iPhone tidak dicas semasa disambungkan ke PC atau USB

Biasanya, mana-mana pengguna iPhone akan menggunakan pengecas yang dihantar bersama bungkusan untuk mengecas iPhone-nya. Usaha untuk menggunakan perkara lain tidak digalakkan! Namun, ada situasi di mana kita melihat orang mengecas iPhone dengan menyambungkannya ke PC Windows. Ia mengecas tetapi kadangkala terputus. Sekiranya anda menghadapi masalah ini, iaitu iPhone tidak dicas semasa disambungkan ke komputer, berikut adalah penyelesaian untuknya!

iPhone tidak dicas semasa disambungkan ke komputer

iPhone tidak dicas semasa disambungkan ke PC Windows

Sekiranya bateri iPhone anda tidak mengecas atau mengecas perlahan ketika disambungkan ke PC Windows anda atau jika anda melihat mesej amaran, inilah yang harus dilakukan:

  1. Gunakan port USB 2.0 atau 3.0 pada komputer
  2. Jangan gunakan aksesori yang rosak
  3. Pindahkan iPhone dan pengecas anda ke lokasi yang lebih sejuk
  4. Dayakan USB PowerShare
  5. Ganti cip U2 yang rosak atau rosak.

Sekiranya tidak ada kaedah yang paling sesuai untuk anda, cubalah kombinasi penyelesaian yang diberikan di bawah.

1] Gunakan port USB 2.0 atau 3.0 pada komputer

Pasang kabel pengecasan anda ke port USB 2.0 atau 3.0 pada komputer yang hidup dan tidak dalam mod tidur. Jangan gunakan port USB pada papan kekunci anda. Kenapa? Tidak semua port USB sama. USB 1 dan 2 akan dicas lebih perlahan daripada USB 3. Oleh itu, cubalah mengecas iPhone anda dengan menyambungkan kabel pengecasan ke port USB 3.0 . Semasa peranti anda dicas, anda akan melihat petir di sebelah ikon bateri di bar status, atau ikon bateri besar di skrin kunci anda.

2] Jangan gunakan aksesori yang rosak

Jangan selalu menggunakan aksesori yang rosak. Kerana, jika bilah atau serong pada penyesuai daya atau serong pada kabel kuasa AC kelihatan longgar, bengkok, atau putus dan tersekat di dalam soket elektrik, mungkin ada risiko keselamatan selain masalah pengisian yang gagal.

3] Pindahkan iPhone dan pengecas anda ke lokasi yang lebih sejuk

Sebilangan pengguna melaporkan, iPhone mereka dicas secara normal tetapi terputus serta-merta apabila 80% dicas. Mengapa ini berlaku? Adalah normal jika iPhone anda menjadi sedikit lebih panas semasa mengecas. Apabila ini berlaku, perisian di iPhone anda mungkin menghadkan pengisian melebihi 80 peratus. Ini berlaku dalam usaha mengekalkan hayat bateri. Namun, sebaik sahaja suhu turun, iPhone anda akan dicas semula. Oleh itu, jika boleh, cuba pindahkan iPhone dan pengecas anda ke lokasi yang lebih sejuk dan lihat apakah perubahan lokasi dapat menyelesaikan masalah anda.

4] Dayakan emulasi PowerShare dan USB di BIOS

PowerShare pada sistem yang menyokongnya membolehkan anda mengecas dari port USB semasa sistem dimatikan (atau pada beberapa model, hanya semasa sedang tidur jika tidak disambungkan ke AC). Masalah yang berkaitan dengan ciri ini mungkin dapat mengelakkan iPhone anda dikesan oleh PC anda atau Windows 10 Computer (Dell). Oleh itu, untuk memperbaikinya, anda perlu mengakses dan mengaktifkan ciri tersebut. Ini caranya!

Untuk memasuki penyediaan BIOS, ketuk kekunci < F2 > pada papan kekunci setelah menghidupkan sistem ke 'Hidup'. Anda mungkin perlu terus menekan kekunci sehingga anda melihat penyediaan skrin BIOS.

Apabila dilihat, pergi ke Peranti On-Board di bawah tajuk Penyediaan Sistem. Di sini, pilih berapa banyak bateri yang boleh digunakan. Sebagai contoh, jika anda menetapkan USB PowerShare menjadi 25%, peranti luaran akan dibenarkan untuk dicas sehingga bateri komputer riba mencapai 25% dari kapasiti penuh.

Penting untuk disebutkan di sini bahawa bergantung pada sistem anda BIOS semakan menu tetapan mungkin berbeza. Pada beberapa mesin, ciri PowerShare dapat dilihat di bawah ' Onboard Devices ', sementara yang lain di bawah ' System Configuration ' di menu tetapan BIOS. Kedua tangkapan skrin di bawah menunjukkan susun atur menu dan susunan pilihan tetapan USB PowerShare yang berbeza. Cari pilihan Konfigurasi USB PowerShare atau USB.

Apabila anda menetapkan pilihan untuk Dinonaktifkan, fitur USB PowerShare akan dimatikan dan peranti yang terpasang pada port USB PowerShare tidak akan dicas ketika sistem dalam keadaan daya rendah. Memilih salah satu tetapan lain memungkinkan fitur dan menentukan kapasiti bateri sistem di mana pengecasan peranti USB yang terpasang ke port USB PowerShare akan dihentikan.

5] Cip U2 yang teruk atau rosak

Sekiranya iPhone masih gagal menyambung ke PC Windows 10 anda, anda mungkin mempunyai cip U2 yang teruk atau rosak. Sekiranya anda tidak sedar, U2 adalah cip pengawal yang bertanggungjawab untuk komunikasi dan pengecasan USB. Mengecas iPhone anda menggunakan pengecas pihak ketiga atau plumbum USB yang tidak mengatur kuasa tetapi sebaliknya, membolehkan pemboleh ubah yang lebih besar dalam voltan dan arus, boleh merosakkan IC U2 dan dapat meninggalkan iPhone dengan iPhone yang kelihatan mati. Untuk menyelesaikannya, anda memerlukan pengetahuan yang luas mengenai kemahiran pematerian mikro dan alat yang mahal untuk diperbaiki. Sebab biasa untuk masalah ini ialah mengecas iPhone anda dari pemetik api kereta anda. Oleh itu, elakkan amalan ini!

Saya harap ini dapat membantu anda!

Pengecasan iPhone