Perbaiki: PC anda tidak memulakan pesanan dengan betul di Windows 10

Adakah anda pernah menghadapi masalah di mana PC Windows anda tidak dapat dimulakan dengan betul setelah membinanya? Ia mungkin berlaku setelah kegagalan kuasa secara tiba-tiba atau setelah menaik taraf PC anda ke versi yang lebih baru. Semasa menghidupkan komputer anda, bukannya boot ke Desktop seperti biasa, Windows 10 memaparkan skrin Pembaikan Automatik dengan pesan PC anda tidak dapat dimulakan dengan betul . Komputer anda mungkin memaparkan Mempersiapkan Pembaikan Automatik diikuti dengan Mendiagnosis PC anda sebelum akhirnya memancarkan PC anda tidak dapat memulakan mesej dengan betul .

PC anda tidak dimulakan dengan betul

Cadangan pertama adalah untuk memulakan semula PC anda dan melihat apakah ia membantu. Tetapi kadang-kadang, masalah ini dapat berlanjutan walaupun terdapat banyak reboot. Perubahan fail atau perkakasan MBR atau BCD yang rosak mungkin menjadi penyebabnya.

PC anda tidak dimulakan dengan betul

Sekiranya mesej berterusan, langkah penyelesaian masalah ini dapat membantu anda menyelesaikan masalah tersebut.

1] Perkara seterusnya yang ingin anda lakukan adalah dengan mengklik pada butang Pilihan lanjutan , yang berikut anda akan melihat skrin berikut di bawah menu Pilihan Permulaan Lanjutan.

Sekarang untuk memperbaiki PC anda tidak memulakan mesej ralat dengan betul , anda mempunyai pilihan berikut:

  1. Lihat sama ada Pemulihan Sistem membantu anda
  2. Jalankan Pembaikan Permulaan dan lihat apakah ia membantu
  3. Buka Prompt Perintah dan jalankan Pemeriksa Fail Sistem, DISM atau baiki MBR & BCD.

Mari kita lihat setiap cadangan ini.

1] Klik pada Pemulihan Sistem dan kembalikan komputer anda ke titik awal yang baik dan lihat apakah itu membantu.

2] Klik pada butang Run Startup Repair untuk memulakan proses pembaikan. Periksa sama ada ini membantu.

PETUA : Lihat catatan ini jika Pembaikan Automatik gagal dan PC gagal dihidupkan.

3] Klik pada butang Prompt Perintah untuk membuka tetingkap CMD. Ketik sfc / scannow dan tekan Enter untuk menjalankan Pemeriksa Fail Sistem .

Ini mengimbas sistem untuk kemungkinan kesilapan pada sistem dan cuba memperbaikinya. Anda akan diminta untuk memulakan semula setelah imbasan berjaya dijalankan.

PETUA : Lihat catatan ini jika imbasan memberi anda Perlindungan Sumber Windows yang menemui fail yang rosak tetapi tidak dapat membetulkan sebahagian daripadanya.

3] Sekali lagi buka Command Prompt, ketik Dism / Online / Cleanup-Image / RestoreHealth dan tekan Enter untuk Menjalankan alat DISM yang akan membantu memperbaiki imej Windows.

Adakah ia membantu? Sekiranya tidak, anda boleh teruskan.

4] Sekali lagi gunakan Prompt Perintah untuk membina semula MBR anda, menggunakan alat bootrec terbina dalam . MBR atau Master Boot Record adalah data yang terdapat di sektor pertama mana-mana cakera keras. Ia memberitahu di mana sistem operasi berada sehingga dapat dimuat.

5] BCD atau Boot Configuration Data adalah fail pangkalan data bebas firmware yang mempunyai data konfigurasi boot-time. Ia diperlukan oleh Windows Boot Manager dan menggantikan boot.ini yang telah digunakan oleh NTLDR sebelumnya. Sekiranya terdapat masalah boot, anda mungkin diminta untuk membina semula fail ini.

Untuk membina semula fail BCD, di Prompt Perintah, ketik perintah berikut dan tekan Enter:

bootrec / rebuildbcd

Ini akan mengimbas sistem operasi lain dan membolehkan anda memilih OS yang ingin anda tambahkan ke BCD.

Membina semula MBR dan BCD biasanya diketahui dapat membantu dalam kes seperti ini.

Lihat siaran ini jika anda menerima PC anda perlu diperbaiki .

PC anda tidak dimulakan dengan betul