Popup muat turun fail teks f.txt yang misterius oleh penyemak imbas semasa melawat laman web

Akhir-akhir ini, jika anda menyedari bahawa penyemak imbas web anda menunjukkan permintaan Muat turun semasa anda melayari laman web, meminta anda memuat turun fail f.txt rawak di komputer anda, maka anda tidak sendirian. Sejak beberapa hari kebelakangan ini, banyak pengguna Firefox mengeluh melihat pop timbul penyemak imbas web secara rawak, meminta mereka memuat turun beberapa fail f.txt yang misteri di komputer mereka.

muat turun fail f.txt

Google mengalami gangguan skala besar dalam rendering kreatif iklan yang mempengaruhi Google DV360 dan Adsense. Ini berlaku sejak Selasa 22 September pagi. Masalahnya muncul sebagai kotak dialog penyemak imbas untuk mengesahkan muat turun fail. Fail ini tidak berbahaya, ini tidak mengandungi perisian hasad, hanya kod penyampaian iklan.

Iklan Google saat ini mengalami masalah sporadis di mana penyemak imbas mungkin memaparkan kotak dialog (atau "popup") untuk menunjukkan muat turun yang belum selesai. Ini bukan- serangan malware. Kerana masalahnya, kami tidak dapat menyekat kotak dialog ini. Masalahnya telah dikemukakan dan sedang disiasat.

Pop-up muat turun fail f.txt yang misterius

Nah, masalah ini tidak terhad kepada pengguna Firefox. Masalah ini juga mempengaruhi pengguna Chrome, Safari, dan aplikasi penyemak imbas web lain. Pengguna telah melihat ini semasa mengunjungi laman web kami, YouTube, Reddit, dan laman web lain juga.

Apa itu f.txt?

Jadi, apa itu f.txt? Adakah virus? Adakah perisian hasad? Adakah komputer anda diserang? Terdapat begitu banyak soalan dengan jawapan sedikit hingga sifar di Internet. Oleh itu, kami telah memutuskan untuk menggali lebih mendalam dan membantu anda mengatasi masalah ini hingga ke terasnya.

fail f.txt

Pertama sekali, mari kita fahami bahawa ini bukan masalah baru. Kami telah menemui catatan forum sokongan Firefox di mana beberapa pengguna pertama kali menerangkan masalah ini lima tahun yang lalu!

Buat masa ini, nampaknya terdapat kekeliruan mengenai apakah ini bug atau sejenis perisian hasad. Sebagai contoh, kami telah menemui beberapa entri dalam talian yang menganggap ini sebagai perampas penyemak imbas. Tetapi kerana kekurangan bukti dan penyelidikan yang menyimpulkan apa sebenarnya fail f.txt, kami tidak mempunyai alasan untuk mempercayai bahawa ini adalah ancaman keselamatan.

Sekiranya anda melihat tangkapan skrin, anda akan menyedari bahawa fail tersebut berasal dari domain Google Ads. Oleh itu, kemungkinan besar masalah ini akan mempengaruhi pengguna yang mengunjungi laman web yang menayangkan iklan dari Google.

Kandungan fail Notepad f.txt ini bermula seperti berikut:

if (! window.mraid) {document.write ('\ x3cdiv \ x3e');} if (! window.mraid) {document.write ('\ x3c / div \ x3e');} (fungsi () {jika (! window.GoogleTyFxhY ...

Menurut pengguna Reddit:

"Ini berasal dari domain Google Ads. Ini mesti ada bug di Firefox, yang memuat turun skrip / fail dan bukannya menjalankannya. Atau mungkin ia melakukan kedua-duanya. "

Yang lain menggunakan kekecewaannya:

"Apa ini yang saya kecewa, ia muncul berkali-kali di Safari. Maksud saya, saya telah memuat turunnya sekali dan juga membukanya begitu hanya teks rawak. Tolong bantu saya juga menjalankan avg dan avast untuk memeriksa apa jua jenisnya. virus tetapi tidak dikesan sebagai virus. Saya tidak tahu apa itu virus. Saya mempunyai premium youtube tetapi ia masih berlaku beberapa kali sehari. "

Tidak ada perisian antivirus yang menandakan ini sebagai masalah keselamatan. Ini adalah petunjuk lain bahawa itu tidak lebih dari bug, yang harus dihapus secepat mungkin.

Perkara yang boleh anda lakukan untuk memperbaiki pop timbul muat turun f.txt

Walau apa pun, tidak ada salahnya berhati-hati ketika datang ke pop timbul muat turun secara rawak dan misteri.

  • Kosongkan cache penyemak imbas anda
  • Kemas kini penyemak imbas web anda ke versi stabil terkini .
  • Jalankan imbasan perisian hasad yang lengkap.

Beritahu kami jika anda mempunyai input tambahan untuk dikongsi.

muat turun fail f.txt