Cara mencerminkan skrin Windows 10 ke peranti lain

Pencerminan skrin adalah perkara biasa hari ini dan terdapat banyak keadaan di mana anda mahu mencerminkan skrin Windows 10 anda ke beberapa peranti Windows 10 yang lain. Tetapi pencerminan skrin memerlukan sambungan internet yang sangat baik dan keseluruhan penyediaan menghabiskan banyak data. Apabila anda melakukannya melalui LAN, ia dapat dicapai dengan mudah jika anda mempunyai sambungan Wi-Fi yang cukup pantas atau sambungan berwayar, anda dapat dengan mudah mencerminkan skrin PC dan bahkan mengendalikannya dengan komputer lain.

Pencerminan Skrin Windows 10

Windows 10 hadir dengan fungsi bawaan yang memungkinkan anda mencerminkan layar ke peranti lain yang tersedia di rangkaian. Peranti penerima mungkin TV, tongkat streaming atau komputer Windows yang lain. Yang perlu anda lakukan hanyalah mengubah beberapa tetapan pada komputer dan komputer yang ingin anda unjurkan. Lihat panduan ringkas ini untuk memproyeksikan skrin komputer anda ke PC Windows yang lain. Ini akan membantu anda menyambung ke Paparan Tanpa Wayar.

Cerminkan skrin Windows 10 ke peranti lain

Pencerminan Skrin Windows 10

Sebagai permulaan, kita perlu mengubah beberapa tetapan pada komputer penerima. Oleh itu, pastikan anda mempunyai akses ke komputer penerima dan ikuti langkah-langkah ini di komputer tersebut.

  1. Buka Tetapan dan kemudian buka Sistem .
  2. Tatal ke bawah untuk mencari ' Memproyeksikan ke PC ini' di menu sebelah kiri.
  3. Sekarang dari menu lungsur pertama pilih, ' Terdapat di mana - mana '.
  4. Dan pada drop-down kedua pilih, ' First time only '.
  5. Aktifkan 'Require PIN for pairing' dan ubah tetapan lain mengikut keperluan anda.

Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai tetapan ini, anda dapat membaca keterangan yang disediakan atau menggunakan ' Dapatkan Bantuan '. Jadi, sekarang anda telah mengaktifkan komputer penerima anda. Komputer ini dapat digunakan sebagai layar untuk PC dan telefon Windows yang lain.

Kini tiba masanya untuk menyambungkan komputer yang memproyeksikan. Pastikan kedua-dua komputer berada di rangkaian kawasan setempat yang sama. Sekarang di PC yang skrinnya akan diproyeksikan, buka ' Pusat Tindakan ' dan tekan ' Sambung '. Menekan Win + K juga boleh dilakukan. Perlu beberapa saat untuk mencari peranti yang ada, dan kemudian anda akan dapat mencari komputer penerima dalam senarai ini. Pilih peranti dan tekan ' Sambung '.

Sekarang kembali ke komputer penerima dan klik ' Ya ' untuk membenarkan sambungan. Anda mungkin diminta memasukkan PIN yang tertera di komputer penerima. Setelah sambungan dibuat, anda akan dapat melihat tetingkap baru yang mengandungi output skrin dari komputer kedua.

Terdapat beberapa pilihan lagi yang terdapat pada komputer yang memproyeksikan. Contohnya, anda boleh menukar mod unjuran, memperlakukan komputer lain sebagai paparan luaran. Anda boleh memilih dari empat mod unjuran standard yang ada. Yang mana 'PC Screen Only', 'Duplicate', 'Extend', dan 'Second Screen Only'.

Anda juga boleh membenarkan input dari papan kekunci atau tetikus yang disambungkan ke komputer penerima. Ciri ini pada dasarnya memberikan akses sepenuhnya ke komputer lain dan boleh berguna semasa menyelesaikan beberapa masalah pada komputer anda dengan bantuan pakar.

cermin skrin Windows 10 ke peranti lain

Ciri ' Sambungkan ' di Pusat Tindakan diperkenalkan pada Windows 10 tetapi ' Memproyeksikan ke PC ini ' hanya diperkenalkan di Windows 10 v 1607. Jadi, anda mungkin dapat memproyeksikan skrin dari komputer Windows yang tidak dikemas kini. Tetapi anda perlu memastikan komputer penerima anda dikemas kini sepenuhnya.

Jadi itu semua mengenai tutorial ini. Langkah hampir serupa berlaku jika anda ingin memproyeksikan skrin telefon bimbit anda.

Baca juga :

  1. Cara memproyeksikan skrin komputer Windows anda ke TV
  2. Cara menyediakan & menggunakan Miracast pada Windows 10.
pencerminan skrin windows 10