Perkara yang boleh dan tidak boleh dilakukan selepas pap smear?

Jika pendarahan selepas Pap smear adalah daripada sebab biasa, seperti calar serviks, pendarahan harus berhenti dalam masa beberapa jam. Tompok boleh bertahan sehingga dua hari, tetapi pendarahan akan menjadi lebih ringan. Elakkan seks dan jangan gunakan tampon dua hingga tiga hari selepas Pap smear jika anda mengalami pendarahan.

Apakah yang perlu anda alami selepas Pap smear?

Pap smear adalah sangat selamat, dan kebanyakan orang hanya mengalaminya kekejangan ringan semasa prosedur. Sesetengah orang mengalami kekejangan yang lebih kuat yang serupa atau lebih teruk daripada itu semasa haid. Orang lain mungkin menyedari bahawa kekejangan berlangsung selama 1-2 hari selepas ujian. Biasanya tiada kesan sampingan yang lain.

Adakah anda keluar selepas Pap smear?

Walaupun pendarahan ringan atau tompok adalah perkara biasa selepas saringan, kadangkala, gejala yang berkaitan mungkin muncul selepas ujian pap smear. Ini termasuk pendarahan berat dan kekejangan selepas pap smear, pendarahan selepas pap smear selama seminggu dan banyak lagi.

Berapa jam sebelum Pap smear saya harus berpantang?

Doktor biasanya mengesyorkan agar anda mengelak daripada melakukan hubungan seks tanpa perlindungan sehingga 48 jam sebelum ini ujian Pap, tetapi ob/gyn yang diperakui oleh lembaga Pari Ghodsi, M.D., mengatakan anda tidak apa-apa untuk melakukan hubungan seks dengan kondom terlebih dahulu jika anda tidak mendapat Pap pada lawatan ini.

Bolehkah Obgyn tahu jika anda telah dijemari?

Disiarkan pada 26 Jun 2015 di bawah Tanya Kami. Penyedia penjagaan kesihatan anda tidak akan dapat mengetahui sama ada anda melancap (apabila seseorang merangsang atau "bermain dengan diri mereka sendiri" untuk keseronokan seksual).

Soalan Pap Smear Anda Dijawab

Apakah yang tidak boleh anda lakukan sebelum ujian smear?

Elakkan persetubuhan, douching, atau menggunakan mana-mana ubat faraj atau buih spermicidal, krim atau jeli selama dua hari sebelum melakukan Pap smear, kerana ini mungkin membasuh atau mengaburkan sel-sel abnormal. Cuba untuk tidak menjadualkan Pap smear semasa tempoh haid anda. Adalah lebih baik untuk mengelakkan masa kitaran anda ini, jika boleh.

Mengapa saya sangat basah selepas Pap smear?

Merawat Pap Smear Tidak Normal

Kawasan dari mana sel tidak sihat ditemui dibekukan. Tisu beku dilucutkan oleh badan dan tisu baru yang sihat kemudian akan tumbuh di tempatnya. Semasa proses ini, a pelepasan berat dan berair mungkin berlaku selama lebih kurang dua minggu.

Adakah HPV mengubah pelepasan anda?

Hampir semua kanser serviks dianggap berpunca daripada jangkitan HPV. Walaupun selalunya tiada tanda-tanda kanser serviks awal, beberapa tanda mungkin termasuk: Keputihan bertambah, yang mungkin pucat, berair, merah jambu, coklat, berdarah atau berbau busuk.

Mengapa Pap smear saya sangat menyakitkan?

Apabila Pap smear tidak selesa, ia selalunya kerana terdapat sensasi tekanan di kawasan pelvis. Buang air kecil terlebih dahulu boleh melegakan sedikit tekanan ini. Dalam sesetengah kes, doktor anda mungkin meminta sampel air kencing, jadi pastikan anda bertanya sama ada OK untuk menggunakan tandas terlebih dahulu.

Bolehkah Pap smear mengesan STD?

Pap smear tidak dapat mengesan STD. Untuk menguji penyakit seperti klamidia atau gonorea, pembekal penjagaan kesihatan anda mengambil sampel cecair dari serviks. Cecair tidak sama dengan sel serviks. Ujian darah juga boleh mengenal pasti STD tertentu.

Apa yang perlu saya pakai untuk Pap smear?

Kerana anda perlu menanggalkan semua pakaian dari pinggang ke bawah untuk Pap smear, anda mungkin mempertimbangkan untuk memakai pakaian atau skirt supaya anda hanya perlu menanggalkan seluar dalam dan kasut anda, tetapi ini adalah pilihan peribadi semata-mata. Ia mungkin sama mudah untuk anda melepaskan seluar jeans, seluar panjang atau seluar peluh.

Bagaimanakah saya boleh membuat Pap smear kurang menyakitkan?

Petua ujian smear: Cara membuat saringan serviks lebih...

  1. Masa janji temu anda dengan haid anda.
  2. Pakai pakaian yang selesa.
  3. Minta seorang wanita melakukan ujian.
  4. Minta spekulum yang lebih kecil.
  5. Letakkan spekulum dalam diri anda.
  6. Minta tukar posisi.
  7. Jangan gunakan pelincir.
  8. Gunakan ubat penahan sakit jika perlu.

Berapa lama Pap smear mengambil masa?

Prosedur Pap Smear

Ujian dilakukan di pejabat atau klinik doktor anda. Ia mengambil kira-kira 10 hingga 20 minit. Anda akan berbaring di atas meja dengan kaki anda diletakkan dengan kuat dalam sanggur. Anda akan melebarkan kaki anda, dan doktor anda akan memasukkan alat logam atau plastik (spekulum) ke dalam faraj anda.

