Aplikasi ini telah disekat oleh pentadbir sistem anda

Pengguna mungkin mendapat Aplikasi ini telah disekat oleh pesan kesalahan pentadbir sistem anda ketika memulakan aplikasi yang sudah diinstal sebelumnya pada Windows 10. Kesalahan ini terjadi ketika PC disambungkan ke jaringan domain, dan pentadbir telah menggunakan AppLocker untuk menerapkan batasan dasar pemasangan perisian. Inilah caranya anda, sebagai pentadbir, dapat memintas kesalahan tersebut dan membenarkan pengguna tertentu atau semua pengguna menjalankan program.

Sebab utama masalah ini adalah dasar kawalan aplikasi yang dirancang oleh pentadbir sistem anda. Banyak pentadbir sistem tidak membenarkan pengguna memasang atau menjalankan pelbagai aplikasi semasa waktu bekerja. Dalam kebanyakan kes, pentadbir menggunakan AppLocker untuk mencegah orang membuka aplikasi Microsoft Store di semua komputer. Anda boleh mendapatkan ralat tertentu jika anda berada di bawah sekatan itu, dan anda cuba membuka aplikasi Microsoft Store.

Namun, berkali-kali anda mungkin perlu membenarkan jabatan tertentu mengakses semua aplikasi kerana tujuan kerja. Sekiranya demikian, anda perlu membuat peraturan baru untuk membolehkan semua orang atau pengguna tertentu di rangkaian anda mengakses aplikasi yang dibuat oleh Microsoft. Sistem anda harus mempunyai Alat Pentadbiran Pelayan Jauh. Anda juga perlu membuat peraturan dari pengawal domain berasaskan Windows 10/8 atau Windows Server 2012.

Aplikasi ini telah disekat oleh pentadbir sistem anda

Untuk memperbaiki aplikasi ini telah disekat oleh kesalahan pentadbir sistem anda , ikuti langkah berikut-

  1. Buka Dasar Keselamatan Tempatan
  2. Buat peraturan baru di bahagian Peraturan Aplikasi yang dibungkus

Pada mulanya, anda perlu membuka Dasar Keselamatan Tempatan di komputer anda. Untuk itu, anda boleh membuka Menu Mula dan mencarinya. Sebagai alternatif, anda boleh menekan Win + R , ketik secpol.msc, dan tekan butang Enter. Selepas itu, pergi ke Polisi Kawalan Aplikasi> AppLocker> Peraturan aplikasi yang dibungkus . Anda perlu klik kanan pada butang Peraturan Aplikasi yang dibungkus dan pilih pilihan Buat Peraturan Baru .

Aplikasi ini telah disekat oleh pentadbir sistem anda

Ia harus membuka tetingkap di mana anda dapat mencari butang Seterusnya . Ini menunjukkan semua maklumat penting mengenai membuat peraturan di panel Dasar Keselamatan Tempatan.

Di tetingkap Permissions , anda perlu memilih tindakan yang ingin anda lakukan. Ini menunjukkan bahawa anda perlu memilih Benarkan atau Tolak . Oleh kerana anda akan membiarkan orang lain menjalankan program yang dipasang, anda harus memilih Benarkan . Seterusnya, ia meminta anda memilih pengguna atau kumpulan. Sekiranya anda ingin membenarkan semua orang di rangkaian anda menjalankan aplikasi Microsoft Store pada komputer masing-masing, anda harus pergi dengan Semua Orang . Sekiranya anda akan membenarkan jabatan tertentu (penjualan, SDM, perakaunan, dll.) Atau pengguna, anda mesti mengklik butang Pilih , dan memilih nama pengguna yang sesuai.

Setelah membuat semua pilihan, klik butang Next untuk mengunjungi tab Publisher . Di sini anda dapat melihat dua pilihan utama-

  • Gunakan aplikasi paket yang dipasang sebagai rujukan
  • Gunakan pemasang aplikasi yang dikemas sebagai rujukan

Sekiranya anda ingin memilih aplikasi tertentu, pilihlah pilihan pertama. Anda perlu memilih pilihan kedua jika anda akan memasukkan fail .appx atau fail pemasang aplikasi yang dikemas sebagai contoh atau rujukan. Untuk pilihan kedua, anda mesti mempunyai laluan fail .appx.

Bergantung pada pilihan anda, anda perlu mengklik butang Pilih / Semak Imbas untuk mengesahkan rujukan. Setelah memilih aplikasi atau fail pemasang, anda akan melihat beberapa pilihan lain yang tidak terkunci-

  • Mana-mana penerbit: Pengguna boleh menjalankan program dari mana-mana penerbit yang ditandatangani.
  • Penerbit: Pengguna dapat menjalankan aplikasi yang dibuat oleh satu penerbit tertentu. Untuk makluman anda, jika penerbit mempunyai lima aplikasi dalam sistem, pengguna dapat menjalankan semuanya. Menurut tangkapan skrin, ia adalah Microsoft Corporation.
  • Nama pakej: Pengguna hanya dapat menggunakan satu aplikasi khusus yang membawa nama pakej yang diberikan. Walaupun tidak berlaku, jika banyak aplikasi memiliki nama paket yang sama, pengguna dapat menjalankan semuanya.
  • Versi pakej: Jika anda tidak mahu pengguna mengemas kini dan menjalankan versi aplikasi yang lebih baru, anda harus menentukan versi aplikasinya.

Untuk memilih peraturan tertentu, buat tanda centang di kotak centang Gunakan nilai khusus , dan gunakan tuas di sebelah kiri untuk memilih pilihan.

Akhirnya, klik butang Seterusnya untuk mengunjungi tab Pengecualian . Kemudahan ini berguna apabila anda ingin mengesampingkan peraturan tersuai anda dalam situasi yang berbeza. Anda boleh mengklik butang Tambah untuk membuat pengecualian.

Sekiranya anda tidak mahu membuat pengecualian, klik butang Next untuk memasukkan nama dan keterangan untuk peraturan anda. Ini akan membolehkan anda mengenali peraturan itu di masa hadapan.

Selepas melakukannya, klik butang Buat . Sekarang anda akan melihat peraturan yang baru dibuat di bahagian Peraturan Aplikasi yang dibungkus . Sekiranya anda ingin menghapus peraturan ini, klik kanan di atasnya dan pilih Padam . Selepas itu, anda mesti mengesahkan penghapusannya.

Itu sahaja! Petua ini akan membantu anda memperbaiki aplikasi ini telah disekat oleh kesalahan pentadbir sistem anda pada Windows 10.

Bacaan berkaitan : Aplikasi ini telah disekat kerana Dasar Syarikat.

Aplikasi ini telah disekat oleh pentadbir sistem anda