Siapa kata melompat jehoshafat?

Raja alkitabiah Yosafat adalah inspirasi untuk seruan “melompat Yosafat!” Idiom aliteratif ini mungkin timbul pada abad ke-19 tetapi dipopularkan oleh watak kartun Yosemite Sam pada abad ke-20.

Dari manakah ungkapan Melompat Yosafat?

Lompat Yosafat! (dan Yosafat biasa saja!) berasal dari Amerika Syarikat semasa kegilaan abad ke-19 untuk "sumpah cincang,” kata-kata makian palsu yang menggantikan perkataan yang tidak senonoh atau menghujat dengan perkataan yang tidak menyinggung perasaan.

Apakah maksud nama Yosafat?

Asal usul Yosafat

Daripada Ibrani Yəhōshāphāṭ “Yahweh adalah hakim, telah menghakimi”

Siapakah yang dinikahi oleh Raja Yosafat?

Yosafat membantu Ahab dalam percubaannya yang tidak berjaya untuk menawan semula kota Ramot-gilead, bergabung dengan Ahazia dalam memperluas perdagangan maritim, membantu Yoram dalam pertempurannya dengan Moab, dan mengahwini putra dan penggantinya, Yoram, dengan Athaliah, anak perempuan Ahab.

Apakah yang dikatakan Alkitab tentang Yosafat?

Dia berkata: "Dengarlah, raja Yosafat dan semua penduduk Yehuda dan Yerusalem! Beginilah firman TUHAN kepadamu: `Jangan takut atau putus asa kerana tentera yang besar ini.Kerana pertempuran itu bukan milikmu, tetapi milik Tuhan.Esok berarak turun menentang mereka.

Klip Rasmi PPz30 Jumpin' Jehosafat

Apakah salah Yosafat?

Apabila Yosafat memegang jawatan, kira-kira 873 SM, dia segera memulakannya menghapuskan penyembahan berhala yang telah memakan tanah. Dia menghalau pelacur kultus lelaki dan memusnahkan tiang-tiang Asyera tempat orang ramai menyembah tuhan-tuhan palsu.

Apakah maksud melompat Jahosafats?

Nama raja dalam sumpah melompat Yosafat mungkin dipopularkan oleh kegunaan nama itu sebagai eufemisme untuk Yesus dan Yehuwa. Frasa, yang dieja "Jumpin' Geehosofat", pertama kali direkodkan dalam novel 1865-1866 The Headless Horseman oleh Thomas Mayne Reid.

Adakah Joram dan Yehoram adalah orang yang sama?

Yoram, juga dipanggil Joram, Ibrani Yehoram, atau Yoram, salah satu daripada dua raja Perjanjian Lama kontemporari. Yoram, anak lelaki Ahab dan Izebel dan raja (c. 849–c. 842 SM) Israel, mengekalkan hubungan rapat dengan Yehuda.

Apakah yang boleh kita pelajari daripada Yosafat?

BERANI DALAM TUHAN: "Jangan takut atau tawar hati..." BERGANTUNG PADA KEKUATAN TUHAN: 15 "Sebab peperangan bukanlah milikmu, melainkan milik Allah." SEmbahlah TUHAN: 18 "dan semua orang Yehuda dan Yerusalem sujud menyembah di hadapan Tuhan." BERIMAN KEPADA TUHAN: 20 “Dengarkanlah Aku, hai Yehuda dan penduduk Yerusalem!

Apakah maksud Yahweh dalam Alkitab?

Yahweh, nama untuk Tuhan orang Israel, yang mewakili sebutan alkitabiah bagi “YHWH”, nama Ibrani yang diturunkan kepada Musa dalam buku Keluaran. ... Selepas Pengasingan Babylon (abad ke-6 SM), dan terutamanya sejak abad ke-3 SM, orang Yahudi berhenti menggunakan nama Yahweh kerana dua sebab.

Apakah doa Yosafat?

Doa Yosafat: "Ya Tuhan kami, tidakkah Engkau menghakimi mereka?Kerana kita tidak mempunyai kuasa untuk menghadapi tentera yang besar ini yang menyerang kita. Kami tidak tahu harus berbuat apa, tetapi mata kami tertuju kepadamu” (2 Taw.

Adakah Mikha ada dalam Alkitab?

Mikha (Ibrani: מיכיהו Mikay'hu "Siapakah yang seperti Yah?"), anak Imla, adalah seorang nabi dalam Bible Ibrani. Dia adalah salah satu daripada empat murid Elia dan tidak boleh dikelirukan dengan Mikha, nabi dari Kitab Mikha.