Bagaimanakah saya boleh berehat semasa pap smear?

Jadilah Selesa

Jangan datang untuk pap smear dengan seluar jeans yang paling ketat dan baju atasan yang memeluk badan. Anda perlu mempunyai rasa selesa untuk membantu anda berehat sebelum dan semasa ujian. Pakai pakaian yang selesa supaya anda berasa selesa, dan minta doktor wanita juga, jika itu memudahkan fikiran anda. Jadilah santai yang anda boleh.

Mengapa pemeriksaan pelvis sangat menyakitkan?

Ia adalah refleks manusia untuk mengetatkan apabila kita menjangka bahawa sesuatu—seperti pemeriksaan pelvis—akan menyakitkan. Tetapi apabila otot lantai pelvik kita mengecut dan menegang, ia boleh menyebabkan lebih banyak kesakitan semasa peperiksaan. Satu cara untuk mengelakkan kesakitan ini adalah dengan 'menahan' semasa bahagian awal peperiksaan dalaman.

Bagaimanakah saya boleh menyingkirkan HPV dengan cepat?

Rawatan

  1. Asid salisilik. Rawatan di kaunter yang mengandungi asid salisilik berfungsi dengan menghilangkan lapisan ketuat sedikit demi sedikit. ...
  2. Imiquimod. Krim preskripsi ini mungkin meningkatkan keupayaan sistem imun anda untuk melawan HPV. ...
  3. Podofilox. ...
  4. Asid trichloroacetic.

Apakah tanda-tanda HPV pada wanita?

Bergantung pada jenis HPV yang dihidapi wanita, mereka akan menunjukkan gejala yang berbeza. Jika mereka mempunyai HPV berisiko rendah, ketuat boleh berkembang pada serviks, menyebabkan kerengsaan dan kesakitan.

...

Serviks: HPV dan simptom kanser

  • sakit semasa hubungan seks.
  • sakit di kawasan pelvis.
  • lelehan luar biasa dari faraj.
  • pendarahan luar biasa, seperti selepas hubungan seks.

Perlukah saya bimbang jika saya menghidapi HPV?

Jika anda mempunyai HPV, ada peluang yang sangat baik ia tidak akan menjadi masalah jangka panjang untuk anda.” Sistem imun anda akan menyerang virus dan kemungkinan besar akan hilang dalam masa dua tahun. Daripada berjuta-juta kes HPV yang didiagnosis setiap tahun, hanya sebilangan kecil yang menjadi kanser. Kebanyakan kes tersebut adalah kanser serviks.

Sekiranya anda mandi sebelum ujian calitan?

Jangan gunakan douche, mandian buih, atau gunakan ubat faraj selama tiga hari sebelum ujian Pap. Anda boleh mandi, tetapi jangan mandi tab 24 jam sebelum ujian Pap. Maklumkan doktor anda tentang ubat/keadaan tambahan yang mungkin mengganggu ujian yang tepat.

Patutkah saya bercukur sebelum Pap smear?

Ia tak perlu banyak persiapan untuk pap smear. Sesetengah wanita mungkin berasa seperti mereka perlu mencukur rambut kemaluan mereka, tetapi ia tidak diperlukan untuk ujian ini. Anda hanya perlu menanganinya jika anda lebih selesa. Doktor anda telah melihat semuanya, jadi sedikit rambut kemaluan tidak akan mengganggunya.

Adakah saya perlu bercukur sebelum ujian smear?

Adakah Anda Perlu Mencukur Sebelum Ujian Calitan? Tidak.Anda tidak perlu mengeluarkan sebarang bulu badan sebelum ujian smear. Ia mungkin kelihatan memalukan kerana stigma masyarakat di sekitar rambut badan, tetapi doktor dan jururawat sudah biasa melihat pelbagai jenis faraj dan matlamat mereka hanyalah untuk memastikan faraj anda sihat.

Pada umur berapa wanita harus berhenti berjumpa pakar sakit puan?

Untuk para wanita bawah umur 30 tahun, pemeriksaan tahunan adalah penting untuk kesihatan. Selepas umur 30 tahun, wanita secara amnya boleh mengurangkan lawatan sakit puan mereka kepada setiap tiga tahun. Walau bagaimanapun, ini bergantung pada keadaan tertentu anda dan harus ditentukan dengan doktor anda.

Bagaimanakah saya tahu jika Pap smear saya normal?

Biasalah. Jika pap smear anda adalah normal, keputusan anda akan menunjukkan negatif untuk lesi intraepithelial atau keganasan. Sel normal perlu dilihat untuk membuat diagnosis ini. Doktor anda akan menjadualkan ujian Pap rutin seterusnya mengikut garis panduan tempatan.

Adakah semua orang membawa HPV?

HPV adalah perkara biasa sehingga hampir setiap orang yang aktif secara seksual akan mendapat HPV pada suatu masa dalam hidup mereka jika mereka tidak mendapat vaksin HPV. Masalah kesihatan yang berkaitan dengan HPV termasuk ketuat alat kelamin dan kanser serviks.

Mengapa doktor menjemari anda?

ini memeriksa otot antara faraj dan dubur anda. Ini juga memeriksa tumor di belakang rahim anda, di dinding bawah faraj anda, atau di rektum anda. Sesetengah doktor memasukkan satu lagi jari ke dalam faraj anda semasa mereka melakukan ini. Ini membolehkan mereka memeriksa tisu di antaranya dengan lebih teliti.