Ada apa dengan telapak tanganku?

Berikut ialah cara mudah untuk memberitahu. Jika pelepah mula kering di hujung dan ia bergerak ke bawah daun, menyebabkan daun menjadi coklat, tapak tangan terlalu kering. Sekiranya daun menjadi kuning, tanah mungkin terlalu basah. Kerana majesty palm adalah tumbuhan tropika, ia menyukai kelembapan di udara.

Bagaimanakah saya menghidupkan semula telapak tangan saya?

My Majesty Palm is Dying – Apa Yang Perlu Dilakukan?

  1. Pastikan tanah lembap tetapi tidak tepu sepenuhnya.
  2. Cipta persekitaran yang lembap dengan menyiram tumbuhan setiap hari dengan air.
  3. Letakkan pelembap mudah alih berdekatan untuk menambah kelembapan.
  4. Semak hama labah-labah atau serangan perosak lain.
  5. Jangan biarkan tanah kering antara sesi penyiraman.

Apakah rupa pokok kelapa sawit yang terlampau air?

Menyiram telapak tangan anda secara berlebihan boleh menyebabkan reput akar, lemas tumbuhan, dan perkembangan kulat. Di sisi lain, palma megah akan memaparkan pelepah dengan petua coklat atau bertukar coklat sepenuhnya jika dahaga. Anda boleh meningkatkan tahap lembapan dan kelembapan untuk tumbuhan megah dengan menyemburkan pelepah setiap minggu.

Apakah yang membunuh telapak tanganku?

Keperangan kelapa sawit yang mulia berlaku apabila tanah terlalu kering atau udara di sekelilingnya tidak mempunyai lembapan. Letakkan pelembap berhampiran pokok atau letakkan periuknya di dalam dulang lembapan. Pembajaan berlebihan juga menyebabkan pelepah menjadi keperangan.

Mengapa tapak tangan Tuanku mendapat bintik coklat?

Bintik-bintik ini adalah penunjuk yang terdapat jangkitan kulat. Jika tidak dirawat, bintik-bintik daun boleh membesar dalam saiz dan bilangan, meninggalkan seluruh daun dan pelepah kelapa sawit menjadi coklat. Jika tahap keterukan jangkitan mencapai tahap tertentu, keseluruhan bahagian palma majesty boleh mula dehidrasi dan mati.

#indoorpalm #majestypalm Cara Menghidupkan Palm Majesty yang Sekarat

Patutkah saya memotong hujung coklat dari telapak tangan saya?

Hanya potong mana-mana pelepah kerana ia menjadi kuning atau coklat. Melakukannya meningkatkan rupa tumbuhan anda dan mewujudkan ruang yang bersih untuk lebih banyak pelepah tumbuh. Lindungi kelapa sawit anda daripada perosak, seperti hama labah-labah, dengan kerap membaja dan memerhatikan tanda-tanda serangan.

Perlukah saya memotong daun kelapa sawit?

Palma menggantikan daunnya sepanjang musim tumbuh. ... Potong daun yang berwarna perang atau kuning sepenuhnya di pangkal – berhampiran batang atau di tanah. Pastikan anda tidak menarik daun, kerana ini boleh merosakkan bahagian tumbuhan yang sihat. Jika hanya sebahagian daripada daun berwarna coklat atau kuning, keluarkan hanya kawasan yang terjejas.

Patutkah saya mengaburkan telapak tangan saya?

Majesty Palms melakukan yang terbaik dalam kelembapan yang tinggi, tetapi boleh tumbuh dengan baik dalam kelembapan isi rumah asas. Jika anda ingin memberikan lembapan tambahan pada tapak tangan anda, kabus pelepah mingguan. ... Seperti pokok palma lain, pelepah pada Palma Tuanku akhirnya akan menjadi coklat dan mati.

Bagaimanakah anda memangkas pokok kelapa sawit yang mati?

