Siapa banyak sisi yang ada pada nonagon?

Dalam geometri, nonagon (/ˈnɒnəɡɒn/) atau enneagon (/ˈɛniəɡɒn/) ialah sembilanpoligon bersisi atau 9-gon. Nama nonagon ialah pembentukan hibrid awalan, daripada Latin (nonus, "kesembilan" + gonon), digunakan secara setara, dibuktikan pada abad ke-16 dalam bahasa Perancis nonogone dan dalam bahasa Inggeris dari abad ke-17.

Apakah yang dipanggil bentuk 100 sisi?

Dalam geometri, hektogon atau hecatontagon atau 100-gon ialah poligon seratus sisi. Jumlah semua sudut pedalaman hektogon ialah 17640 darjah.

Berapa banyak sisi pada dekagon?

Dalam geometri, dekagon (dari bahasa Yunani δέκα déka dan γωνία gonía, "sepuluh sudut") ialah sepuluhpoligon bersisi atau 10-gon. Jumlah keseluruhan sudut pedalaman dekagon ringkas ialah 1440°.

Apakah bentuk nonagon?

Bentuk sembilan segi ialah poligon yang dipanggil nonagon. Ia mempunyai sembilan sisi lurus yang bertemu di sembilan penjuru. Perkataan nonagon berasal daripada perkataan Latin "nona", yang bermaksud sembilan, dan "gon", yang bermaksud sisi. Jadi ia secara literal bermaksud "bentuk sembilan sisi".

Apakah yang dipanggil bentuk 7 segi?

Heptagon ialah poligon tujuh segi. Ia juga kadangkala dipanggil septagon, walaupun penggunaan ini mencampurkan awalan Latin sept- (berasal daripada septua-, bermaksud "tujuh") dengan akhiran Yunani -gon (daripada gonia, bermaksud "sudut"), dan oleh itu tidak disyorkan.

Berapa banyak sisi yang mempunyai nonagon

Apakah yang dipanggil bentuk 13 sisi?

Poligon 13 sisi, kadangkala juga dipanggil triskaidekagon.

Apakah yang dipanggil bentuk 11 sisi?

Dalam geometri, hendekagon (juga undekagon atau endekagon) atau 11-gon ialah poligon sebelas sisi.

Apakah yang dipanggil bentuk 12 sisi?

Dodekagon ialah poligon 12 sisi. Beberapa jenis dodekagon khas digambarkan di atas. Khususnya, dodekagon dengan bucu yang sama jaraknya di sekeliling bulatan dan dengan semua sisi yang sama panjang ialah poligon sekata yang dikenali sebagai dodekagon biasa.

Apakah bentuk yang mempunyai 1 bilion sisi dipanggil?

Gigagon ialah poligon dua dimensi dengan satu bilion sisi. Ia mempunyai simbol Schläfli. (menggunakan tatasusunan Bowers). Bagi pemerhati tanpa bantuan, gigagon menyerupai bulatan.

Apakah yang dipanggil bentuk 8 sisi?

Dalam geometri, oktagon (daripada bahasa Yunani ὀκτάγωνον oktágōnon, "lapan sudut") ialah poligon lapan sisi atau 8-gon. Oktagon sekata mempunyai simbol Schläfli {8} dan juga boleh dibina sebagai segi empat sama terpotong kuasisekata, t{4}, yang menyelang-seli dua jenis tepi.

Apakah yang dipanggil bentuk 40 sisi?

Dalam geometri, tetracontagon atau tessaracontagon ialah poligon bermuka empat puluh atau 40-gon. Jumlah sudut dalam mana-mana tetracontagon ialah 6840 darjah.

Adakah terdapat bentuk 2 segi?

Dalam geometri, sebuah digon ialah poligon dengan dua sisi (tepi) dan dua bucu. Pembinaannya merosot dalam satah Euclidean kerana sama ada kedua-dua belah akan bertepatan atau satu atau kedua-duanya perlu melengkung; bagaimanapun, ia boleh digambarkan dengan mudah dalam ruang elips.

Apakah yang dipanggil bentuk 3d 100 sisi?

Zocchihedron ialah tanda dagangan dadu 100 muka yang dicipta oleh Lou Zocchi, yang memulakan kerjaya pada tahun 1985. Daripada menjadi polihedron, ia lebih seperti bola dengan 100 satah yang diratakan. Ia kadangkala dipanggil "Bola Golf Zocchi".

Apakah yang dipanggil bentuk sisi 11 dan 12?

∴ 11 segi dan 12 segi poligon dipanggil Hendekagon dan Dodekagon masing-masing.

Apakah yang dipanggil bentuk 14 sisi?

Dalam geometri, tetradekagon atau tetrakaidekagon atau 14-gon ialah poligon bermuka empat belas.

Apakah bentuk 15 sisi?

Dalam geometri, pentadekagon atau pentakaidecagon atau 15-gon ialah poligon lima belas sisi.