Poligon 10 sisi yang manakah?

Dalam geometri, dekagon (dari bahasa Yunani δέκα déka dan γωνία gonía, "sepuluh sudut") ialah poligon sepuluh sisi atau 10-gon. Jumlah keseluruhan sudut pedalaman dekagon ringkas ialah 1440°.

Adakah terdapat poligon 11 sisi?

Dalam geometri, hendekagon (juga undekagon atau endekagon) atau 11-gon ialah poligon sebelas sisi. (Nama hendekagon, dari bahasa Yunani hendeka "sebelas" dan –gon "sudut", selalunya lebih disukai daripada undekagon hibrid, yang bahagian pertamanya terbentuk daripada undecim Latin "sebelas".)

Apakah poligon Tegang?

Jawapan: Poligon 10 sisi dipanggil satu dekagon.

Perkataan Greek 'Polygon' terdiri daripada poli bermaksud 'banyak' dan gon bermaksud 'sudut. ' Penjelasan: Dekagon ialah poligon bermuka sepuluh dengan sepuluh bucu dan sepuluh sudut.

Apakah nama poligon bersisi 11 dan 12?

∴ 11 segi dan 12 segi poligon dipanggil Hendekagon dan Dodekagon masing-masing.

Berapakah bilangan sisi bagi poligon 10 sisi?

Dekagon ialah a 10-poligon sisi, dengan 10 sudut pedalaman, dan 10 bucu yang merupakan tempat pertemuan sisi. Dekagon sekata mempunyai 10 sisi yang sama panjang dan sudut dalam yang sama ukuran. Setiap sudut berukuran 144° dan kesemuanya berjumlah sehingga 1,440° . Dekagon tidak sekata mempunyai sisi dan sudut yang tidak semuanya sama atau kongruen.

Bagaimana untuk melukis dekagon biasa yang tertulis dalam bulatan

Apakah bentuk 10 sisi?

Dalam geometri, satu dekagon (dari bahasa Yunani δέκα déka dan γωνία gonía, "sepuluh sudut") ialah poligon sepuluh sisi atau 10-gon. Jumlah keseluruhan sudut pedalaman dekagon ringkas ialah 1440°. Dekagon biasa yang bersilang sendiri dikenali sebagai dekagram.

Apakah bentuk 9 segi?

Bentuk sembilan sisi ialah poligon yang dipanggil nonagon. Ia mempunyai sembilan sisi lurus yang bertemu di sembilan penjuru. Perkataan nonagon berasal daripada perkataan Latin "nona", yang bermaksud sembilan, dan "gon", yang bermaksud sisi.

Apakah yang dipanggil bentuk 13 sisi?

Poligon 13 sisi, kadangkala juga dipanggil triskaidekagon.

Apakah yang dipanggil bentuk 12 sisi?

Dodekagon ialah poligon 12 sisi. Beberapa jenis dodekagon khas digambarkan di atas. Khususnya, dodekagon dengan bucu yang sama jaraknya di sekeliling bulatan dan dengan semua sisi yang sama panjang ialah poligon sekata yang dikenali sebagai dodekagon biasa.

Adakah terdapat bentuk 7 segi?

Dalam geometri, heptagon ialah poligon tujuh sisi atau 7-gon. Heptagon kadangkala dirujuk sebagai septagon, menggunakan "sept-" (penghapusan septua-, awalan berangka terbitan Latin, bukannya hepta-, awalan berangka terbitan Yunani; kedua-duanya serumpun) bersama-sama akhiran Yunani "-agon" bermaksud sudut.

Apakah bentuk 100 sisi?

Dalam kes bentuk dua dimensi, bentuk dengan 100 sisi dipanggil Hektogon. Sebagai contoh, "icosi" ialah digit sepuluh, yang bermaksud "20." Sisi empat ialah poligon bermuka empat dengan empat sudut.

Apakah yang dipanggil poligon 14 sisi?

Dalam geometri, tetradekagon atau tetrakaidekagon atau 14-gon ialah poligon bermuka empat belas.

Apakah bentuk 5 segi?

Dalam geometri, sebuah pentagon (daripada bahasa Yunani πέντε pente bermaksud lima dan γωνία gonia bermaksud sudut) ialah sebarang poligon lima sisi atau 5-gon. Jumlah sudut dalam dalam pentagon ringkas ialah 540°. Sebuah pentagon mungkin ringkas atau bersilang sendiri. Pentagon biasa yang bersilang sendiri (atau pentagon bintang) dipanggil pentagram.

Apakah yang dipanggil bentuk 18 sisi?

Octadecagon. Poligon 18 sisi, kadangkala juga dipanggil oktakaidekagon.

Apakah yang dipanggil poligon 17 sisi?

Dokumen ini membentangkan pandangan Gauss bahawa adalah mungkin untuk membina a heptadekagon— poligon sekata dengan 17 sisi—dengan garis lurus dan kompas.

Apakah yang dipanggil bentuk 4 segi?

Definisi: Segiempat ialah poligon dengan 4 sisi. Diagonal bagi segi empat ialah tembereng garis yang titik hujungnya bertentangan dengan bucu segiempat itu. Dalam gambar di bawah, ABCD ialah segiempat, AC, BD ialah dua pepenjuru. Kami menamakan segi empat dengan menamakan empat bucu dalam susunan berturut-turut.

Berapakah bilangan sisi poligon sekata?

Oleh itu, poligon sekata mempunyai 24 sisi.