Gagal ketika cuba menyalin fail boot pada Windows 10

Sekiranya anda menerima mesej ralat - Gagal ketika cuba menyalin fail but , maka siaran ini mungkin dapat membantu anda menyelesaikan masalah. BCDBoot adalah utiliti baris perintah yang digunakan untuk mengkonfigurasi fail boot, jadi apabila anda menghidupkan komputer, ia tahu dari mana boot dari atau di mana Windows berada. Alat ini juga digunakan untuk memperbaiki partisi sistem atau membaiki menu boot dan juga mengatur komputer untuk boot dari cakera keras maya.

Kegagalan Windows semasa cuba menyalin fail boot

Gagal ketika cuba menyalin fail boot

Terdapat banyak cara yang diketahui untuk menyelesaikan masalah, dan kadang-kadang masalahnya mungkin disebabkan oleh perbezaan UEFI atau BIOS. Pastikan ini diikuti oleh seseorang yang tahu bagaimana menguruskan sesuatu secara teknikal di komputer-

  1. Tetapkan Partition sebagai Aktif
  2. Periksa sama ada anda mempunyai BIOS atau UEFI
  3. Betulkan MBR atau Bina semula

Senario di sini ialah anda cuba menyalin fail boot ke partisi aktif pada cakera keras utama atau cuba membuat entri boot pada pemacu kilat USB atau partition. Melakukannya, ia gagal. Sekiranya ada perkara lain yang menyebabkan masalah, maka menggunakan perintah pembaikan adalah pilihan yang lebih baik.

1] Tetapkan Partition sebagai Aktif

Partisi di mana fail akan disalin mesti aktif. Semasa komputer dimulakan, pertama-tama mencari partition aktif dan kemudian mencari fail boot. Gunakan arahan berikut untuk menetapkan partisi aktif menggunakan alat diskpart. Anda boleh menggunakan arahan ini dari Pemulihan Lanjutan atau dari Windows sendiri semasa melakukannya untuk pemacu USB.

diskpart select disk 0 partition list pilih partition Z aktif keluar

Semasa anda menjalankan perintah partition list, perhatikan nombor partition tempat Windows dipasang. Dalam arahan di atas, Z adalah partisi di mana Windows tersedia. Kemudian jalankan perintah bcdboot untuk menyalin fail.

2] periksa jika anda mempunyai BIOS atau UEFI

Banyak perkara bergantung kepada sama ada anda mempunyai UEFI atau BIOS. Apabila anda memulakan pemulihan lanjutan, perintahnya secara lalai ditetapkan untuk berfungsi dengannya. Oleh itu, jika anda boot ke BIOS tetapi menyebut UEFI dalam perintah, maka akan menyebabkan kesalahan tersebut.

Sebilangan besar daripada kita hanya menyalin perintah dan menjalankannya, tetapi ini adalah perkara kecil yang penting. Oleh itu, jika terdapat kekeliruan, dan anda tidak pasti sama ada komputer, iaitu, UEFI atau Legacy, gunakan arahan berikut.

bcdboot c: \ windows / s Z: / f SEMUA

Di sini Z adalah huruf besar partisi sistem, dan / s harus digunakan untuk itu. Pilihan / f adalah untuk jenis firmware. Anda boleh menggunakan BIOS atau EFI jika anda pasti.

3] Betulkan MBR dan Bangun semula BCD

Gagal ketika cuba menyalin fail boot

Sekiranya anda menghadapi semua ini secara tiba-tiba, dan anda tidak melakukan apa-apa selain menghidupkan komputer riba, maka itu mungkin rekod but yang perlu diperbaiki. Anda boleh membetulkan MBR dan Membangun Semula BCD untuk menyelesaikan masalahnya. Ini dapat dilakukan dengan melakukan boot ke pemulihan lanjutan menggunakan media Windows 10 Bootable.

Semasa dalam Pemulihan Lanjutan, pilih untuk Menyelesaikan Masalah> Lanjutan> Prompt Perintah. Dan laksanakan yang berikut satu demi satu. Ia akan diperbaiki sendiri, dan membiarkan Windows boot seperti biasa.

bootrec / fixmbr bootrec / fixboot bootrec / scanos bootrec / rebuildbcd 

Kami juga akan mencadangkan untuk membuat sandaran MBR atau membuat Disk Pemulihan Sistem. Sekiranya sesuatu yang serupa berlaku, anda tidak perlu menjalankan Disk Pemulihan Windows. Untuk membuat pemacu pemulihan sistem di Windows, cari " RecoveryDrive.exe " dan ikuti wizard.

MBR Backup & HDHacker adalah dua perisian percuma yang dapat membantu anda membuat sandaran dan memulihkan MBR & Boot Sector.

Saya harap siaran itu mudah diikuti, dan anda dapat menyelesaikan masalah dengan mesej ralat.

Kegagalan Windows semasa cuba menyalin fail boot