Cara mengedit Metadata Muzik pada Windows 10

Metadata adalah sebahagian penting dari data digital. Sama ada laman web dengan kandungan atau fail media, semuanya dilengkapi dengan tag metadata. Tag Metadata memberikan pengenalan ringkas mengenai jenis data yang dijelaskannya. Metadata dapat dikelaskan menjadi metadata deskriptif, metadata struktur, dan metadata pentadbiran. Untuk mempermudah perkara, mari kita persamakan metadata dengan label pada balang, label yang memberitahu anda apa yang ada di dalam balang.

Edit Metadata Muzik pada Windows 10

Fail muzik tempatan di Windows PC dilengkapi dengan seni album dan keterangan metadata . Perinciannya merangkumi nama lagu, nama artis dan genre. Walaupun maklumat ini biasanya tepat kadang-kadang metadata salah. Ini berlaku terutamanya semasa anda mencuba CD muzik atau membeli album / trek muzik dari perkhidmatan pihak ketiga seperti iTunes. Syukurlah seperti banyak perkara lain dalam ekosistem Windows, metadata Muzik juga dapat diedit, dan ya, kami akan memberitahu caranya.

Edit metadata fail muzik menggunakan File Explorer

Saya dapati ini sebagai kaedah terbaik untuk mengedit metadata muzik tanpa perlu menggunakan perkhidmatan atau aplikasi pihak ketiga.

Buka File Explorer dan arahkan ke lokasi lagu.

Klik kanan pada lagu dan pilih Properties.

Klik pada butiran, dan sekarang anda seharusnya dapat melihat medan metadata yang dapat diedit. Bidang tersebut merangkumi nama album, artis, genre, penerbit, dan suasana hati.

Harap maklum bahawa fail muzik dengan perlindungan DRM tidak akan membolehkan pengguna mengedit metadata. Cukup periksa nilainya pada medan DRM, jika tidak, maka sekarang ia adalah lagu yang dilindungi, jika ya maka anda tidak akan dapat mengubah medan metadata.

Sebaik sahaja anda selesai mengemas kini semua maklumat metadata, klik pada Memohon dan kemudian butang OK

Cara mengedit maklumat metadata keseluruhan album

Dalam kebanyakan kes, anda mungkin perlu mengedit metadata keseluruhan album. Dalam senario seperti itu, pilih semua lagu yang metadatanya ingin anda edit dan ikuti langkah yang sama seperti yang dinyatakan di atas. Dengan ini, anda seharusnya dapat mengubah metadata pelbagai fail muzik dalam satu masa.

Edit metadata menggunakan Groove Music

Yah, Microsoft mungkin telah menghentikan perkhidmatan streaming Groove Music, tetapi aplikasinya masih dapat digunakan untuk mengedit maklumat metadata muzik pada Windows 10.

Buka aplikasi Groove dan pilih Muzik Saya.

Di bawah "Muzik Saya" pilih pilihan "Hanya pada perangkat ini".

Sekarang pilih trek / album yang metadata anda ingin edit.

Pilih "Edit Maklumat" dari menu.

Di tetingkap seterusnya, anda boleh mengedit semua maklumat termasuk judul album, artis, dan genre.

Apa lagi anda juga boleh mengemas kini gambar kecil album dengan mengklik butang Edit.

Selain itu, pengguna juga dapat menghidupkan pilihan Show Advanced dan menukar item lain seperti tajuk soft song.

Akhir sekali, ciri paling berguna yang Groove tawarkan "Cari maklumat Album." Sekiranya anda tidak pasti mengenai maklumat album atau keseluruhan metadata muzik, klik Cari maklumat Album dan Groove akan memuat turun maklumat lagu yang tepat secara automatik.

Dengan berhati-hati, maklumat Cari Album terdedah kepada kegagalan; mungkin ini ada kaitan dengan kenyataan bahawa perkhidmatan streaming muzik Groove telah dihentikan. Kelemahan lain yang mencolok ialah Groove tidak dapat digunakan untuk mengedit metadata fail muzik yang disimpan di OneDrive.

Mengedit metadata untuk fail muzik percuma DRM adalah mudah dan boleh dilakukan di File Explorer. Kelebihan menggunakan Groove adalah anda dapat mengedit beberapa maklumat tambahan dan juga mengambil Maklumat Album dari repositori dalam talian.

Catatan berkaitan:

  1. Buang Properties dan Maklumat peribadi dari foto, fail
  2. Cara mengedit atau menambahkan Metadata ke fail Foto & Video
  3. MP3tag membolehkan anda mengedit metadata dan tag format Audio
  4. Doc Scrubber membantu membuang metadata tersembunyi dari fail .DOC
  5. Metadata Cleaner adalah Alat Pembersihan & Pembuangan Metadata dokumen Office.
edit Metadata Muzik pada Windows 10