Panel Kawalan CD-ROM maya dari Microsoft: Pasang fail gambar cakera ISO

Microsoft nampaknya telah menyegarkan / merilis semula Panel Kawalan CD-ROM Maya, utiliti percuma yang membolehkan pengguna Windows 7, Windows Vista dan Windows XP memasang fail gambar cakera ISO sebagai pemacu CD-ROM maya. Panel Kawalan CD-ROM Maya boleh berguna untuk membaca gambar cakera untuk memasang perisian atau memulihkan fail sandaran.

Panel Kawalan CD-ROM maya

Cara menggunakan Panel Kawalan CD-ROM Maya:

  1. Salin VCdRom.sys ke folder pemacu% systemroot% \ system32 \ anda. Jalankan VCdControlTool.exe
  2. Klik "Kawalan pemandu"
  3. Sekiranya butang "Pasang Pemacu" tersedia, klik. Navigasi ke folder pemacu% systemroot% \ system32 \, pilih VCdRom.sys, dan klik Buka. Klik "Mula". Seterusnya Klik OK.
  4. Klik "Tambah Pemacu" untuk menambahkan pemacu ke senarai pemacu. Pastikan pemacu yang ditambahkan bukan pemacu tempatan. Jika ya, terus klik "Tambah Drive" sehingga huruf pemacu yang tidak digunakan tersedia.
  5. Pilih huruf pemacu yang tidak digunakan dari senarai pemacu dan klik "Pasang".
  6. Arahkan ke fail gambar, pilih, dan klik "OK". Konvensyen penamaan UNC tidak boleh digunakan, namun pemacu rangkaian yang dipetakan harus baik-baik saja.
  7. Anda sekarang boleh menggunakan huruf pemacu seolah-olah itu adalah peranti CD-ROM tempatan. Apabila anda selesai, anda mungkin melepaskan, menghentikan dan mengeluarkan pemacu dari memori menggunakan kawalan pemacu.

Muat turun Panel Kawalan CD-ROM maya

Muat turun Panel Kawalan CD-ROM Maya dari Microsoft. KEMASKINI: Muat turun ini tidak lagi tersedia

Oleh kerana Windows kini menyokong pemasangan fail ISO, alat seperti ini tidak diperlukan untuk Windows 10/8. Di Windows 10/8, anda hanya boleh membuka fail ISO dan Windows secara automatik memberikannya huruf pemacu dan membacanya sebagai pemacu maya.