Kemungkinan besar, anda hanya perlu memangkas untuk mengeluarkan pelepah yang mati atau rosak. Untuk memangkas tapak tangan baginda, ringkas gunakan gunting atau gunting yang bersih untuk mengeluarkan pelepah yang kering atau kuning, atau mana-mana pelepah dengan bintik coklat. Itu akan mengalihkan tenaga tapak tangan anda kepada pertumbuhan yang sihat dan menghalang potensi penyebaran sebarang penyakit.

Berapa kerap anda perlu menyiram tapak tangan yang mulia?

air. air 1-2 minggu, membenarkan tanah mengering separuh jalan di antara penyiraman. Jangkakan untuk menyiram lebih kerap dalam cahaya yang lebih terang dan kurang kerap dalam cahaya yang lebih rendah. Terbaik untuk sentiasa memeriksa tahap kelembapan tanah sebelum menyiram.

Bolehkah anda menyiram telapak tangan yang agung?

JANGAN terlalu menyiram Tuanku. Cara terbaik untuk mengelakkan penyiraman berlebihan adalah dengan mengeluarkan bekas plastik anda dengan lubang saliran dan meletakkannya di dalam sinki anda. Rendam semua tanah perlahan-lahan sehingga seluruh periuk telah tepu. ... Jika tanah masih terasa paling, tunggu beberapa hari lagi dan uji semula sehingga terasa kering.

Bagaimanakah saya tahu jika tapak tangan saya mempunyai reput akar?

Kulat reput akar adalah masalah biasa. Gejala reput akar pokok palma mungkin termasuk pokok palma reput di pangkal dan akar, daun menguning dan pertumbuhan terbantut. Tanpa penjagaan yang betul, reput boleh meresap dan boleh membunuh tapak tangan anda. Walau bagaimanapun, dengan tindakan pantas, anda boleh menyelamatkan tumbuhan anda dan menghalang kulat daripada merebak.

Berapa kerap pokok palma perlu disiram?

Pokok Palma dalaman yang baru perlu disiram setiap hari dalam minggu pertamanya. Seterusnya, beralih ke setiap hari lain dalam minggu kedua. Kemudian selesaikan selama 3 kali seminggu pada yang ketiga. Sebaik sahaja Pokok Palma dalaman anda telah diselesaikan sepenuhnya, siram ia 2-3 kali seminggu, atau apabila bahagian atas 1-2 inci tanah benar-benar kering.

Patutkah saya potong daun sawit kuning?

Penyingkiran pelepah kuning sebenarnya akan mendorong kekurangan nutrisi ke dalam pertumbuhan baru. ... Oleh itu, hanya keluarkan pelepah yang betul-betul perang. • Sawit mengalami kekurangan nutrien yang serupa dengan rumput, jadi baja yang digunakan di sekeliling sawit akan bermanfaat untuk rumput juga.

Adakah garam Epsom baik untuk pokok palma?

Tetapi jika tapak tangan anda mengalami kekurangan magnesium, garam Epsom boleh menjadi suplemen yang baik sebagai tambahan kepada aplikasi baja biasa. Jika begitu, gunakan garam Epsom. Taburkan 2 hingga 3 paun garam Epsom di bawah kanopi pokok, kemudian air.

Adakah Majesty Palm toksik kepada anjing?

Beberapa tumbuhan dalaman yang sedia ada yang dipertimbangkan tidak toksik kepada kucing dan anjing ialah kaktus Krismas/Kesyukuran, ungu Afrika, salon dan pokok kelapa sawit, buluh, pokok pisang, orkid, echeveria (kumpulan besar succulents), dan labah-labah/tumbuhan kapal terbang.

Adakah Majesty Palms suka terikat dengan akar?

