Betulkan ralat ShellExecuteEx yang gagal di Windows 10

Apabila anda cuba memasang program di komputer Windows anda jika anda melihat "ShellExecuteEx gagal" disertai dengan kod yang berbeza, maka catatan ini akan membantu anda. Kod ralat yang menyertainya boleh berupa 2, 5, 67, 255, 1155, 1460, 8235, 2147221003, dll. Kesalahan ini biasanya berlaku, jika pemasang memerlukan hak pentadbir, fail penyediaan telah rosak, atau ada konflik aplikasi. ShellExecuteEx adalah fungsi OS yang melakukan operasi pada file yang ditentukan. Sekiranya operasi gagal, anda akan mendapat ralat ini.

shellexecuteex gagal

Betulkan ralat ShellExecuteEx yang gagal

Dalam artikel ini, kami akan menunjukkan kepada anda bagaimana menangani kesalahan yang gagal ShellExecuteEx di Windows 10. Anda mempunyai pilihan berikut:

  1. Jalankan fail Exe sebagai pentadbir
  2. Muat turun semula atau pasang semula program
  3. Jalankan Pemeriksa Fail Sistem
  4. Tetapkan semula Bunyi ke lalai
  5. Pasang atau jalankan program di Clean Boot State.

Mari kita perhatikan kaedah ini secara terperinci.

1] Cuba jalankan aplikasi sebagai pentadbir

run_as_administrator

Menjalankan aplikasi dengan hak pentadbir menjadikan aplikasi berjalan dengan lebih kuat. Walaupun aplikasi gagal dibuka, cuba pasang semula aplikasi dengan hak pentadbir. Klik kanan pada fail pemasang dan klik pada Run as administrator.

2] Muat turun pemasang sekali lagi dan kemudian pasang

Kadang-kadang semasa anda memuat turun aplikasi untuk dipasang, anda mungkin menghadapi situasi di mana penyediaan tidak akan berjalan dan aplikasi tidak akan dipasang. Ini mungkin berlaku kerana fail pemasang yang rosak atau rosak. Cuba muat turun yang sama dari laman web rasmi aplikasi atau sumber yang dipercayai.

3] Jalankan imbasan SFC

sfc_scan

Anda mungkin tahu bahawa menjalankan imbasan SFC dilakukan untuk mengganti fail sistem yang berpotensi rosak. Jadi, jika ralat berlaku kerana fail sistem yang rosak maka langkah-langkah berikut akan membantu anda. Imbasan SFC bukan sahaja menemui fail sistem yang bermasalah tetapi juga memperbaikinya.

  1. Tekan Win Key + X . A Menu Capaian Segera akan membuka.
  2. Klik pada Windows PowerShell (Pentadbir) . Sekiranya ia menunjukkan Command Prompt dan bukannya PowerShell, pilih Command Prompt (Admin) .
  3. Jalankan arahan: sfc / scannow
  4. Tunggu beberapa saat kerana memerlukan masa untuk menyelesaikan imbasan.

Sekiranya semuanya betul, ralat harus diselesaikan. Tetapi, jika ada masalah yang sangat besar maka anda mungkin akan menemui pesan yang mengatakan: ' Perlindungan Sumber Windows menemui fail yang rosak tetapi tidak dapat diperbaiki '. Anda hanya perlu menghidupkan semula mesin anda dalam Safe Mode dan jalankan perintah di atas sekali lagi.

4] Tetapkan semula Bunyi Sistem ke lalai

windows_default_sound

Anda mungkin berfikir bahawa bagaimana mengatur semula suara sistem ke lalai dapat menyelesaikan ralat sistem seperti "ShellExecuteEx"? Tetapi sebilangan pengguna telah melaporkan bagaimana langkah ini menyelesaikan masalah mereka dan perlu disebutkan, ini juga dapat menyelesaikan masalah anda.

Terbuka Run kotak dialog dengan menekan Win Key + R .

Ketik mmsys.cpl dan tekan Enter.

Klik pada Tab Bunyi . Pilih Lalai Windows dalam Skema Bunyi.

Klik pada Apply dan kemudian pada OK.

Masalahnya seharusnya sudah berlalu sekarang.

5] Pasang atau jalankan program di Clean Boot State

Untuk mengelakkan konflik program, anda boleh memasang atau menjalankan program di Clean Boot State dan melihat apakah itu membantu anda.

Ini adalah beberapa kaedah yang boleh anda cuba atasi kesalahannya. Beritahu kami jika ini membantu.

shellexecuteex_code_2_error