Adakah fosamax menyebabkan penambahan berat badan?

Pertambahan berat badan bukan kesan sampingan yang perlu anda miliki semasa mengambil Fosamax. Dalam ujian klinikal, penambahan berat badan tidak berlaku pada orang yang mengambil Fosamax. Walau bagaimanapun, edema periferi (bengkak pada lengan atau kaki anda) telah dilaporkan oleh sesetengah orang sejak Fosamax diluluskan oleh FDA dan dikeluarkan ke pasaran.

Apakah kesan sampingan Fosamax yang paling biasa?

Pengeluar dadah, Merck, berkata kesan sampingan yang paling biasa termasuk masalah gastrousus, seperti loya, cirit-birit, sembelit dan kekejangan. Pentadbiran Makanan dan Ubat A.S. mendokumenkan beberapa kesan sampingan ubat yang lebih serius dan kemudiannya mengedarkan banyak amaran.

Apa yang Fosamax lakukan kepada badan?

Fosamax (alendronate sodium) ialah bifosfonat yang merupakan perencat khusus osteoklas-penyerapan tulang pengantara yang digunakan untuk merawat dan mencegah osteoporosis, dan untuk merawat penyakit Paget. Fosamax boleh didapati dalam bentuk generik.

Adakah Fosamax menyebabkan keguguran rambut?

Dr Roach: Saya dapati banyak laporan kes rambut gugur selepas penggunaan alendronate (Fosamax) dan ubat yang serupa (kelas yang dipanggil bifosfonat).

Apakah kesan sampingan mengambil alendronate?

Alendronate boleh menyebabkan kesan sampingan.Beritahu doktor anda jika mana-mana gejala ini teruk atau tidak hilang:

  • loya.
  • sakit perut.
  • sembelit.
  • cirit-birit.
  • gas.
  • kembung atau kenyang di dalam perut.
  • perubahan dalam keupayaan untuk merasa makanan.
  • sakit kepala.

Ubat-ubatan yang menyebabkan Berat Badan

Adakah Fosamax menjejaskan gigi?

Komplikasi dengan Fosamax berhubung dengan pergigian dipanggil "Osteonekrosis berkaitan bisphosphonate pada rahang” (BRONJ). Sebagai contoh, apabila anda menjalani pengekstrakan atau mengalami trauma pada tulang rahang, mekanisme tulang untuk membaiki dirinya terjejas dan boleh menyebabkan nekrosis di kawasan tersebut.

Berapa lama seseorang perlu mengambil alendronate?

Jawapan Daripada Ann Kearns, M.D., Ph. D. Bisphosphonates, jenis ubat osteoporosis yang paling biasa, biasanya diambil untuk sekurang-kurangnya 3 hingga 5 tahun. Selepas itu, doktor anda akan mempertimbangkan faktor risiko anda dalam menentukan sama ada anda perlu terus mengambil ubat osteoporosis ini atau lain-lain.

Adakah rambut akan tumbuh semula selepas menghentikan Fosamax?

Sebaik sahaja orang berhenti mengambil ubat, mereka mungkin mula melihat rambut tumbuh semula dalam masa 6 bulan. Dalam kebanyakan kes, rambut akan tumbuh semula dengan sendirinya apabila seseorang berhenti mengambil ubat. Orang ramai mungkin boleh membantu pertumbuhan rambut dengan rawatan di rumah.

Adakah Fosamax berbaloi untuk diambil?

17 Mac 2004 - Terdapat berita baik tentang ubat yang digunakan untuk merawat dan mencegah kehilangan tulang yang berkaitan dengan osteoporosis. Kajian paling lama mengenai salah satu ubat ini yang paling banyak dipreskripsi menunjukkan ia terus melindungi tulang selepas sedekad penggunaan.

Bolehkah anda minum kopi dengan Fosamax?

Satu kajian mendapati bahawa mengambil ubat osteoporosis alendronate (nama jenama, Fosamax) dengan kopi hitam atau jus oren mengurangkan penyerapannya sebanyak kira-kira 60 peratus. Ubat ini perlu diambil bersama air semasa perut kosong sekurang-kurangnya 30 minit sebelum sarapan pagi untuk kesan optimum.

Bolehkah osteoporosis dipulihkan tanpa Fosamax?

Anda tidak boleh membalikkan kehilangan tulang sendiri. Tetapi terdapat banyak cara anda boleh menghentikan kehilangan tulang selanjutnya. Jika anda didiagnosis dengan osteoporosis atau berisiko lebih besar untuk menghidapinya, doktor anda mungkin mengesyorkan ubat-ubatan tertentu untuk diambil.

Adakah osteoporosis memendekkan hayat saya?

Jangka hayat baki adalah 18.2 tahun untuk lelaki yang memulakan rawatan osteoporosis pada umur 50 tahun dan 7.5 tahun untuk lelaki yang memulakan rawatan pada umur 75 tahun. Jangka hayat baki adalah 26.4 tahun dan 13.5 tahun bagi wanita yang memulakan rawatan pada umur 50 tahun dan 75 tahun, masing-masing.

Bolehkah saya berhenti mengambil Fosamax cold turkey?

