Adakah nota kaki pergi selepas titik bertindih?

Panduan gaya yang saya rujuk secara berkesan sebulat suara dalam bersetuju bahawa, apabila nota kaki memahami keseluruhan ayat atau klausa yang pada penghujungnya serlahan ciri nota kaki akan dipaparkan, nombor atau tanda superskrip butiran akan muncul selepas sebarang tanda baca yang muncul pada ketika itu—melainkan tanda baca dalam ...

Adakah nota kaki pergi sebelum atau selepas koma bertindih?

Elakkan menggunakan pengecam nota superskrip dalam tajuk. ' Saya menterjemah ini bermaksud bahawa anda meletakkan pautan nota kaki sebelum koma atau koma bertitik, tetapi selepas noktah.

Adakah nota kaki mengikut koma bernoktah Bluebook?

Soalan Lazim #9: Di manakah saya boleh meletakkan nombor nota kaki dalam teks, sebelum atau selepas tanda baca? Dalam teks artikel, letakkan nombor nota kaki selepas sebarang tanda baca, termasuk noktah, koma, tanda petikan, dsb.

Adakah superskrip pergi sebelum atau selepas kolon?

Nombor superskrip diletakkan selepas tanda petikan, koma dan noktah. Mereka diletakkan sebelum titik bertitik dan bertindih.

Ke mana perginya nombor nota kaki?

Nombor nota kaki hendaklah diletakkan pada akhir ayat atau akhir klausa dalam ayat.

Tanda Baca: Menggunakan titik bertindih untuk memperkenalkan senarai (KS2)

Bolehkah anda menggunakan nota kaki yang sama dua kali?

Apabila anda merujuk sumber yang sama dalam dua (atau lebih) nota kaki, rujukan kedua dan seterusnya hendaklah dimasukkan sebagai "Ibid." dan nombor halaman untuk nota kaki yang berkaitan. Gunakan "Ibid." tanpa sebarang nombor halaman jika halaman itu sama dengan rujukan sebelumnya. Contoh nota kaki: 1.

Bagaimanakah anda membuat nota kaki dengan betul?

Bagaimanakah cara untuk membuat nota kaki atau nota akhir? Menggunakan nota kaki atau nota hujung melibatkan meletakkan a nombor superskrip pada akhir ayat dengan maklumat (parafrasa, petikan atau data) yang ingin anda petik. Nombor superskrip biasanya diletakkan di hujung ayat yang dirujuk.

Adakah tempoh itu selepas tanda petikan?

Letakkan koma dan noktah dalam tanda petikan, kecuali apabila rujukan kurungan berikut. Dia berkata, "Saya mungkin lupa nama awak, tetapi saya tidak pernah lupa wajah." ... Letakkan tanda baca di luar tanda petikan penutup jika tanda baca berkenaan pada keseluruhan ayat.

Adakah nota kaki pergi sebelum atau selepas ayat?

Nota kaki atau nombor nota hujung dalam teks hendaklah mengikut tanda baca, dan sebaiknya diletakkan di hujung ayat. Apabila memetik sumber untuk petikan, nombor itu hendaklah diletakkan di penghujung petikan dan bukan selepas nama pengarang jika itu muncul dahulu dalam teks.

Adakah tempoh pergi sebelum atau selepas nota kaki?

Apabila nota kaki mesti diletakkan di hujung ayat, tambahkan nombor selepas tempoh. Nombor yang menunjukkan nota kaki hendaklah sentiasa muncul selepas tanda baca, kecuali satu bahagian tanda baca3—sempang.

Berapa kali anda boleh menggunakan ID berturut-turut?

Peraturan terhadap penggunaan "id." lebih daripada 5 kali berturut-turut biasanya terdapat dalam panduan gaya jurnal; ia bukan peraturan BB. Peraturan 10.9 adalah tentang memetik kes--tidak menggunakan id. (yang terdapat dalam peraturan 4.1).

Bolehkah anda mengenal pasti statut?

Seperti kes, terdapat dua pilihan bentuk pendek untuk statut: Id.: Digunakan hanya jika statut yang anda sebutkan ditemui sejurus sebelum petikan semasa. Jangan gunakan "at" jika memetik bahagian perbezaan statut. Sebaliknya, gunakan "Id." kemudian nombor bahagian atau subseksyen baharu.

Apakah maksud koma dalam undang-undang?

Leksikon Undang-undang Utama mentakrifkan 'koma' sebagai pembahagian terkecil ayat dalam bahasa. Tanda koma digunakan sebagai tanda baca untuk membahagikan ayat dan bahagian ayat.

