Cara membetulkan 100% Cakera, CPU Tinggi, penggunaan Memori Tinggi di Windows 10

Salah satu masalah yang paling sukar untuk diselesaikan dengan Windows 10 / 8.1 / 8/7 adalah apabila anda melihat mesej Penggunaan Disk 100% dan PC anda tiba-tiba berhenti bertindak balas atau bertindak balas dengan perlahan. Walaupun boleh mempunyai banyak sebab, biasanya disebabkan ketika Penggunaan Cakera 100% di Task Manager. Catatan ini juga membantu anda menghadapi masalah penggunaan CPU atau Memori tinggi yang berterusan.

100% Cakera, CPU Tinggi, Penggunaan Memori Tinggi dalam Pengurus Tugas

Penggunaan Cakera 100%

Dalam panduan ini, kami telah membahas prosedur langkah demi langkah untuk menyelesaikan masalah yang disebutkan setelah mempelajari dan melaksanakan kaedah yang dibincangkan oleh orang lain serta percubaan kami sendiri. Banyak forum menyebut kaedah seperti melumpuhkan perkhidmatan Superfetch, Prefetch dan BITS juga, tetapi kami tidak mengesyorkan perkara yang sama. Maksud saya apa dan berapa banyak yang boleh anda lumpuhkan untuk menyelesaikan masalah!

Sekiranya anda menghadapi masalah seperti ini, berikut adalah beberapa langkah penyelesaian masalah yang dapat membantu anda menyelesaikan masalah tersebut. Buat titik pemulihan sistem terlebih dahulu dan kemudian teliti keseluruhan senarai dan tentukan mana satu atau lebih cadangan yang ingin anda cuba.

  1. Nyahpasang penyemak imbas pihak ketiga
  2. Jalankan Chkdsk
  3. Lumpuhkan perlindungan berasaskan Cloud di Windows Defender
  4. Lumpuhkan Pengindeks Carian Windows
  5. Lumpuhkan Perkhidmatan Print Spooler
  6. Laraskan Kesan Visual
  7. Kemas kini Pemacu Peranti
  8. Jalankan SFC & DISM
  9. Jalankan Penyelesai Masalah Prestasi
  10. Tingkatkan firmware anda atau tingkatkan RAM anda
  11. Gunakan Alat Refresh Windows
  12. Kaji Laporan Kesihatan Sistem
  13. Selesaikan masalah menggunakan Process Tamer
  14. Adakah Gangguan Isyarat Mesej diaktifkan?
  15. Matikan penyangga cache tulis Windows yang mengalir pada peranti

Oleh kerana sebabnya boleh jadi banyak, penyelesaiannya banyak - jadi teliti dulu keseluruhan senarai dan lihat mana yang mungkin berlaku dalam kes anda.

1] Menggunakan Panel Kawalan, nyahpasang semua penyemak imbas - kecuali Edge dan Internet Explorer tentunya. Ini untuk mengasingkan masalah dengan pemalam. Cadangan lain adalah untuk membuang pemalam satu demi satu dari setiap penyemak imbas dan menguji. Adobe Flash dan Shockwave Player adalah penyebab biasa. Tetapi mengetahui fakta bahawa penyemak imbas boleh dipasang semula dalam beberapa saat, pilihan ini nampaknya lebih mudah. Setelah menyahpasang penyemak imbas, hapus fail 'Temp', '% Temp%' dan 'Prefetch'. Mulakan semula sistem dan periksa sama ada ia menyelesaikan masalah. Sekiranya berlaku, tunggu selama 10-15 minit untuk mengesahkan bahawa ia tidak berulang. Kemudian pasang semula penyemak imbas.

2] Jalankan ChkDsk dan lihat apakah itu membantu. Buka tetingkap CMD yang tinggi, ketik perintah berikut dan tekan Enter:

chkdsk.exe / f / r

Parameter ChkDsk melakukan kerja berikut:

  • / f Memperbaiki ralat yang dikesan.
  • / r Mengenal pasti Sektor Buruk dan mencuba pemulihan maklumat.

3] Buka Windows Defender dan lumpuhkan perlindungan berasaskan Cloud dan lihat.

4] Pengindeks Carian Windows adalah satu proses yang diketahui menyebabkannya. Sekiranya anda tidak menggunakan Windows Search, anda boleh mematikan Windows Seach Indexer.

5] Sekiranya ini tidak menyelesaikan masalah, Jalankan services.msc dan matikan 'Print Spooler'. Pencetak anda akan berhenti berfungsi selepas ini. Tetapi sekurang-kurangnya ia membantu mengasingkan masalah. Melumpuhkan perkhidmatan Print Spooler telah berjaya bagi banyak pengguna.

Setelah Pengurus Perkhidmatan dibuka, tatal ke bawah ke 'Print Spooler' dan klik pada pilihan untuk menghentikan perkhidmatan. Sekiranya ia berfungsi, anda boleh memutuskan apakah karya anda memerlukan pencetak. Sekiranya anda memerlukan perkhidmatan tersebut, diperlukan pembaikan di peringkat teknisi.

