Penggunaan Microsoft Office Click-to-Run CPU yang tinggi pada Windows 10

Setiap kali sistem hang atau membeku, pendekatan utama adalah untuk memeriksa penggunaan cakera di Task Manager. Sekiranya penggunaan cakera tinggi pada sistem disebabkan oleh proses yang berkaitan dengan fail OfficeC2Rclient.exe , periksa panduan ini untuk menyelesaikannya.

Apa itu OfficeC2Rclient.exe?

OfficeC2Rclient.exe adalah fail yang merupakan bahagian dari Microsoft Office Click To Run yang dapat dijalankan. Ini dipicu ketika sistem mengemas kini perisian Microsoft Office. Sebaiknya, ini adalah proses yang ringan dan tidak boleh menimbulkan masalah dalam sistem, namun, pengguna telah melaporkan bahawa proses OfficeC2Rclient.exe menyebabkan penggunaan CPU yang tinggi.

Penyebab di sebalik penggunaan CPU yang tinggi boleh menjadi perisian Microsoft Office yang bermasalah.

Adakah OfficeC2Rclient.exe virus?

Fail OfficeC2Rclient.exe yang asli bukan virus atau perisian hasad tetapi virus dan pengaturcara perisian hasad biasanya menamakan perisian berbahaya sama dengan produk perisian asli.

Lokasi asal fail OfficeC2Rclient.exe adalah:

C: \ Program Files \ Common Files \ Microsoft Shared \ ClickToRun

Untuk memeriksa lokasi fail, klik kanan padanya di Task Manager dan pilih Open File Location .

Microsoft Office Click-to-Run (OfficeC2Rclient.exe) Penggunaan CPU yang tinggi

Sekiranya lokasi fail yang berkaitan dengan proses dalam perbincangan berbeza dengan yang disebutkan di atas, saya cadangkan anda menjalankan imbasan perisian hasad pada sistem.

Microsoft Office Click-to-Run (OfficeC2Rclient.exe) Penggunaan CPU yang tinggi

Biasanya, proses OfficeC2Rclient.exe tidak boleh menyebabkan penggunaan CPU yang tinggi, tetapi jika berlaku, pertimbangkan penyelesaian berikut:

1] Baiki klien Microsoft Office

Baiki klien Microsoft Office

Untuk menyelesaikan masalah penggunaan CPU OfficeC2Rclient.exe yang tinggi , anda boleh mempertimbangkan untuk memperbaiki klien Microsoft Office seperti berikut:

Tekan Win + R untuk membuka tetingkap Run. Ketik perintah appwiz.cpl dan tekan Enter untuk membuka tetingkap Program dan Ciri .

Klik kanan pada perisian Microsoft Office dan pilih Change .

Kemudian pilih pilihan untuk Membaiki Microsoft Office.

Mulakan semula sistem setelah selesai.

2] Lumpuhkan Perkhidmatan Klik untuk Jalankan Microsoft Office

Lumpuhkan Perkhidmatan ClickToRun Microsoft Office

Sekiranya penyelesaian yang disebutkan di atas tidak berfungsi dan penyerahan dan pembekuan sistem tetap menjadi masalah, anda boleh mempertimbangkan untuk mematikan Perkhidmatan Klik-untuk-Jalankan Microsoft Office. Walau bagaimanapun, anda perlu memahami kepentingannya sebelum mengambil langkah.

Sebagai alternatif, anda boleh mematikannya hanya untuk sementara waktu dan membiarkan perkhidmatan berjalan ketika sistem dalam keadaan tidak berfungsi. Prosedur untuk mematikan Perkhidmatan Klik-untuk-Jalankan Microsoft Office adalah seperti berikut:

Tekan Win + R untuk membuka tetingkap Run dan taip arahan services.msc . Tekan Enter untuk membuka tetingkap Pengurus Perkhidmatan .

Klik kanan pada Perkhidmatan Klik untuk Dijalankan Microsoft Office dan pilih Properties .

Ubah Jenis Permulaan ke Dinonaktifkan dan klik Terapkan dan kemudian OK untuk menyimpan tetapan.

Ini akan menyelesaikan masalah anda.

OfficeC2Rclient.exe virus atau perisian hasad