Pemasangan gagal dalam fasa SAFE_OS semasa operasi BOOT

Sekiranya anda cuba meningkatkan Windows 10 anda ke versi seterusnya, dan anda melihat mesej - Ralat 0xC1900101 - 0x20017, Pemasangan gagal dalam fasa SAFE_OS dengan ralat semasa operasi BOOT , maka siaran ini akan dapat membantu anda.

Pemasangan gagal dalam fasa SAFE_OS dengan ralat semasa operasi BOOT

0xC1900101 adalah kod yang sering diperhatikan yang berlaku pada setiap peringkat proses peningkatan; Ia juga disebut sebagai kod rollback generik yang menunjukkan adanya pemacu yang tidak serasi. Bersama dengan mengemas kini pemacu, disarankan untuk menjalankan Windows Setup menggunakan set minimum pemandu dan program permulaan dengan melakukan boot bersih sebelum memulakan proses peningkatan.

Pemasangan gagal dalam fasa SAFE_OS dengan ralat semasa operasi BOOT

Kegagalan berlaku semasa kemas kini di mana OS tidak dapat memindahkan pemacu kerana ia menyebabkan operasi tidak sah. Ini menghasilkan kemunduran sistem operasi. Ini adalah kegagalan boot SafeOS, biasanya disebabkan oleh pemacu atau perisian penyulitan cakera bukan Microsoft. Semasa fasa SAFEOS, sistem mengesahkan bahawa segala-galanya, termasuk pemandu, berkelakuan seperti yang diharapkan. Sebarang operasi yang tidak selamat atau tandatangan tidak ada akan menyebabkan masalah berkaitan dengan kestabilan sistem. Saya perhatikan bahawa banyak kali apabila anda memaksa menaik taraf sistem yang tidak serasi, ia akan mengakibatkan BSOD.

Adalah mustahak anda mencari pemandu yang menyebabkan masalah, dan agak mudah.

Windows 10

Log Kegagalan Peningkatan Windows 10

Pergi ke direktori % windir% \ Panther , dan kemudian cari fail Setuperr.log dan Setupact.log dan buka. Di antara dua fail tersebut, Setupact.log dibuat secara khusus apabila peningkatan gagal dilakukan. Anda perlu mencari rujukan untuk kegagalan dalam fail log dan mencari pemandu yang bertanggungjawab.

Windows 8 / 8.1 / 7

Microsoft menyarankan untuk melihat senarai di sini di mana ia menyenaraikan semua fail log yang dibuat semasa fasa rollback. Apabila pemasangan peningkatan Windows gagal, dan anda berjaya mengembalikan pemasangan ke desktop sistem operasi sebelumnya, fail-fail ini ada di sini untuk membantu anda menyelesaikan masalah.

Betulkan ralat Persediaan Windows 10 0xC1900101 - 0x20017

Hanya ada dua cara untuk memperbaikinya, sama ada mengemas kini pemacu ke versi yang serasi atau mengembalikan pemacu yang bermasalah. Mungkin berlaku bahawa anda membuat kemas kini baru-baru ini untuk memandu, dan kemudian cuba meningkatkannya. Sekiranya demikian, memutar balik akan membantu anda menaik taraf. Sekiranya peningkatan mempunyai masalah dengan pemacu yang ada, dan anda memaksa kemas kini, anda harus memeriksa apakah pemacu mempunyai versi yang serasi.

  1. Pastikan semua pemacu dikemas kini
  2. Nyahpasang pemacu yang bermasalah
  3. Naik taraf dalam keadaan Boot Bersih.

Anda memerlukan kebenaran pentadbir untuk melakukan operasi ini.

1] Pastikan semua pemacu dikemas kini

Perkara pertama yang harus anda lakukan ialah mengemas kini pemacu dengan versi yang serasi dengan versi yang ingin anda tingkatkan. Sebilangan besar pemacu menawarkan keserasian ke belakang, jadi itu harus menjadi masalah kecuali disebut sebaliknya. Sekiranya anda telah mengemas kini, pastikan untuk mengembalikan pemacu ke versi sebelumnya.

Pemacu Rollback Windows 10

Sekiranya anda tidak dapat mencari versi pemacu terkini, kami mencadangkan menggunakan alat seperti Pemandu Berkembar, Doktor Pemandu dan banyak lagi.

2] Nyahpasang pemacu yang bermasalah

Sekiranya ini adalah peranti yang anda boleh hidup tanpa dan gantinya dengan pemacu generik, maka anda harus melakukannya. Saya mencadangkan ini, ingat bahawa peningkatan penting bagi anda. Anda boleh memilih untuk mengeluarkan perkakasan dan memasangnya semula, dan kali ini menggunakan pemacu ganti dan bukannya pemacu yang anda muat turun.

Nyahpasang perkakasan Windows 10

  • Buka Pengurus Peranti menggunakan Win + X diikuti oleh M
  • Cari perkakasan yang menyebabkan masalah.
  • Klik kanan dan pilih untuk Nyahpasang peranti
  • Setelah dikeluarkan, klik pada Tindakan> Imbas perubahan perkakasan
  • Peranti akan dikesan, dan Windows akan memasang pemacu.

Sekiranya Windows memasang pemacu yang sama, anda memilih untuk memasang pemacu generik dengan mengikuti panduan ini.

3] Naik taraf dalam keadaan Boot Bersih

Apabila anda menghidupkan komputer dalam boot bersih, komputer dimulakan dengan menggunakan set pemacu dan program permulaan minimum yang telah dipilih. Oleh kerana pemacu tidak akan dimuat, anda akan dapat menaik taraf, tetapi pastikan untuk menaik taraf atau mengembalikan pemacu selepas semuanya selesai.

Sekiranya tidak ada yang berjaya, maka yang terbaik adalah menunggu penyelesaian rasmi dari Microsoft. Sering kali, masalah itu tidak mempunyai penyelesaian kerana tidak serasi. Saya ingat melakukan peningkatan secara paksa, dan yang saya dapat hanyalah layar hijau kematian.

Bacaan berkaitan:

  • Kami tidak dapat memasang ralat Windows 10 0xC1900101-0x20017.
  • Pemasangan gagal dalam fasa SAFE_OS dengan ralat semasa operasi Replicate_OC, 0xC1900101 - 0x20006.
Pemasangan gagal dalam fasa SAFE_OS dengan ralat semasa operasi BOOT