Windows Installer terus muncul atau bermula

Adakah proses Windows Installer anda berjalan setiap kali anda boot peranti Windows? Atau mungkin anda bekerja, dan tiba-tiba muncul secara rawak? Mengapa perkara ini berlaku? Bagaimana anda menghalangnya daripada berjalan secara rawak di latar belakang? Catatan ini melihat beberapa senario & membincangkan pilihan anda.

The Windows Installer atau m siexec.exe merupakan komponen Windows OS dan antara muka pengaturcaraan penggunaan, yang terletak di System32 folder, yang digunakan untuk pemasangan, penyelenggaraan, dan penyingkiran perisian. Oleh itu, apabila anda melihat proses ini berjalan, ini bermakna beberapa perisian sedang dipasang, diubah atau dinyahpasang. Banyak perisian menggunakan Windows Installer untuk menjalankan proses pemasangan.

Windows Installer terus muncul

Windows Installer terus muncul

Sekiranya ini berlaku dengan izin dan pengetahuan anda, maka tidak mengapa - kerana anda mungkin dalam proses memasang, menyahpasang atau memperbaiki perisian yang anda pasang. Tetapi jika tidak, anda perlu menyiasat lebih lanjut.

Catatan ini mungkin akan menimbulkan lebih banyak soalan daripada jawapan - itu adalah sesuatu yang harus anda jawab sendiri - dan itu mungkin menunjukkan arah untuk bekerja.

1] Tamatkan proses secara manual dan lihat sama ada ia muncul semula sama ada pada sesi semasa atau semasa memulakan semula. Untuk melakukan ini, klik kanan pada Taskbar dan pilih Task Manager. Di bawah tab Proses, anda mungkin melihat proses m siexec.exe . Klik kanan padanya dan pilih Tamat tugas. Ini akan menghentikan proses Windows Installer.

2] Pastikan Windows Installer versi terbaru dipasang. Klik kanan pada m siexec.exe , dalam folder System32, pilih Properties> Details. Versi terkini untuk penulisan ialah 5.0.10586.0.

3] Mungkin fail Windows Installer anda telah rosak . Jalankan Pemeriksa Fail Sistem dan but semula setelah imbasan selesai. Lihat catatan ini jika Perkhidmatan Pemasang Windows tidak dapat diakses.

4] Sekarang tanya diri anda, adakah anda memasang perisian baru pada satu atau dua hari terakhir? Sekiranya demikian, mungkin beberapa proses latar belakang atau pengemaskinian masih berlaku. Beri masa Windows Installer untuk berjalan dan lihat apakah ia mati selepas beberapa ketika.

5] Semasa anda memasang perisian, adakah ia memasang tawaran pihak ketiga ? Periksa Panel Kawalan. Mungkin mereka sedang dipasang. Periksa sama ada perisian yang anda pasang atau kemas kini baru-baru ini, menggabungkan perisian lain. Sekiranya demikian mungkin menggunakan proses ini. Anda mungkin mahu menyahpasang aplikasi yang tidak diingini.

6] Adakah anda memuat turun atau memasang sesuatu yang meragukan? Mungkin ada yang memasang perisian hasad atau PUP pada sistem anda. Jalankan imbasan penuh dengan perisian antivirus anda bersama AdwCleaner, yang merupakan alat yang baik untuk membuang PUP, Pembajak Penyemak Imbas & Adware. Sekiranya m siexec.exe terletak di folder C: \ Windows \ System32, maka itu adalah proses Microsoft yang sah. Sekiranya ia terletak di folder lain, mungkin malware, kerana fail malware boleh saya namakan apa sahaja.

7] Anda mungkin juga ingin mempertimbangkan untuk mendaftarkan semula mesin Windows Installer . Untuk melakukannya, buka Prompt Perintah, ketik yang berikut dan tekan Enter:

msiexec / nyahdaftar

Sekarang untuk mendaftarkannya lagi, ketik yang berikut dan tekan Enter.

msiexec / regserver

8] Muat turun Program Pasang dan Nyahpasang Penyelesai Masalah . Alat ini adalah pengganti utiliti Pembersih Pemasang Windows yang telah dihentikan. Alat ini akan membantu anda menyelesaikan kemungkinan masalah dengan Windows Installer.

Secara khusus, ia akan menyelesaikan masalah berikut:

  1. Masalah yang menghalang program baru dipasang, dinyahpasang atau dikemas kini
  2. Kekunci pendaftaran rosak yang berkaitan dengan masalah ini.

Penyelesai masalah ini berfungsi pada Windows 10 / 8.1 / 8/7.

Beritahu kami jika ada yang membantu, atau jika anda mempunyai cadangan lain.

Ingin tahu bagaimana membuat Windows Installer berfungsi dalam Safe Mode?

Windows Installer terus muncul