Bolehkah anda memberi nasihat atau nasihat?

Adakah anda menggunakan "Tolong nasihat" atau "Sila nasihatkan"? Nah, yang frasa yang betul sebenarnya "Tolong nasihatkan". Sesetengah pakar tatabahasa mengatakan bahawa "Tolong nasihatkan" mesti mempunyai objek selepas frasa kerana nasihat ialah kata kerja transitif. Tetapi memandangkan ia digunakan secara meluas (terutamanya dalam e-mel), "Sila maklumkan" diterima secara tatabahasa.

Apa yang betul Tolong nasihat atau tolong nasihat?

Nasihat ialah kata kerja yang bermaksud mencadangkan apa yang patut dilakukan, mengesyorkan, atau memberi maklumat kepada seseorang. S nasihat berbunyi seperti Z. Nasihat ialah kata nama yang bermaksud cadangan tentang perkara yang patut anda lakukan. C nasihat berbunyi seperti S.

Bolehkah anda menasihati maksud?

Mohon nasihat adalah permintaan rasmi untuk maklumat, sering dikaitkan dengan surat-menyurat profesional. Ungkapan ini sering ditafsirkan sebagai frasa pasif-agresif dalam konteks perniagaan dan lidah dalam konteks kasual.

Bolehkah anda menasihati atau menasihati?

'Nasihat' ialah kata kerja—tindakan. ... Perbezaan utama antara 'nasihat' dan 'nasihat' ialah ini: nasihat ialah benda (kata nama), nasihat ialah tindakan (kata kerja). Mereka tidak boleh digunakan secara bergantian. Saya menasihati anda untuk mendapatkan nasihat tentang perkara ini.

Bolehkah anda menasihati dalam ayat?

Tolonglah nasihatkan saya tentang makanan / vitamin tambahan yang perlu saya ambil. Sila maklumkan sebarang perubahan yang diperlukan atau jika kami memerlukan sebarang dokumentasi tambahan. Sukar untuk melihat sila nasihatkan dalam ayat. Bolehkah anda menasihati saya tentang cara untuk menerbitkan artikel saya?

NASIHAT vs NASIHAT 🤔| Apa perbezaannya? | Belajar dengan contoh

Adakah Tolong nasihatkan kasar?

akhirnya, tiada yang salah dari segi tatabahasa dengan “sila nasihatkan.” Ia hanya soal penggunaan dan gaya. Sesetengah orang tidak menyukainya kerana ia boleh ditafsirkan sebagai kasar atau menuntut. Orang lain berpendapat ia berlebihan: cuma tanya soalan anda dan hubunginya sehari.

Yang manakah betul Mohon nasihat atau nasihat?

Mohon nasihat ialah nasihat (kata benda) yang diberikan dengan baik (dalam bentuk yang baik, baik maksudnya). "Mohon nasihat" ialah frasa yang mungkin anda lihat dalam surat atau e-mel yang meminta nasihat daripada seseorang dengan sopan. Nasihat ialah kata kerja dan apabila anda menasihati seseorang, anda memberi mereka nasihat.

Bagaimana anda menggunakan nasihat dan nasihat dalam ayat?

Menggunakan Nasihat dan Nasihat dalam Ayat

  1. Anda telah melakukan ini sebelum ini, sila berikan saya nasihat anda.
  2. Saya perlukan nasihat anda tentang kereta yang hendak dibeli.
  3. Bapanya memberi mereka nasihat kewangan yang baik.
  4. Dia mengambil nasihat temu duga saya dan mendapat pekerjaan itu.
  5. Sentiasa dapatkan nasihat pembaikan rumah daripada pakar.

Bilakah Menggunakan nasihat dalam ayat?

Menggunakan Nasihat dalam Ayat

Bila hendak menggunakan nasihat: Nasihat mempunyai makna yang sama dengan nasihat, tetapi ia adalah kata kerja. Gunakannya apabila memberitahu orang apa yang mereka patut lakukan, atau bagaimana mereka harus melakukan sesuatu. Sebagai contoh, Arahan pada kotak menasihatkan pengguna untuk mendapatkan bantuan perubatan jika mereka termakan produk secara tidak sengaja.

Adakah anda akan menunggu nasihat atau nasihat anda?

Jadi, perbezaan utama antara nasihat vs nasihat ialah "menasihati" (dengan S) ialah kata kerja yang mengesyorkan, atau untuk memberi maklumat kepada seseorang. Sebaliknya, "nasihat" (dengan C) ialah kata nama: pendapat atau cadangan yang ditawarkan sebagai panduan untuk bertindak. Baca di bawah bagaimana anda boleh menggunakannya dalam ayat.

Bagaimana saya meminta nasihat?