Tumbuhan ini tumbuh dengan perlahan, tetapi akarnya masih memerlukan sedikit ruang. ... Awak tumbuhan akan cepat terikat akar jika anda memilih periuk yang lebih kecil, dan anda berisiko menyiram secara berlebihan dengan periuk yang lebih besar, kerana ia mungkin menampung lebih banyak air daripada yang boleh digunakan oleh tapak tangan anda dengan cekap.

Adakah tapak tangan yang mulia menarik pepijat?

Adakah Majesty Palms Menarik Pepijat Lain? Sebagai tambahan kepada hama labah-labah, palma keagungan juga menarik sisik benang, sisik tiram, kutu daun kelapa sawit, dan kutu air. Berikut ialah senarai ringkas setiap perosak ini dan tanda-tanda bahawa anda mungkin dijangkiti.

Mengapakah daun kurma baginda menjadi kuning?

Kelembapan rendah dan tanah kering menyebabkan daun pelepah menjadi perang di tepinya, kemudian diikuti dengan kekuningan keseluruhan. Mengabus daun atau pelepah selalunya boleh meningkatkan kelembapan. Bersilih ganti antara tulang kering dan tanah basah akibat penyiraman yang tidak tepat masa boleh menimbulkan tekanan dan menyebabkan Palma mempunyai pelepah kuning dan akhirnya mati.

Adakah serbuk kopi terpakai baik untuk pokok palma?

Saya mendapat e-mel daripada seorang pembaca tentang pokok palmanya. Mereka tidak sihat, walaupun dengan nutrien yang dia berikan kepada mereka. Saya mengesyorkan bahawa dia menggunakan Florida lama rawatan daripada serbuk kopi terpakai di sekitar pangkal pokok. ... Proses itu berjaya dan dia gembira kerana tapak tangannya gembira.

Bagaimanakah saya boleh membuat sawit saya tumbuh lebih cepat?

Musim bunga, musim panas dan musim gugur adalah musim tumbuh utama untuk pokok kelapa sawit. Manfaatkan hari-hari yang panjang dan hangat ini baja tapak tangan anda untuk potensi pertumbuhan pesat. Oleh kerana ia memerlukan tanah yang dikeringkan dengan baik di mana nutrien boleh larut dari semasa ke semasa, pokok sawit ini boleh mengalami pertumbuhan yang perlahan.

Bolehkah anda menyelamatkan pokok palma yang mati?

Menghidupkan semula pokok sawit yang mati mungkin memerlukan bantuan pakar bergantung pada tahap kerosakan yang dialami oleh loji tersebut. Dalam kes di mana hanya sebahagian daripada dedaunan telah mati, tapak tangan mempunyai peluang yang baik untuk berkembang maju selepas berehat yang baik dan penjagaan yang sangat baik.

Adakah saya perlu mengeluarkan daun mati dari pokok palma?

Pakar mengesyorkan agar anda menunggu sehingga musim bunga untuk memangkas pokok palma anda. Pelepah mati itu mungkin agak tidak menarik, tetapi ia akan membantu melindungi sawit daripada panas musim panas dan sejuk musim sejuk. ... Tanggalkan mana-mana pelepah yang tergantung, mati atau tidak sihat. Semua pelepah yang kering, layu atau berpenyakit hendaklah dibuang.

Bolehkah daun coklat bertukar hijau semula?

The hujung daun coklat tidak akan kembali ke hijau tetapi anda boleh memangkas tepi coklat untuk mengembalikan tumbuhan kelihatan sihat.

Apa yang perlu saya lakukan jika kelapa sawit saya mempunyai daun coklat?

Jika hujung pelepah kelapa sawit anda keperangan dan kemudian bertukar menjadi kuning, telapak tangan anda mungkin memerlukan lebih banyak kelembapan dan/atau sedikit lagi air. Pastikan anda tidak membiarkan tanah kering sepenuhnya antara penyiraman, dan anda mungkin ingin mempertimbangkan untuk menambah pelembap atau dulang kerikil untuk memberikan kelembapan tambahan kepada tumbuhan anda.