Adakah saya mendapat mono daripada teman lelaki saya?

EBV merebak dari orang ke orang melalui air liur dan cecair badan yang lain. Inilah sebabnya mengapa mono sering dipanggil "penyakit mencium." Jika anda mencium seseorang yang dijangkiti virus itu — atau anda berkongsi barangan peribadi seperti perkakas, cermin mata, makanan atau balsem bibir — anda boleh dijangkiti.

Bolehkah anda mendapatkan mono jika pasangan anda tidak memilikinya?

Bolehkah anda membawa virus dan tidak mempunyai mono? Anda pasti boleh. Virus itu sendiri biasanya tanpa gejala, manakala penyakit yang boleh ditimbulkannya biasanya menyebabkan gejala yang ketara. Ini bermakna seseorang yang mempunyai jangkitan EBV tanpa gejala mungkin secara tidak sedar menghantar virus itu kepada orang lain.

Adakah mono bermaksud teman lelaki saya curang?

Heck, jika teman wanita anda mempunyai mono pada masa lalu, secara teorinya mungkin anda menangkapnya daripada menciumnya. Apa yang dimaksudkan ialah mustahil untuk menyatakan dengan tepat dari mana atau dari siapa anda mendapat jangkitan, tetapi anda boleh meyakinkan teman wanita anda bahawa anda mengalami mono bukan bukti kafir yang pasti.

Berapa lama selepas terdedah anda mendapat mono?

Virus ini mempunyai tempoh inkubasi sebanyak kira-kira empat hingga enam minggu, walaupun pada kanak-kanak kecil tempoh ini mungkin lebih pendek. Tempoh inkubasi merujuk kepada berapa lama sebelum gejala anda muncul selepas terdedah kepada virus. Tanda dan gejala seperti demam dan sakit tekak biasanya berkurangan dalam beberapa minggu.

Bolehkah saya mencium teman lelaki saya jika saya mempunyai mono?

Adalah dinasihatkan untuk sekurang-kurangnya menahan diri daripada mencium semasa terdapat gejala aktif (iaitu sakit tekak, demam, bengkak kelenjar). Mono mungkin dijangkiti daripada pembawa (seseorang yang mempunyai organisma yang menyebabkan penyakit, tetapi yang tidak menjadi sakit).

Apa itu MONO? Gejala, Diagnosis & Rawatan

Bagaimanakah saya mendapat mono jika saya tidak mencium sesiapa?

Walaupun cara yang paling biasa untuk virus merebak adalah, sememangnya, melalui air liur, anda tidak perlu mencium seseorang dengan ketegangan aktif untuk menguncupnya. Ia juga boleh disebarkan melalui aktiviti seperti berkongsi minuman dan menggunakan peralatan orang lain, atau melalui darah dan cecair badan yang lain.

Bolehkah anda mendapat mono daripada memberi oral?

manakala seks oral tidak dianggap sebagai mod utama transmisi mono, penyelidikan menunjukkan bahawa kadar mono yang lebih tinggi dilihat pada remaja yang aktif secara seksual. Oleh itu, aktiviti seksual mungkin perlu dibendung semasa peringkat aktif jangkitan sebagai langkah berjaga-jaga tambahan.

Bilakah saya boleh mencium teman lelaki saya selepas mono?

Ia boleh mengambil empat hingga enam minggu selepas pendedahan untuk merasakan simptom, jadi anda mungkin tidak pernah tahu air liur (atau cawan bir-pong yang mana) harus dipersalahkan. Sihat lagi? Tunggu sekurang-kurangnya empat untuk mencium sesiapa sahaja.

Bagaimanakah saya tahu jika saya menghidapi strep atau mono?

Mononukleosis dan sakit tekak kedua-duanya mengakibatkan a sakit tekak, nodus limfa bengkak dan demam. Dengan sakit tekak, anda biasanya akan mempunyai tompok putih pada tonsil, tonsil merah dan bengkak, dan bintik merah pada bumbung mulut, dan gejala ini mungkin muncul dengan cepat. Gejala mono boleh mengambil masa sehingga enam minggu untuk muncul.

Apakah rasa keletihan mono?

Anda mungkin berasa lebih letih daripada biasa dan mengalami a demam ringan dan sakit tekak. Nodus limfa anda, tisu yang biasanya bertindak sebagai penapis, mungkin membengkak di bawah lengan anda dan di kawasan leher dan pangkal paha anda. Anda juga mungkin mengalami sakit-sakit badan, tonsil bengkak, sakit kepala, dan juga ruam kulit.

Bolehkah anda mendapat mono daripada tekanan?

Tekanan kronik boleh melemahkan sistem imun anda, jadi mungkin ini boleh menjadi salah satu pencetus yang membawa kepada serangan mono berulang.

Bolehkah saya mencium teman wanita saya dengan mono?

Jika anda mencium atau berkongsi minuman dengan seseorang yang mempunyai mono, ini tidak bermakna anda akan mendapatnya. Tetapi virus itu berjangkit, jadi adalah idea yang baik untuk mengelak daripada mencium atau berkongsi peralatan atau kosmetik dengan sesiapa sahaja yang sakit, baru-baru ini mengalami mono atau mungkin mengalaminya sekarang.

