Cara mengkonfigurasi & mengatur tetapan Firewall Router

Di antara sekian banyak firewall yang terdapat di pasaran keselamatan adalah firewall penghala. Tidak seperti firewall perisian, firewall penghala mencuba dan menyekat permintaan pertanyaan yang masuk di peringkat pelayan sehingga menjaga keselamatan seluruh rangkaian anda. Oleh kerana penghala adalah titik akhir kebanyakan rangkaian dan merupakan satu-satunya titik yang menghubungkan komputer mana pun di rangkaian anda ke Internet, menyalakan firewall penghala memastikan keselamatan rangkaian anda.

Sediakan Router Firewall

Artikel ini membincangkan tentang cara mengatur firewall penghala atau mengkonfigurasi penghala anda untuk mengaktifkan firewall. Kami juga melihat semua port yang anda perlukan untuk berfungsi dengan kerap.

Rajah 0 - Apa itu firewall penghala

Buka Halaman Konfigurasi & Tetapan Firewall Router

Sebelum anda dapat menghidupkan firewall penghala, anda memerlukan alamat IP untuk menuju ke halaman konfigurasi. Untuk mendapatkan alamat, buka dialog RUN dengan menekan Windows Key + R. Taip CMD dan tekan Enter.

Di tetingkap arahan, ketik IPCONFIG / ALL dan tekan Enter. Buat nota alamat IP yang disediakan di sebelah Gateway.

Anda harus memasukkan alamat tersebut (dalam bentuk angka, termasuk titik) ke dalam bar alamat penyemak imbas untuk membuka halaman konfigurasi penghala. Jumlah itu akan berfungsi dalam kebanyakan kes. Sekiranya tidak berfungsi, hubungi sokongan penghala untuk alamat tersebut.

Baca : Perbezaan antara Modem dan Penghala.

Konfigurasikan Router Firewall

Ini hanya menghidupkan / mematikan firewall. Sekiranya anda memasang Windows, kemungkinan sistem operasi telah menyediakan penghala anda semasa pemasangan. Anda juga boleh menyiapkannya secara manual, menggunakan penyemak imbas pilihan anda.

Untuk menyediakan firewall penghala:

  1. Akses laman utama penghala dengan menaip alamat IP penghala dalam penyemak imbas (Yang anda catat di bahagian di atas; contoh: 192.168.1.1)
  2. Periksa pilihan Firewall di laman utama penghala. Pilihan ini boleh dikelompokkan dengan nama yang berbeza seperti Tetapan Lanjutan
  3. Sekiranya Firewall dinyahaktifkan atau tidak diaktifkan, klik untuk memilih dan mengaktifkannya.

Gambar di bawah menunjukkan firewall yang diaktifkan pada penghala Binatone Ethernet.

Cara menyediakan Router Firewall

Pelabuhan Penting Di Komputer / Rangkaian

Halaman konfigurasi penghala berbeza di antara pengeluar yang berbeza. Walau bagaimanapun, pilihan untuk membuka atau menyekat sekumpulan port harus ada pada semua. Anda harus mencari "pemajuan port" untuk menyekat permintaan akses yang tidak dibenarkan dengan cara yang anda tidak menyekat sambungan Internet penting anda. Berikut adalah senarai port yang perlu anda buka. Sekiranya di Windows, anda tidak perlu risau kerana ia menjaga sekatan pelabuhan.

  • NOMBOR PORT 80 membenarkan Akses Internet (HTTP)
  • Nombor Port 443 membolehkan Akses Internet Selamat (HTTPS)
  • Port Number 25 adalah port di mana anda boleh mengakses e-mel (SMTP)

Membuka port di atas cukup untuk menyemak imbas dan kerja e-mel biasa. Pelabuhan tambahan mungkin diperlukan bergantung pada keperluan perisian khas anda. Dalam kes tersebut, perisian itu sendiri akan mengurus membuka port yang diperlukan.

PETUA: Port 80 adalah yang boleh memberikan masalah. Untuk mengetahui sama ada anda mempunyai penghala yang dikonfigurasi dengan betul, kunjungi grc.com dan jalankan ujian ShieldsUP. Ujian ini memeriksa apakah penghala anda merespons atau mengabaikan permintaan UPnP (Universal Plug and Play Devices) untuk mengakses rangkaian anda. Hasilnya harus 'diabaikan'. Sekiranya anda melihat hasil negatif, iaitu, jika penghala anda 'menanggapi' permintaan tersebut, anda mungkin ingin meminta bantuan seseorang yang mempunyai pengetahuan yang baik mengenai penghala untuk mengkonfigurasinya dengan lebih baik. Atau, anda boleh menambahkan firewall perisian tambahan. TheWindowsClub juga mempunyai artikel yang baik mengenai perbezaan antara firewall perkakasan dan perisian.

Ini menjelaskan cara mengkonfigurasi dan menyiapkan firewall penghala - dan port apa yang perlu diingat, sekiranya anda memerlukan konfigurasi lanjutan. Sekiranya anda mempunyai pertanyaan atau keraguan atau petua, silakan kongsi dengan kami menggunakan bahagian komen. Pergi ke sini untuk membaca cara menguruskan Windows Firewall.