Konfigurasikan Microsoft Outlook Untuk Gmail - Tetapan Manual

Anda boleh mengkonfigurasi akaun Gmail anda dengan mudah dengan kaedah konfigurasi automatik Microsoft Outlook. Tetapi anda perlu menyediakan Gmail untuk membolehkan anda memuat turun mel sebagai POP atau memetakan folder dan e-mel menggunakan IMAP. Berikut adalah langkah-langkah untuk mengkonfigurasi MS Outlook untuk Gmail.

Sediakan Gmail Untuk Berhubung Dengan Microsoft Outlook

  1. Log masuk ke Akaun Gmail anda.
  2. Klik pada ikon Gear dan pilih Tetapan.
  3. Klik pada Pemajuan dan POP / IMAP pada pautan yang diberikan di atas Peti Masuk anda
  4. Di bawah Muat turun POP , klik untuk memilih Aktifkan POP untuk semua e-mel yang dihantar mulai sekarang .
  5. Pilih Arkibkan Salinan Gmail di kotak lungsur di sebelah Bila Mesej Diakses Dengan POP
  6. Klik Simpan Perubahan

Kaedah di atas menyediakan akaun Gmail anda untuk membiarkan MS Outlook memuat turun mesej melalui protokol POP3. Sekiranya anda ingin memetakan folder dan mengakses mesej Gmail anda melalui IMAP, lanjutkan dengan langkah 1 hingga 3 di atas dan bukannya memilih Aktifkan POP, pergi ke Akses IMAP dan pilih Aktifkan IMAP. CATATAN: Anda harus memilih POP atau IMAP tetapi tidak keduanya. Mengkonfigurasi MS Outlook secara automatik. Setelah anda selesai dengan perkara di atas, anda boleh membuat Microsoft Outlook untuk mengkonfigurasi akaun anda secara automatik.

  1. Dari menu Fail (butang Office di Office 2007), pilih Tambah Akaun Baru
  2. Masukkan ID dan kata laluan e-mel anda di kotak dialog yang muncul
  3. Klik Seterusnya
  4. Microsoft Outlook akan mengambil masa beberapa minit untuk mencari tetapan Gmail dan akan mengkonfigurasi akaun untuk anda.

Perhatikan bahawa jika anda memilih POP dalam Tetapan Gmail di atas, anda akan mendapat akaun POP3. Oleh itu, jika anda memilih IMAP di atas, anda akan mendapat akaun IMAP di Microsoft Outlook. Sekiranya anda ingin mengkonfigurasi Microsoft Outlook secara manual untuk Gmail, berikut adalah tetapan yang perlu anda gunakan. Tetapan Untuk Mengkonfigurasi MS Outlook Secara Manual Untuk Gmail

  1. Dari menu Fail, pilih Tambah Akaun
  2. Dalam kotak dialog yang muncul, pilih Konfigurasikan tetapan pelayan secara manual atau jenis pelayan tambahan .
3. Klik Seterusnya 4. Pilih E - mel Internet dan klik sekali lagi Seterusnya 5. Pada kotak dialog yang muncul, masukkan nama, alamat e-mel dan kata laluan anda di bidang yang berkaitan. 6. Di bawah Jenis Akaun , pilih POP jika anda ingin membuat akaun POP3. Untuk IMAP, pilih IMAP 7. Untuk pelayan Masuk, masukkan pop.gmail.com atau imap.gmail.com bergantung pada jenis akaun yang anda buat. 8. Untuk pelayan keluar, masukkan smtp.gmail.com 9. Klik Lagi Tetapan 10. Di bawah tab Pelayan Keluar , klik untuk memilih Pelayan Keluar Saya (SMTP) memerlukan Pengesahan 11. Klik untuk memilih Gunakan Tetapan Sama Seperti Pelayan Masuk Saya12. Pergi ke Tab Lanjutan 13. Masukkan 995 di Pelabuhan Pelayan Masuk jika anda membuat akaun POP3. Sekiranya anda membuat IMAP, masukkan 993 . 14, Klik untuk memilih Pelayan Ini Memerlukan Sambungan Terenkripsi . Untuk akaun IMAP, tetapkan jenis enkripsi ke SSL. 15. Di Port Pelayan Keluar, masukkan nilai 587 . Tetapkan jenis enkripsi ke TLS 16. Klik OK untuk menutup kotak dialog. 17. Klik Uji Tetapan Akaun… untuk menguji tetapan akaun 18. Anda akan melihat mesej yang mengatakan bahawa tetapan akaun anda betul. Klik Next untuk keluar dari kotak dialog. CATATAN : Lihat juga komen oleh Jinu di bawah.

Lihat catatan ini jika Outlook tidak dapat menyambung ke Gmail, terus meminta kata laluan.

Ini menerangkan cara mengkonfigurasi Microsoft Outlook untuk Gmail. Sekiranya anda memerlukan bantuan lebih lanjut, sila letakkan nota di bahagian komen.