Untuk mengelakkan akibat tersebut, berikut ialah beberapa panduan tentang cara meminta nasihat tanpa mengganggu orang lain:

  1. Mulakan dengan nada positif. ...
  2. Kenal pasti jenis nasihat yang anda cari. ...
  3. Datang bersedia dengan butiran khusus. ...
  4. Tanya orang yang betul. ...
  5. Jangan tanya semua orang. ...
  6. Jangan anggap anda sudah tahu jawapannya. ...
  7. Bersyukur.

Adakah Tolong dimaklumkan biadap?

Ia sama sekali tidak buruk atau kasar - asalkan ia adalah suasana perniagaan yang sangat formal. Pada pemahaman saya, jika tidak kasar, tidak sopan juga dan berbau seperti diperkatakan secara mekanikal dan mempunyai unsur ancaman. Dalam komunikasi perniagaan, saya ingin menyatakan ini sebagai....

Bagaimana anda menggunakan nasihat dalam ayat?

Contoh nasihat dalam Ayat

Nasihat saya, jual kereta lama anda dan dapatkan yang baru. Ambil nasihat saya dan jual kereta lama anda. Dia perlukan nasihat daripada pakar. Dia telah memberinya nasihat pakar tentang pelaburan.

Bagaimana anda meminta nasihat dengan sopan?

Contohnya termasuk:

  1. “Saya menulis untuk bertanya sama ada anda boleh membantu saya…”
  2. “Saya amat menghargai jika anda boleh memberi saya nasihat tentang…”
  3. "Saya menulis untuk meminta nasihat anda."
  4. "Saya tertanya-tanya jika anda boleh membantu saya dengan masalah."

Apakah nasihat yang baik?

25 Nasihat Cemerlang Yang Ramai Orang Abaikan

  1. Ambil masa untuk mengenali diri sendiri. "Kenali diri anda" kata Aristotle. ...
  2. Fokus yang sempit membawa hasil yang besar. ...
  3. Muncul sepenuhnya. ...
  4. Jangan buat andaian. ...
  5. Sabar dan gigih. ...
  6. Untuk mendapatkan, anda perlu memberi. ...
  7. Nasib datang dari kerja keras. ...
  8. Jadilah yang terbaik sepanjang masa.

Apakah pelengkap dalam ayat?

Dalam tatabahasa, pelengkap ialah kata atau golongan kata yang melengkapkan predikat dalam ayat. Berbeza dengan pengubah suai, yang bersifat pilihan, pelengkap diperlukan untuk melengkapkan makna ayat atau sebahagian daripada ayat.

Apakah perbezaan antara cadangan dan nasihat?

Perbezaan Utama: Dua perkataan, nasihat dan cadangan ialah saling berkaitan antara satu sama lain, tetapi nasihat bertindak sebagai kata nama yang bermaksud pendapat yang disyorkan atau ditawarkan, manakala cadangan juga bertindak sebagai kata nama yang bermaksud idea atau fakta yang diletakkan di hadapan untuk analisis atau pertimbangan.

Apakah perkataan nasihat?

Nasihat ialah kata nama yang bermaksud bimbingan tentang apa yang harus dilakukan oleh seseorang. Nasihat ialah kata kerja yang bermaksud memberi nasihat kepada seseorang tentang sesuatu.

Bolehkah saya menggunakan sila dengan baik?

Kedua-dua kata keterangan digunakan dalam permintaan yang sopan, dan salah satu makna kindly ialah tolong. Dalam ayat seperti "tolong hantarkan saya salinan kertas kerja anda," sila dan dengan hormat adalah berlebihan. Dalam ayat seperti "sudikah anda menandatangani salinan surat ini yang disertakan," ramah sering digunakan secara ironis.

Adakah anda perlu mengatakan sila dalam e-mel?

Saya jarang melihat perkataan ini dalam e-mel rasmi. Jika anda masih menggunakan perkataan ini, lebih baik anda berhenti. Ia kuno dan nampak kuno. Adalah lebih baik anda menggunakan "tolonglah” dan bukannya “baik hati.”

Apakah yang dimaksudkan dengan menasihatkan status anda?

Ini biasa digunakan untuk meminta kemas kini tentang keadaan atau kemajuan item atau tugas.

Bolehkah anda tolong bezakan?

'boleh' juga boleh diistilahkan sebagai Boleh dalam tatabahasa tetapi mempunyai makna yang berbeza. 'Boleh' digunakan dalam kes jika seseorang meminta untuk melakukan sesuatu. 'Would You' adalah serupa dengan 'Could You', tetapi 'Would You' ialah cara yang sesuai untuk bertanya sesuatu kepada seseorang.