Urus Penggunaan Pemproses untuk Pengurusan Daya Optimum pada Windows 10

Ramai di antara anda mungkin menyedari bahawa komputer riba Windows 10/8/7 anda menjadi panas ketika anda menggunakannya secara meluas untuk melakukan tugas yang memerlukan sumber. Pemain juga mungkin menyedari perkara ini. Ini kerana, dalam kes sedemikian, pemproses anda dalam kebanyakan kes berjalan pada kecekapan maksimumnya, yakni 100%. Hasilnya adalah bahawa penggunaan yang intensif dan meluas dapat menyebabkan kehancuran pada pemproses anda, dan akibatnya, kemungkinan mengurangkan jangka hayatnya.

Bermula dengan Windows 7, Microsoft telah mengemas kini sokongan untuk ciri pengurusan kuasa pemproses ACPI (PPM), termasuk sokongan untuk keadaan prestasi pemproses dan keadaan tidur pemalas pemproses pada sistem multiprosesor.

Untuk mengurangkan terlalu panas, dan memanjangkan hayat bateri, anda dapat mengawal keadaan pemproses anda, dengan mengawal penggunaan maksimumnya. Tetapi anda mungkin harus sedikit kompromi pada prestasi.

Pengurusan Kuasa Pemproses

Walaupun dalam kebanyakan kes, membiarkan pilihan di Processor Power Management pada nilai lalai adalah yang terbaik, bagi kebanyakan pengguna Windows, sebilangan daripada anda mungkin ingin mengubahnya sedikit.

Untuk melakukannya, buka Panel Kawalan> Pilihan Kuasa> Tetapan Lanjutan.

Di sini di bawah Pengurusan Kuasa Pemproses, anda akan melihat tiga tetapan: Keadaan Pemproses Minimum, Keadaan Pemproses Maksimum, dan Dasar Penyejukan Sistem.

Tetapan State Processor Minimum dan Maximum Processor State boleh digunakan untuk mengunci pemproses sistem ke keadaan pendikit prosesor tertentu. Nilai lalai berbeza dari 5% (minimum) hingga 100% (minimum atau maksimum) bergantung pada Power Option yang digunakan.

Keadaan pemproses minimum

Ia menentukan keadaan prestasi pemproses minimum. Keadaan prestasi ditentukan sebagai peratusan frekuensi pemproses maksimum. Anda boleh menyimpan nilai antara 5% dan 100% bergantung pada Pilihan Daya anda yang digunakan.

Keadaan Pemproses Maksimum

Ia menentukan keadaan prestasi pemproses maksimum. Keadaan prestasi ditentukan sebagai peratusan frekuensi pemproses maksimum. Sekiranya anda mendapati bahawa komputer riba anda terlalu panas, anda mungkin ingin mempertimbangkan untuk menetapkan nilai maksimumnya kepada 90%.

Dasar Penyejukan Sistem

Tetapan dasar ini mengkonfigurasi bagaimana Windows bertindak balas terhadap keadaan terma yang tinggi pada sistem yang menyokong ciri penyejukan aktif, seperti kipas. Anda mempunyai dua pilihan. Aktif dan Pasif.

  1. Aktif : Ia meningkatkan kelajuan kipas sebelum melambatkan pemproses. Sistem ini membolehkan ciri penyejukan aktif seperti kipas sebelum mengurangkan prestasi pemproses.
  2. Pasif : Ia melambatkan pemproses sebelum meningkatkan kelajuan kipas. Sistem ini mengurangkan prestasi pemproses sebelum membolehkan ciri penyejukan aktif seperti kipas.

Sekiranya anda ingin mengetahui lebih lanjut mengenai Pengurusan Daya Prosesor, anda boleh memuat turun kertas teknikal ini dari Microsoft. Makalah ini memberikan perincian sokongan dalam Windows 7 dan Windows Server 2008 R2, menerangkan bagaimana PPM berfungsi dengan penyimpanan polisi kuasa Windows 7 dan Windows Server 2008 R2 dan memberikan garis panduan untuk pembangun firmware dan pereka sistem.

Baca seterusnya : Periksa berapa banyak Kuasa yang diperlukan oleh Komputer anda.