Apakah nama bentuk 12 sisi?

Dodekagon ialah poligon 12 sisi. Beberapa jenis dodekagon khas digambarkan di atas. Khususnya, dodekagon dengan bucu yang sama jaraknya di sekeliling bulatan dan dengan semua sisi yang sama panjang ialah poligon sekata yang dikenali sebagai dodekagon biasa.

Apakah yang dipanggil bentuk 100 sisi?

Dalam geometri, hektogon atau hecatontagon atau 100-gon ialah poligon seratus sisi.

Apakah yang anda panggil angka 12 sisi?

Dalam geometri, dodekagon atau 12-gon ialah sebarang poligon dua belas muka..

Apakah bentuk 99 sisi yang dipanggil?

Apakah bentuk 99 sisi yang dipanggil? pentagon (5-gon), dodekagon (12-gon) atau ikonagon (20-gon) — dengan segi tiga, segi empat dan nonagon (9-gon) merupakan pengecualian yang ketara. Bentuk 8 sisi sering digunakan dalam geometri, seni bina, dan juga papan tanda jalan.

Apakah bentuk 7 segi?

Dalam geometri, heptagon ialah poligon tujuh sisi atau 7-gon. Heptagon kadangkala dirujuk sebagai septagon, menggunakan "sept-" (penghapusan septua-, awalan berangka terbitan Latin, bukannya hepta-, awalan berangka terbitan Yunani; kedua-duanya serumpun) bersama-sama akhiran Yunani "-agon" bermaksud sudut.

Jenis Poligon - MathHelp.com - Bantuan Geometri

Apakah yang dipanggil bentuk 13 sisi?

Poligon 13 sisi, kadangkala juga dipanggil triskaidekagon.

Apakah bentuk 15 sisi?

Dalam geometri, pentadekagon atau pentakaidecagon atau 15-gon ialah poligon lima belas sisi.

Apakah yang dipanggil bentuk 28 sisi?

Dalam geometri, icosioctagon (atau icosikaioctagon) atau 28-gon ialah poligon bermuka dua puluh lapan. Jumlah sudut dalam mana-mana icosioctagon ialah 4680 darjah.

Apakah yang dipanggil bentuk 19 sisi?

Dalam geometri, enneadecagon, enneakaidecagon, nonadecagon atau 19-gon ialah poligon dengan sembilan belas sisi.

Apakah yang dipanggil bentuk 50 sisi?

Dalam geometri, pentacontagon atau pentecontagon atau 50-gon ialah poligon bermuka lima. Jumlah sudut dalaman mana-mana pentacontagon ialah 8640 darjah. Pentacontagon biasa diwakili oleh simbol Schläfli {50} dan boleh dibina sebagai ikosipentagon terpotong kuasisekata, t{25}, yang menyelang-seli dua jenis tepi.

Apakah bentuk 10000 sisi?

Dalam geometri, satu myriagon atau 10000-gon ialah poligon dengan 10,000 sisi. Beberapa ahli falsafah telah menggunakan myriagon biasa untuk menggambarkan isu-isu mengenai pemikiran.

Adakah mana-mana poligon 3 sisi ialah segi tiga?

Poligon tiga segi ialah segi tiga.

Terdapat beberapa jenis segi tiga yang berbeza (lihat rajah), termasuk: Sama sisi – semua sisi adalah sama panjang, dan semua sudut dalam ialah 60°. Isosceles – mempunyai dua sisi yang sama, dengan yang ketiga mempunyai panjang yang berbeza.

Berapakah darjah 15 Gon?

Setiap segi tiga mempunyai jumlah sudut 180 darjah, jadi jumlah sudut pedalaman 15-gon mestilah 13 × 180 = 2340 darjah. Oleh kerana 15-gon adalah biasa, jumlah ini dikongsi sama rata antara 15 sudut pedalaman. Setiap sudut pedalaman mesti mempunyai ukuran 2340 ÷ 15 = 156 darjah.

Apakah bentuk dekagon?

Dalam geometri, dekagon (dari bahasa Yunani δέκα déka dan γωνία gonía, "sepuluh sudut") ialah poligon sepuluh sisi atau 10-gon. Jumlah keseluruhan sudut pedalaman dekagon ringkas ialah 1440°.

Berapakah bilangan sisi poligon sekata?

Oleh itu, bilangan sisi poligon sekata ialah 24.

Apakah yang dipanggil bentuk 17 sisi?

Dalam geometri, heptadekagon atau 17-gon ialah poligon tujuh belas segi.

Apakah yang dipanggil bentuk 30 sisi?

Dalam geometri, triakontagon atau 30-gon ialah poligon tiga puluh segi. Jumlah sudut dalam mana-mana triakontagon ialah 5040 darjah.

Apakah Gon terbesar?

65537 ialah perdana Fermat terbesar yang diketahui, dan 65537-gon itu adalah poligon boleh dibina menggunakan kompas dan garis lurus, seperti yang dibuktikan oleh Gauss. 65537-gon mempunyai begitu banyak sisi sehingga ia, untuk semua maksud dan tujuan, tidak dapat dibezakan daripada bulatan menggunakan sebarang kaedah pencetakan atau paparan yang munasabah.

Adakah terdapat bentuk sisi yang tidak terhingga?

Dalam geometri, sebuah apeirogon (daripada perkataan Yunani "ἄπειρος" apeiros: "tak terhingga, tanpa sempadan", dan "γωνία" gonia: "sudut") atau poligon tak terhingga ialah poligon umum dengan bilangan sisi yang tidak terhingga boleh dikira.