Larutan yang manakah mempunyai takat beku paling rendah?

Ingat, semakin besar kepekatan zarah, semakin rendah takat beku. 0.1mCaI2 akan mempunyai takat beku terendah, diikuti oleh 0.1mNaCl, dan yang tertinggi daripada tiga larutan ialah 0.1mC6H12O6, tetapi ketiga-tiganya akan mempunyai takat beku yang lebih rendah daripada air tulen.

Apakah penyelesaian yang mempunyai takat beku paling rendah?

Ingat, semakin besar kepekatan zarah, semakin rendah takat beku. 0.1mCaI2 akan mempunyai takat beku terendah, diikuti oleh 0.1mNaCl, dan yang tertinggi daripada tiga larutan ialah 0.1mC6H12O6, tetapi ketiga-tiganya akan mempunyai takat beku yang lebih rendah daripada air tulen.

Yang manakah akan menunjukkan takat beku paling rendah?

Akibatnya, Cu(NO3)2 akan mempunyai kemurungan maksimum dalam takat beku dan dengan itu akan mempunyai takat beku terendah. Jadi, jawapan yang betul ialah "Pilihan C".

Yang manakah mempunyai takat beku paling rendah 1%?

0 g daripada benzena, 1. 0 g AB2​ menurunkan takat beku sebanyak 2. 3oC, manakala 1. 0 g AB4​ menurunkan takat beku sebanyak 1.

Apakah takat beku tertinggi?

(a) larutan glukosa 1M mempunyai takat beku tertinggi kerana mempunyai ΔTf yang paling rendah.

Manakah antara larutan ini mempunyai takat beku paling rendah

Apakah takat beku 0.01 m NaCl?

Larutan akueus yang manakah mempunyai takat beku minimum? (a) 0.01M NaCl (b) 0.005M C2H5OH (c) 0.005M MgI2 (d) 0.005M MgSO4. faktor van't Hoff, i = 2 untuk NaCl, jadi kepekatan = 0.02, yang maksimum dalam kes ini. Oleh itu, ΔTf adalah maksimum atau takat beku adalah minimum dalam 0.01 m NaCl.

Larutan yang manakah mempunyai takat beku paling tinggi?

Oleh itu, takat beku tertinggi ialah 0.1 m daripada larutan NaCl.

Bagaimanakah anda menaikkan kedudukan mata beku?

Untuk membandingkan titik beku, kita perlu tahu jumlah kepekatan semua zarah apabila zat terlarut telah dibubarkan. Ingat, semakin besar kepekatan zarah, semakin rendah takat beku.

Bagaimanakah anda mencari titik beku kemurungan?

Kemurungan takat beku ∆T = KF·m di mana KF ialah pemalar lekukan takat beku molal dan m ialah kemolaran zat terlarut. Penyusunan semula memberikan: mol zat terlarut = (m) x (kg pelarut) dengan kg pelarut ialah jisim pelarut (asid laurik) dalam campuran. Ini memberikan tahi lalat zat terlarut.

Bagaimanakah anda boleh meningkatkan takat beku air?

Oleh menambah alkohol, saintis mendapati mereka boleh menaikkan takat beku air tulen kepada 0 °C. Kita juga boleh menggunakan elektrik untuk menaikkan takat beku air.

Adakah kemurungan titik beku negatif?

Fenomena ini dipanggil kemurungan titik beku. Perubahan dalam takat beku ditakrifkan sebagai: ∆Tf = Tf,larutan − Tf,pelarut. ∆Tf adalah negatif kerana suhu larutan lebih rendah daripada suhu pelarut tulen.

Yang manakah mempunyai takat beku tertinggi pada 1 atm?

Oleh kerana larutan \[FeC{l_3}\] mengandungi bilangan maksimum zarah terlarut, takat bekunya adalah yang paling rendah dan larutan gula mengandungi bilangan minimum zarah terlarut supaya takat bekunya akan menjadi yang tertinggi. Jadi, jawapan yang betul ialah Pilihan B.

Apakah yang mempengaruhi takat beku?

