Windows telah mengesan konflik alamat IP

Beberapa pengguna Windows, yang menggunakan port Ethernet di beberapa komputer mungkin menerima konflik alamat IP Ralat Rangkaian - Komputer lain di rangkaian ini mempunyai alamat IP yang sama dengan komputer ini. Hubungi pentadbir rangkaian anda untuk mendapatkan bantuan dalam menyelesaikan masalah ini. Maklumat lebih lanjut terdapat dalam log acara Sistem Windows . Pada dasarnya apa yang dimaksudkan oleh mesej ini ialah lebih daripada satu komputer di rangkaian anda menggunakan alamat IP yang sama, dan ini perlu diperbaiki.

Windows telah mengesan konflik alamat IP

Windows telah mengesan konflik alamat IP

Terdapat banyak orang, yang tidak menggunakan penghala Wi-Fi dan sebaliknya, mereka menggunakan kabel Ethernet untuk menghubungkan komputer mereka ke internet.

Mengapa konflik alamat IP ini berlaku

Sekiranya anda menggunakan sambungan Ethernet langsung tanpa penghala Wi-Fi, anda boleh menghadapi masalah ini. Apabila anda menggunakan sambungan seperti itu, anda perlu memasukkan alamat IP, Subnet mask, gateway lalai, pelayan DNS pilihan, dan pelayan DNS alternatif. Setelah memasukkannya, sambungan anda mendaftarkan alamat MAC atau alamat rangkaian semasa sebagai lalai. Sekiranya anda mencabut sambungan Ethernet dari komputer pertama dan cuba menyambungkannya ke komputer lain, rangkaian anda tidak akan dapat mengenali alamat MAC komputer kedua kerana telah mendaftarkan alamat MAC komputer pertama. Oleh itu, anda akan mendapat tetingkap pop timbul yang menunjukkan mesejnya.

Komputer lain di rangkaian ini mempunyai alamat IP yang sama

Sekiranya anda menggunakan rangkaian Rumah, matikan penghala anda, tunggu selama 10-15 saat, kemudian hidupkan semula dan lihat. Langkah mudah ini dapat membantu anda menyelesaikan masalah ini. Sekiranya tidak, cadangan ini dapat membantu anda.

Tukar alamat MAC

Anda perlu menggunakan alamat MAC pertama pada komputer kedua anda. Untuk mendapatkan alamat MAC komputer pertama atau komputer yang sedang disambungkan, buka Command Prompt, dan masukkan perintah ini, dan tekan Enter.

ipconfig / semua

Windows telah mengesan konflik alamat IP

Anda mesti melihat Alamat Fizikal dalam hasilnya.

Sekarang, buka komputer kedua. Tekan Win + R, ketik ncpa.cpl dan tekan Enter.

Klik kanan pada Ethernet [number] (jika ada)> pergi ke Properties> Configure> Advanced> Alamat Rangkaian.

Tuliskan alamat MAC di kotak Nilai dan simpan tetapan anda.

Sekiranya anda tidak mahu menggunakan kaedah asli untuk menukar alamat MAC, anda boleh menggunakan beberapa alat penukar alamat MAC pihak ketiga untuk melakukan perkara yang sama.

Lihat sama ada ini membantu anda. Sekiranya tidak, cubalah cadangan seterusnya.

Perbaharui alamat IP menggunakan Command Prompt

Sekiranya anda hanya mempunyai satu komputer, tetapi masih menerima mesej ralat ini, anda mungkin perlu memperbaharui alamat IP anda dan melihat apakah itu membantu. buka Prompt Perintah. Untuk itu, anda boleh mencari

Buka tetingkap Prompt Perintah dan jalankan perintah berikut:

ipconfig / pelepasan
ipconfig / perbaharui

Perintah pertama akan melepaskan alamat IP semasa anda dan perintah kedua akan membolehkan anda menetapkan alamat IP baru.

Baca juga : Internet berfungsi melalui penghala WiFi tetapi bukan modem Ethernet ATAU sebaliknya.

Harap sesuatu dapat menolong anda.

Komputer lain di rangkaian ini mempunyai alamat IP yang sama dengan komputer ini