6] Laraskan Kesan Visual di Windows. Catatan ini akan menunjukkan kepada anda cara mengubah Efek Visual untuk mengoptimumkan prestasi Windows.

7] Kadang-kadang Pemacu Peranti boleh menjadi pelakunya. Oleh itu, kemas kini Pemacu anda dan lihat apakah itu membantu. Anda boleh menggunakan Windows Update, memuat turunnya dari laman web pengeluar atau menggunakan perisian Update Driver percuma.

8] Jalankan Pemeriksa Fail Sistem dan juga DISM untuk memperbaiki imej sistem.

9] Buka Command Prompt yang tinggi, ketik yang berikut dan tekan Enter untuk menjalankan Performance Troubleshooter.

msdt.exe / id PerformanceDiagnostic

Penyelesai masalah ini membantu pengguna menyesuaikan tetapan untuk meningkatkan kelajuan dan prestasi sistem operasi. Berikut adalah lebih banyak cadangan yang dapat membantu anda menyelesaikan masalah Prestasi.

10] Anda mungkin ingin memeriksa sama ada anda perlu menaik taraf firmware anda atau menaik taraf RAM anda.

11] Pilihan terakhir jika tidak ada yang berkesan adalah menggunakan Refresh Windows Tool untuk menetapkan semula Windows 10 dan melihat apakah itu akhirnya dapat membantu.

12] Monitor Prestasi adalah alat bawaan yang baik yang membolehkan anda memantau dan mengkaji bagaimana aplikasi yang anda jalankan mempengaruhi prestasi komputer anda, baik dalam masa nyata dan dengan mengumpulkan data log untuk analisis kemudian. Ini sangat berguna dalam mengenal pasti dan menyelesaikan masalah penggunaan sumber yang tinggi dengan proses dan dalam menghasilkan Laporan Kesihatan Sistem Windows anda.

13] Process Tamer adalah utiliti kecil yang berjalan di dulang sistem anda dan sentiasa memantau penggunaan CPU proses lain. Ketika melihat proses yang membebankan CPU anda, ia akan mengurangi keutamaan proses tersebut untuk sementara waktu, hingga penggunaan CPU kembali ke tahap yang wajar.

14] Dalam senario khas, jika Pengurus Tugas anda menunjukkan penggunaan cakera 100% pada peranti Windows 10 dengan mod Interrupt Signaled Interrupt (MSI) diaktifkan, lihat artikel sokongan ini.

15] Pijal mencadangkan dalam komen di bawah. Pergi ke Pengurus Peranti> Pemacu cakera. Klik kanan pada HDD / SSD anda untuk menunjukkan Properties> Policies. Pilih " Matikan Windows buffer-cache buffer flushing pada peranti " dan klik OK. Lihat apakah ini membantu sebahagian daripada anda.

Sekiranya anda mempunyai idea yang boleh membantu menyelesaikan masalah ini, sila hantar di Komen. Cadangan anda dapat membantu orang lain menghadapi masalah ini.

Catatan mengenai proses menggunakan sumber yang tinggi:

  • Explorer.exe Memori Tinggi & penggunaan CPU
  • Excel menyebabkan penggunaan CPU tinggi
  • Perkhidmatan Desktop Jauh menyebabkan CPU Tinggi
  • LSAISO memproses penggunaan CPU yang tinggi
  • Isu Penggunaan CPU Host Host WMI yang tinggi
  • Persediaan Moden Hos menggunakan CPU atau Memori yang tinggi
  • Windows Modul Installer Worker menggunakan Penggunaan CPU & Cakera Tinggi
  • Desktop Window Manager dwm.exe menggunakan CPU yang tinggi
  • Penggunaan CPU Tinggi iTunes
  • Masalah penggunaan CPU tinggi OneDrive
  • Ntoskrnl.exe penggunaan CPU & Disk yang tinggi
  • Desktop Window Manager dwm.exe menggunakan CPU yang tinggi
  • Windows Driver Foundation menggunakan CPU yang tinggi
  • Penggunaan cakera tinggi VSSVC.exe
  • lsass.exe dihentikan dan penggunaan CPU atau Disk yang tinggi
  • Penggunaan CPU tinggi Wuauserv
  • Aplikasi Spooler SubSystem menggunakan CPU yang tinggi
  • Windows Shell Experience Host menggunakan CPU yang tinggi
  • SearchIndexer.exe Penggunaan Cakera Tinggi atau CPU
  • Penggunaan CPU dan Disk yang tinggi UTCSVC
  • Penggunaan CPU yang tinggi oleh IAStorDataSvc
  • Perolehan Imej Windows Penggunaan CPU dan Disk yang tinggi
  • Penggunaan CPU atau Memori tinggi Firefox
  • Penggunaan CPU, Memori atau Cakera tinggi Chrome.
Penggunaan Cakera 100%