Perubahan dalam tekanan boleh menaikkan atau menurunkan takat beku sesuatu bahan. Secara amnya, tekanan yang lebih rendah daripada 1 atmosfera menurunkan suhu di mana bahan membeku, tetapi untuk air, tekanan yang lebih tinggi memberikan takat beku yang lebih rendah.

Yang manakah mempunyai takat beku tertinggi 1M k4?

Jadi, faktor van't Hoff adalah paling rendah untuk larutan C6H12O6 jadi, 1 m larutan C6H12O6 mempunyai takat beku yang paling tinggi.

Apakah takat beku larutan NaCl 1%?

Takat beku larutan semuanya lebih rendah daripada pelarut tulen dan ia juga berkadar terus dengan kemolaran zat terlarut. Oleh itu, takat beku 1 molal larutan NaCl dengan mengandaikan NaCl 100% terurai dalam air ialah\[-{{3.72}^{o}}C\]. Pilihan yang betul ialah (b).

Yang manakah akan mempamerkan kemurungan takat beku terbesar?

Oleh itu, Al2(JADI4)3 akan mempamerkan kemurungan takat beku terbesar kerana nilai tertinggi i.

Yang manakah merupakan harta Koligatif?

Sifat koligatif larutan ialah sifat yang bergantung pada kepekatan molekul atau ion terlarut, tetapi bukan pada identiti bahan terlarut. Sifat koligatif termasuk penurunan tekanan wap, peningkatan takat didih, penurunan takat beku, dan tekanan osmosis.

Mengapakah kemurungan takat beku merupakan sifat Koligatif?

Kemelesetan takat beku ialah sifat koligatif penyelesaian. Titik beku larutan adalah lebih rendah daripada pelarut tulen atau zat terlarut kerana pembekuan, atau menjadi pepejal, mewujudkan susunan dan mengurangkan entropi. ... Dan ini menghalang penyelesaian daripada memasuki keadaan pepejal.

Bagaimanakah garam mencairkan ais?

Apabila ditambah kepada ais, garam mula-mula larut dalam filem air cecair yang sentiasa ada di permukaan, dengan itu menurunkan takat bekunya di bawah suhu ais. Oleh itu, ais yang bersentuhan dengan air masin akan cair, mencipta lebih banyak air cair, yang melarutkan lebih banyak garam, dengan itu menyebabkan lebih banyak ais cair, dan sebagainya.

Apakah yang menyebabkan kemurungan dalam takat beku?

Kemurungan titik beku ialah fenomena yang menerangkan sebabnya menambahkan zat terlarut kepada pelarut mengakibatkan penurunan takat beku pelarut. Apabila bahan mula membeku, molekul menjadi perlahan disebabkan oleh penurunan suhu, dan daya antara molekul mula mengambil alih.

Yang manakah bukan harta Koligatif?

Kedua-dua larutan mempunyai takat beku, takat didih, tekanan wap, dan tekanan osmosis yang sama kerana sifat koligatif larutan hanya bergantung pada bilangan zarah terlarut. ... Sifat bukan koligatif lain termasuk kelikatan, tegangan permukaan, dan keterlarutan.

Apakah takat beku larutan molal 0.05 bagi bukan elektrolit dalam air?

0.093oC.

Apakah formula KF?

Bahagikan kemurungan takat beku dengan kepekatan molal supaya anda mempunyai: Kf = delta Tf / cm. Masukkan nilai untuk delta Tf dan cm. Sebagai contoh, jika anda mempunyai penyelesaian dengan kemolaran 0.455 yang membeku pada 3.17 darjah Celsius, maka Kf akan sama dengan 3.17 dibahagikan dengan 0.455 atau 6.96 darjah Celsius.

Adakah kemurungan takat beku adalah nombor positif?

ΔTtrs , perubahan dalam titik peralihan fasa, yang sentiasa negatif untuk kemurungan takat beku dan positif untuk ketinggian takat didih.

Apakah KF dalam kemurungan takat beku?

Kf dipanggil pemalar kemurungan takat beku molal dan mewakili berapa darjah takat beku pelarut akan berubah apabila 1.00 mol zat terlarut tidak mengion (tidak berdisosiasi) tidak meruap larut dalam satu kilogram pelarut.