Apakah yang perlu saya lakukan jika teman lelaki saya mempunyai mono?

Untuk mengelakkan penyebaran virus jika anda telah dijangkiti, ikuti petua ini:

  1. Duduk di rumah dan berehat sehingga gejala anda bertambah baik.
  2. Jangan mencium atau berkongsi apa-apa barang peribadi — termasuk perkakas, cermin mata, gincu dan makanan — dengan orang lain.
  3. Tanya doktor anda jika anda perlu menggunakan kondom apabila anda melakukan hubungan seks dan berapa lama.

Bolehkah anda mendapat mono daripada berpelukan?

Anda hanya mendapat mono melalui ciuman. Mono digelar "penyakit ciuman" kerana ia merebak melalui air liur. Tetapi berciuman hanyalah satu cara untuk menyebarkan air liur; ia juga boleh merebak dengan mudah dengan berkongsi peralatan dan gelas.

Apa yang anda tidak boleh lakukan apabila anda mempunyai mono?

Jangan berkongsi makanan, minuman, peralatan makan, berus gigi atau apa-apa jenis produk bibir anda. Jangan cium semasa anda sakit (mono boleh merebak melalui air liur) Jangan melakukan hubungan seksual dengan seseorang yang mempunyai mono.

Apa yang kelihatan seperti sakit tekak tetapi bukan?

Bakteria Necrophorum dalam 20.5 peratus pesakit dengan gejala sakit tekak dan kira-kira 9 peratus daripada mereka yang tidak sakit tekak. Ia adalah bakteria yang paling biasa ditemui. "Jika ia kelihatan seperti strep tetapi ia bukan strep, ia boleh jadi ini," kata Centor kepada HealthDay.

Apakah rupa mono di tekak?

Tekak mungkin sangat merah, dengan bintik putih atau nanah pada tonsil. Ini pada mulanya boleh kelihatan serupa dengan sakit tekak. Demam 100-103° F (37.8-39.4° C), yang biasanya paling teruk pada minggu pertama dan mungkin bertambah teruk pada waktu malam.

Adakah mono bermula secara tiba-tiba?

Selepas satu atau dua hari, anda mungkin juga mengalami: Nodus limfa dan tonsil bengkak. Ruam seperti campak pada muka atau badan anda. Ia mungkin bermula secara tiba-tiba selepas anda mengambil amoksisilin untuk sakit tekak yang teruk.

Betapa seriusnya mono?

Mono kadangkala dipanggil "penyakit ciuman" kerana ia mudah merebak melalui cecair badan seperti air liur. Bagi kebanyakan orang, mono tidak serius, dan ia bertambah baik tanpa rawatan. Namun, keletihan yang melampau, sakit badan dan gejala lain boleh mengganggu sekolah, kerja dan kehidupan seharian.

Bolehkah anda makan ais krim apabila anda mempunyai mono?

Sakit Tekak dan Bengkak Tonsil

Anda mungkin pernah mendengar orang lain menggambarkan mono sebagai sakit tekak yang paling teruk dalam hidup mereka. Tenangkan diri anda dengan kumur air garam suam. Anda juga boleh minum minuman sejuk, makan yogurt beku atau aiskrim, atau mempunyai es loli.

Adakah saya akan mendapat mono jika teman wanita saya memilikinya?

Kebanyakan (bukan semua) orang yang sihat yang pernah menghidapi EBV mono mengembangkan imuniti terhadapnya dan tidak jatuh sakit akibat pendedahan berikutnya, jadi terdapat sedikit risiko anda mendapat mono semula jika anda melakukan hubungan seks.

Bolehkah anda mendapatkan mono dari faraj?

Kajian telah menunjukkan bahawa virus Epstein-Barr dihasilkan dalam air liur individu yang dijangkiti secara berterusan, dan penularan itu mungkin berlaku secara lisan, melalui sentuhan rapat dengan air liur semasa bercium. Virus juga mungkin terdapat dalam air mani dan cecair faraj.

Siapa yang paling berisiko untuk mono?

Mono biasanya disebabkan oleh virus Epstein-Barr (EBV). Anda berisiko tinggi mendapat mono jika anda: Adakah umur 15 hingga 24, terutamanya jika anda berhubung rapat dengan ramai orang. Di Kanada, pelajar universiti, jururawat dan orang dalam tentera berkemungkinan besar mendapat mono.

Bolehkah anda menghilangkan mono?

Begitu juga, tiada rawatan khusus untuk mono. Jangkitan ini biasanya kurang berjangkit daripada selsema. Walau bagaimanapun, gejala mono boleh bertahan lebih lama. Anda mungkin mengalami gejala selama empat hingga enam minggu atau lebih.

Adakah kemurungan adalah gejala mono?

Walaupun laporan anekdot mencadangkan bahawa kebimbangan dan gangguan kemurungan mungkin dicetuskan oleh mononukleosis berjangkit akut (AIM), terdapat beberapa kajian berasaskan populasi yang mengukur kesusahan dan gangguan psikiatri semasa dan selepas jangkitan.