Perbezaan antara SQL dan MySQL: Perbandingan

Kami sebelumnya telah melihat perbezaan antara SQL dan NoSQL. Sekarang dalam catatan ini, saya akan memberitahu anda perbezaan asas antara SQL dan MySQL . Sebilangan besar orang sukar untuk membungkus kepala mereka di SQL dan MySQL, dan anda mungkin salah satu dari mereka. Terdapat buku mengenai SQL di mana-mana, dan untuk alasan yang baik! Membaca buku-buku ini telah membantu saya dalam membezakan kedua-dua konsep, iaitu. SQL dan MySQL.

Sebagai permulaan, izinkan saya menerangkan kepada anda kedua-dua teknologi, dan ini adalah bagaimana mereka ditakrifkan:

SQL vs MySQL

SQL bermaksud S tructured Q uery L anguage. Ini adalah bahasa standard untuk mengakses dan memanipulasi pangkalan data. MySQL adalah sistem pengurusan pangkalan data, seperti SQL Server, Oracle, Informix, Postgres, dll. MySQL adalah RDMS (Relational Database Management System).

Semasa mempertimbangkan utiliti untuk pengurusan data, dua pilihan paling popular adalah MySQL dan SQL Server. Kedua-duanya cekap dalam menjaga data anda teratur dan tersedia melalui antara muka pengguna. Kedua-dua teknologi mempunyai konsep skema (iaitu penyimpanan jadual) untuk penyimpanan data.

SQL adalah bahasa. Secara khusus, "Bahasa Pertanyaan Terstruktur" Sekarang lebih baik jika kita mulai membezakan topik sebagai perbezaan antara SQL Server dan MySQL dan membawanya secara bertahap.

Pelayan SQL dan MySQL Vendor:

Projek pembangunan MySQL telah menyediakan kod sumbernya berdasarkan syarat-syarat Lesen Awam Umum GNU, dan juga di bawah pelbagai perjanjian hak milik. MySQL dimiliki dan ditaja oleh sebuah syarikat untung tunggal, syarikat Sweden MySQL AB, yang kini dimiliki oleh Oracle Corporation .

Pelayan SQL dimiliki oleh Microsoft dan biasanya disebut sebagai Pelayan SQL Microsoft . Ia mempunyai sejarah pelepasan yang panjang, dan diperbaharui dengan kerap menambahkan semua trend dan teknologi terkini sehingga menjadikannya salah satu aplikasi pangkalan data yang dipercayai hari ini.

Kekuatan: Pelayan SQL dan MySQL

Untuk memberikan idea yang lebih baik mengenai perbezaan dalam MySQL dan SQL Server -MySQL lebih diarahkan untuk memilih data sehingga dapat ditampilkan, dikemas kini dan disimpan lagi. MySQL lebih lemah dalam bidang memasukkan dan menghapus data. Tetapi ia adalah pilihan yang sangat baik, untuk penyimpanan data dan merujuk data.

Berikut adalah beberapa perbezaan teknikal khusus dalam MySQL dan SQL Server ketika menggunakan standard ANSI SQL: Ciri-ciri seperti prosedur yang tersimpan, pencetus, pandangan, dan kursor menjadi sebahagian daripada pelayan pangkalan data MySQL dalam MySQL versi 5.0 dan tetap tidak akan dilakukan. cari set ciri kaya dari segi fungsi dan kemampuan pembangunan. Walau bagaimanapun, objek kod MySQL yang disimpan hampir dengan piawaian ANSI, tetapi sekali lagi, mereka tidak mempunyai keluasan dan kedalaman T-SQL , peluasan hak milik Microsoft dan Sybase ke SQL.

Keselamatan: SQL Server dan MySQL

Keselamatan adalah perhatian utama untuk pengurusan data. Kedua-dua teknologi yang merupakan MySQL dan Microsoft SQL Server adalah keluhan EC2 dan pastikan bahawa mereka mempunyai sokongan keselamatan yang mencukupi untuk membangun aplikasi pemerintah. Pada mulanya, SQL Server Microsoft memimpin dalam menawarkan semua ciri keselamatan, kerana Penganalisis Keselamatan Baseline Microsoft membantu pentadbir memastikan bahawa pemasangan SQL Server terkini. MySQL tidak mempunyai alat sedemikian untuk melakukannya.

Sokongan: SQL Server dan MySQL

Kedua-dua SQL Server dan MySQL mendapat sokongan daripada vendor masing-masing dalam bentuk percuma dan berbayar. MySQL, seperti yang kita ketahui, kini merupakan anak syarikat Oracle yang merupakan syarikat Model Kematangan Cability ( CMM ) level 5 dan menawarkan sokongan melalui wakil teknikal dan "Pembantu DBA Virtual MySQL".

Sebaliknya, Microsoft telah mempelopori pelayan SQL selama bertahun-tahun dan memberi jaminan pada pangkalan data SQL dan penyimpanan Awannya. Tambahan pula, Pembantu Migrasi Microsoft SQL Server (SSMA) percuma memudahkan pemindahan data dari Oracle, Microsoft Access, MySQL, dan Sybase ke SQL Server.

Kesimpulan: Pelayan SQL saya vs SQL

Seperti yang kita lihat perbezaan antara SQL Server dan MySQL, gambarnya kini hampir jelas. Semuanya bergantung kepada keperluan anda, seberapa banyak pangkalan data yang selamat, berskala dan cekap yang anda mahukan. Dari kebanyakan sudut, jelas bahawa SQL Server Microsoft menyediakan beberapa ciri tambahan berbanding MySQL dan lebih dipercayai dalam pasaran pembangunan.