik EpiPen secara tidak sengaja ke dalam tangan atau kaki anda boleh mengakibatkan kehilangan aliran darah ke kawasan tersebut, dan mengakibatkan kebas. Jika ini berlaku, dapatkan rawatan perubatan kecemasan.

Bolehkah anda bertahan dengan anafilaksis tanpa rawatan?

Anafilaksis berlaku dengan pantas dan menghasilkan simptom yang serius di seluruh badan. Tanpa rawatan, gejala boleh menyebabkan akibat kesihatan yang serius dan juga kematian.

Apakah dua tanda anafilaksis?

Gejala anafilaksis

  • berasa pening atau pengsan.
  • kesukaran bernafas - seperti pernafasan yang cepat dan cetek.
  • berdehit.
  • degupan jantung yang laju.
  • kulit lembap.
  • kekeliruan dan kebimbangan.
  • rebah atau tidak sedarkan diri.

Apakah perasaan anda selepas anafilaksis?

Gejala kulit anafilaksis mungkin bermula sebagai kegatalan, kemerahan, atau hanya pemanasan ringan pada kulit. Ia boleh berkembang menjadi gatal-gatal yang menyakitkan apabila anda menyentuhnya. Warna sebenar kulit anda juga boleh berubah. Kemerahan adalah perkara biasa jika anda juga mempunyai sarang.

Bolehkah anda menggunakan EpiPen Jika anda telah minum?

Apabila minum, sentiasa bawa EpiPens® anda bersama anda. Minum terlalu banyak boleh membawa kepada sikap yang lebih santai terhadap pengurusan alahan makanan. Pengambilan alkohol boleh menyebabkan anda dan rakan anda kurang berhati-hati tentang strategi untuk membantu memastikan anda selamat. Ketahui alergen makanan yang mungkin terdapat dalam minuman anda.

Apa yang berlaku jika anda menyuntik epinefrin ke dalam urat?

Jangan menyuntik epinefrin ke dalam urat atau ke dalam otot punggung anda, atau ia mungkin tidak berfungsi juga. Suntikan hanya ke bahagian luar peha yang berisi. Menyuntik epinefrin secara tidak sengaja ke dalam tangan atau kaki anda mungkin berlaku dalam kehilangan aliran darah ke kawasan tersebut, dan mengakibatkan kebas.

Berapa lama anda memegang EpiPen di paha?

Suntikan ubat ke bahagian luar peha yang berisi. Jangan menyuntik ke dalam urat atau punggung. Anda boleh memberi suntikan melalui pakaian atau pada kulit kosong. Pegang auto-injector di tempatnya sehingga semua ubat disuntik—selalunya tidak melebihi 3 saat.

Bagaimana anda tahu jika epinefrin berfungsi?

Brown biasanya mengesyorkan antara 5 dan 15 minit sebagai jangka masa yang munasabah antara dos untuk menentukan sama ada epinefrin telah berkuat kuasa. Dia berkata bahawa "jika anda mempunyai seseorang yang kelihatan seperti tidak bernafas, mereka menjadi biru, mereka pengsan, anda akan memendekkan tetingkap masa.”

Bolehkah EpiPens menggunakan seluar jeans?

Dapatkan rawatan perubatan segera sekiranya suntikan tidak sengaja. Ia boleh ditadbir semasa memakai seluar. Bertentangan dengan kepercayaan popular, suntikan EpiPen boleh dihantar melalui pakaian.

Bolehkah anda mendapatkan EpiPen untuk berjaga-jaga?

Jika anda mempunyai alahan, doktor anda mungkin mengesyorkan agar anda membawa EpiPen sekiranya anda mengalami reaksi yang lebih serius. Doktor anda akan membuat cadangan yang diperlukan berdasarkan sejarah anda dan kesihatan keseluruhan anda.

Bagaimanakah anda boleh membezakan antara tindak balas alahan dan anafilaksis?

Perkara utama yang perlu diingat

Reaksi alahan adalah perkara biasa pada kanak-kanak. Kebanyakan tindak balas adalah ringan. Reaksi alahan yang teruk (iaitu anafilaksis) melibatkan seseorang pernafasan dan/atau peredaran. Anafilaksis adalah bentuk tindak balas alahan yang paling teruk dan mengancam nyawa.

Berapa lama masa yang diambil untuk mengalami kejutan anaphylactic?

Anafilaksis boleh berlaku dalam beberapa minit. Ia kebanyakannya berlaku dalam masa 20 minit hingga 2 jam selepas pendedahan kepada alergen. Tanda dan gejala mungkin ringan pada mulanya, tetapi boleh menjadi lebih teruk dengan cepat.

Apakah yang dilakukan oleh hospital untuk anafilaksis?

Di hospital

topeng oksigen boleh digunakan untuk membantu pernafasan. cecair boleh diberikan terus ke dalam vena untuk membantu meningkatkan tekanan darah. ubat tambahan seperti antihistamin dan steroid boleh digunakan untuk membantu melegakan gejala. ujian darah boleh dijalankan untuk mengesahkan anafilaksis.

Adakah air minuman membantu anafilaksis?

Contohnya, jika anda termakan sesuatu yang menyebabkan badan anda menghasilkan tindak balas alahan, air pada asasnya boleh membantu mencairkan perengsa dan sekali lagi, membantu dalam mengawal tindak balas histamin yang sesuai. Walau bagaimanapun, penting untuk diperhatikan sekali lagi air tidak boleh menghalang atau mengganggu tindak balas alahan yang serius.

Berapa lama anda boleh bertahan dengan anafilaksis?

Kadangkala terdapat tempoh senyap 1-8 jam sebelum perkembangan tindak balas kedua (tindak balas bifasa). Anafilaksis yang berlarutan mungkin berlaku, dengan gejala berterusan selama beberapa hari. Kematian mungkin berlaku dalam beberapa minit tetapi jarang dilaporkan berlaku beberapa hari hingga minggu selepas kejadian anafilaksis awal.

Adakah Benadryl akan menghentikan anafilaksis?

Pil antihistamin, seperti diphenhydramine (Benadryl), tidak mencukupi untuk merawat anafilaksis. Ubat-ubatan ini boleh membantu melegakan gejala alahan, tetapi bekerja terlalu perlahan dalam tindak balas yang teruk.

Berapa lama anda tinggal di hospital selepas reaksi alahan?

"Anda harus pergi ke ER dan tinggal di sana untuk sekurang-kurangnya empat jam untuk memastikan simptom terkawal," kata Sicherer. Kakitangan perubatan akan memantau anda dan memberi ubat tambahan jika perlu.

Apakah yang dilakukan oleh EpiPen kepada badan?

EpiPen hanyalah salah satu daripada jenama peranti yang dikenali secara umum sebagai Epinephrine Auto-Injector. Ubat ini bertindak pada seluruh badan untuk menghalang perkembangan tindak balas alahan. Ia menyempitkan saluran darah, membawa kepada peningkatan tekanan darah, dan mengurangkan bengkak.

Bagaimanakah anda tahu bila hendak menggunakan EpiPen?

Epinephrine harus digunakan dengan segera jika anda mengalami gejala yang teruk seperti sesak nafas, batuk berulang, nadi lemah, gatal-gatal umum, sesak di tekak, masalah bernafas/menelan, atau gabungan simptom dari bahagian badan yang berbeza seperti sarang, ruam, atau bengkak pada kulit berganding ...