Apakah dua jenis nota kaki?

Terdapat dua jenis nota kaki yang digunakan dalam format APA: nota kaki kandungan dan nota kaki hak cipta.

Adakah anda merujuk sebelum atau selepas tanda baca?

Rujukan diletakkan sejurus selepas pernyataan yang berkaitan. Jika ini berlaku pada penghujung ayat, kurungan penutup mendahului titik penutup (tetapi rujukan pada penghujung petikan yang dipaparkan mengikuti tanda baca penutup).

Adakah nota kaki berada di luar tanda petikan?

Kedua-dua nota kaki dan nota akhir memerlukan nombor superskrip diletakkan di mana-mana dokumentasi diperlukan. Nombor itu hendaklah sehampir mungkin dengan apa sahaja yang dirujuk, mengikut tanda baca (seperti tanda petikan, koma, atau noktah) yang muncul pada penghujung petikan langsung atau tidak langsung.

Adakah tempoh di luar kurungan?

1. Apabila sebahagian daripada ayat berada di dalam kurungan dan sebahagian jatuh di luar, noktah tersebut akan di luar. Betul: Pelajar telah menyelesaikan beberapa kursus psikologi (sosial, personaliti dan klinikal).

Di manakah anda meletakkan tanda petikan?

Tanda petikan dan tanda baca lain

Di Amerika Syarikat, peraturan praktikal adalah itu koma dan noktah sentiasa masuk ke dalam tanda petikan, dan titik bertindih dan koma bertitik (sempang juga) pergi ke luar: "Terdapat ribut malam tadi," kata Paul. Peter, bagaimanapun, tidak mempercayainya.

Ke manakah perginya tanda baca apabila menggunakan tanda petikan?

Dalam penggunaan Amerika, noktah dan koma biasanya masuk ke dalam tanda petikan. Apabila anda memetik perkataan tepat seseorang, perkenalkan petikan dengan tanda petikan terbuka dan akhiri petikan dengan noktah atau koma dan tanda petikan penutup.

Apakah perbezaan antara nota kaki dan nota hujung?

Satu perbezaan antara nota kaki dan nota hujung ialah bahawa nota kaki muncul di bahagian bawah halaman yang sama, manakala nota hujung muncul di hujung kertas. ... Nota kaki dan nota hujung digunakan dalam dokumen bercetak untuk menerangkan, mengulas atau menyediakan rujukan untuk teks dalam dokumen.

Apa yang saya tulis dalam nota kaki?

Nota kaki atau nota hujung mengakui bahagian mana dalam kertas mereka merujuk sumber tertentu. Secara amnya, anda ingin menyediakan nama pengarang, tajuk penerbitan, maklumat penerbitan, tarikh penerbitan dan nombor halaman jika ia adalah kali pertama sumber itu digunakan.

Adakah anda menggunakan nota kaki dalam APA?

APA tidak mengesyorkan penggunaan nota kaki dan nota hujung kerana ia selalunya mahal untuk diterbitkan oleh penerbit. ... Nombor nota kaki tidak boleh mengikut sempang ( — ), dan jika ia muncul dalam ayat dalam kurungan, nombor nota kaki hendaklah dimasukkan dalam kurungan.

Bagaimanakah saya menghentikan nota kaki saya daripada berulang?

Perkara pertama yang perlu dicuba ialah yang berikut: Klik di dalam perenggan nota kaki. Klik kanan dan pilih Pilihan Nota daripada menu konteks. Dalam kotak dialog Nota Kaki dan Nota Akhir, pilih "Berterusan" dalam kotak "Penomboran" dan tetapkan "Guna pada" kepada "Seluruh dokumen." Klik butang Guna.

Bagaimanakah cara saya menyimpan nombor nota kaki yang sama dua kali dalam Dokumen Google?

Cara Menggunakan Nota Kaki yang Sama Dua Kali dalam Dokumen Google

  1. Salin kedua-dua perkataan di sekeliling nombor nota akhir.
  2. Tampal di mana-mana dalam dokumen.
  3. Dokumen Google akan memastikan nombor itu masuk akal.

Adakah anda perlu memetik sumber yang sama beberapa kali?

Dalam perenggan yang mengandungi satu contoh keseluruhan maklumat yang diparafrasakan, "sebut sumber dalam ayat pertama yang mana ianya berkaitan dan jangan ulangi petikan dalam ayat berikutnya selagi sumbernya jelas dan tidak berubah.” (Persatuan Psikologi Amerika, 2020, hlm.