Di manakah Ramot Gilead hari ini?

Ia telah dikenal pasti secara tentatif dengan Reimun, di lereng utara Sungai Yabok, kira-kira 5 batu ke barat Jerash atau Gerasa, salah satu bandar Decapolis. Lokasi lain yang mungkin termasuk: Tell er-Rumeith, kira-kira 36 batu utara-timur-timur Salt, Jordan. Ar-Ramtha.

Siapakah raja Israel yang ke-8?

Ahaziah (Ibrani: אֲחַזְיָה‎ 'Ăḥazyā, "Yah telah menggenggam"; juga bahasa Yunani: Ὀχοζίας, Ochozias dalam Septuaginta dan terjemahan Douai-Rheims) ialah raja kelapan dari Kerajaan Israel utara dan anak Ahab. Seperti bapanya, dia memerintah dari Samaria.

Siapakah isteri Ahab dalam Bible?

Seorang puteri Fenisia yang menyembah Baal, dewa kesuburan pagan, Izebel berkahwin dengan Raja Ahab dari kerajaan utara Israel.

Siapa satu-satunya raja wanita dalam Alkitab?

Ratu Athaliah adalah satu-satunya wanita dalam Alkitab Ibrani yang dilaporkan telah memerintah sebagai raja dalam Israel/Yehuda. Selepas pemerintahan singkat anaknya, dia membunuh ahli dinasti yang tinggal dan memerintah selama enam tahun, apabila dia digulingkan.

Di manakah Lembah Yosafat dalam Alkitab?

Tetapi pada abad ke-4 M, seorang peziarah tanpa nama memberikan nama "lembah Yosafat" kepada lembah yang terletak di timur Yerusalem, antara kota dan Bukit Zaitun. Akibatnya, dalam abad-abad berikutnya, lembah ini secara rutin dikenal pasti sebagai tempat Penghakiman Terakhir.

Raja Yehuda manakah yang berbuat benar di mata Tuhan?

1 Raja-raja 22:43 menawarkan kepada kita ringkasan yang menakjubkan tentang milik Yosafat pemerintahan: “Dalam segala hal, dia berjalan mengikut jalan Asa, bapanya, dan tidak menyimpang daripadanya; ia melakukan apa yang benar di mata TUHAN.” Tidak dinafikan, bapa Yosafat, Asa, adalah teladan yang baik untuk diikuti.

Apakah yang dikatakan Alkitab tentang pertempuran?

9) Ulangan 20:4 (NIV)

Sebab Tuhan, Allahmu, Dialah yang pergi bersamamu untuk berperang bagimu melawan musuhmu untuk memberikan kemenangan kepadamu.

Siapa yang Menulis 2 Tawarikh?

Tradisi Yahudi dan Kristian mengenal pasti pengarang ini sebagai Tokoh Ezra abad ke-5 SM, yang memberikan namanya kepada Kitab Ezra; Ezra juga dipercayai sebagai pengarang kedua-dua Tawarikh dan Ezra–Nehemia.

Mengapakah Yosua berdoa agar matahari berhenti?

Yosua, sebagai pemimpin orang Israel, meminta Tuhan untuk menyebabkan bulan dan matahari tetap diam supaya dia dan tenteranya dapat meneruskan pertempuran pada siang hari. ... Selepas pertempuran ini, Yosua memimpin orang Israel kepada beberapa lagi kemenangan, akhirnya menakluki sebahagian besar Kanaan.

Apakah doa Daud?

Ya Tuhan, bukalah bibirku, dan mulutku akan memberitakan pujian kepada-Mu… Pengorbanan yang diperkenankan Tuhan ialah roh yang patah; hati yang patah dan remuk, ya Allah, tidak akan Engkau hinakan” (Mazmur 51:15, 17). Raja Daud yang agung sedang berlutut, tangan dan kepalanya diangkat kepada Tuhan dalam doa.

Mengapakah Yosafat berpuasa?

Risau, Yosafat bertekad untuk bertanya kepada Tuhan, dan dia mengumumkan puasa bagi seluruh Yehuda. Orang Yehuda berkumpul untuk meminta pertolongan daripada Tuhan; sesungguhnya mereka datang dari setiap kota di Yehuda untuk mencari dia. ... Dia memanggil puasa. Musim panas ini, kita mendapati diri kita sebagai rakyat Amerika berhadapan dengan musuh yang dipanggil Covid19.