Sebelum menghentikan Fosamax atau sebarang ubat, adalah penting untuk berunding dengan doktor anda. Berdasarkan sejarah perubatan anda dan risiko kesihatan individu, doktor anda mungkin mencadangkan untuk berehat. Jika anda memutuskan untuk berhenti mengambil Fosamax, doktor mengesyorkan menjalani ujian ketumpatan tulang biasa untuk memantau status anda.

Apakah rawatan terbaik dan selamat untuk osteoporosis 2020?

Bifosfonat biasanya merupakan pilihan pertama untuk rawatan osteoporosis. Ini termasuk: Alendronate (Fosamax), pil mingguan. Risedronate (Actonel), pil mingguan atau bulanan.

Apa yang berlaku jika anda tidak mengambil ubat untuk osteoporosis?

awak mungkin dapat mengurangkan risiko patah tulang dengan cukup tanpa mengambil ubat. Atau anda mungkin merasakan risiko patah tulang anda sudah cukup rendah dan ubat-ubatan tidak berbaloi untuk diambil. Anda mengelakkan kemungkinan kesan sampingan dan kos bifosfonat. Kebanyakan tabiat sihat ini baik untuk badan anda atas sebab lain juga.

Apa yang boleh saya ambil dan bukannya Fosamax?

Alternatif untuk osteoporosis

  • risedronate (Actonel)
  • ibandronate (Boniva)
  • asid zoledronik (Reclast)
  • raloxifene (Evista)
  • denosumab (Prolia, Xgeva)
  • teriparatide (Forteo)
  • abaloparatide (Tymlos)

Apakah dua ubat yang boleh menyebabkan osteoporosis selepas penggunaan jangka panjang?

Ubat-ubatan yang paling biasa dikaitkan dengan osteoporosis termasuk fenitoin, fenobarbital, carbamazepine, dan primidone. Ubat-ubat antiepileptik (AED) ini semuanya adalah induktor kuat isoenzim CYP-450.

Apa yang tidak boleh anda lakukan jika anda menghidap osteoporosis?

Dengan kepadatan tulang yang rendah atau osteoporosis, anda harus mengelakkan:

  1. Pose membulat atau pergerakan tulang belakang membulat.
  2. Pusingan tulang belakang atau apa-apa pusingan dalam.
  3. Corkscrew atau basikal.
  4. Regangan pinggul dalam (seperti pose burung merpati)
  5. Pose pahlawan.
  6. Tekanan berlebihan daripada guru.

Adakah duduk tidak baik untuk osteoporosis?

Senaman di mana anda membongkok ke hadapan di pinggang dan memulas pinggang anda, seperti menyentuh jari kaki anda atau melakukan sit-up, boleh meningkatkan risiko patah mampatan anda di tulang belakang anda jika anda mempunyai osteoporosis.

Adakah keguguran rambut adalah kesan sampingan alendronate?

Kesan sampingan alendronate yang kurang biasa termasuk: Keguguran rambut.

Bolehkah anda membalikkan penipisan rambut?

Kebanyakan kes rambut menipis disebabkan oleh kebotakan corak lelaki. ... Tiada bukti yang mencukupi bahawa pengambilan vitamin boleh memulihkan keguguran rambut—dengan dua pengecualian besar. Finasteride dan minoxidil, digunakan dalam kombinasi, dianggap lebih berkesan untuk membalikkan jenis botak tertentu daripada salah satu sahaja.

Adakah rambut gugur akibat ubat akan tumbuh semula?

Dalam kebanyakan kes, ubat-ubatan membawa kepada keguguran rambut sementara, dan rambut anda akan tumbuh semula sebaik sahaja anda melaraskan dos atau berhenti mengambil ubat. Walau bagaimanapun, dalam kes lain, ubat-ubatan boleh menyebabkan anda mengalami kebotakan corak lelaki atau wanita, yang membawa kepada keguguran rambut kekal.

Bilakah alendronate harus dihentikan?

Ringkasnya, menghentikan alendronate selepas lima tahun terapi mengakibatkan penurunan secara beransur-ansur dalam BMD dan peningkatan dalam penanda biokimia bagi pusing ganti tulang tetapi tiada risiko patah tulang yang jauh lebih tinggi (kecuali patah tulang vertebra klinikal) pada kebanyakan wanita.

Apa yang berlaku jika anda berhenti mengambil natrium alendronate?

Tablet oral Alendronate digunakan untuk rawatan jangka panjang. Ia datang dengan risiko yang serius jika anda tidak mengambilnya seperti yang ditetapkan. Jika anda berhenti mengambil ubat secara tiba-tiba atau tidak mengambilnya sama sekali: Jika anda tidak mengambil ubat ini, anda mungkin mempunyai risiko yang lebih tinggi untuk patah tulang.

Siapa yang tidak boleh mengambil alendronate?

Anda tidak boleh mengambil alendronate jika anda mempunyai masalah dengan esofagus anda, atau tahap rendah kalsium dalam darah anda. Jangan ambil alendronate jika anda tidak boleh duduk tegak atau berdiri selama sekurang-kurangnya 30 minit selepas mengambil ubat. Alendronate boleh menyebabkan masalah serius dalam perut atau esofagus.