Penjadualan Pemproses di Windows 10 untuk prestasi yang lebih baik

Bergantung pada penggunaan komputer Windows 10/8/7 , anda dapat mengkonfigurasi penjadualan pemproses , sehingga memberikan anda prestasi terbaik ketika menggunakan Program atau untuk Proses Latar Belakang . Anda boleh membuat penyesuaian ini dengan mudah melalui Panel Kawalan.

Penjadualan Pemproses di Windows 10

Untuk memulakan proses, ketik sysdm.cpl dalam kotak Run dan tekan Enter untuk membuka Properties Sistem . Pilih tab Advanced dan di bawah Performance , klik pada Settings . Dalam kotak Pilihan Prestasi , pilih tab Lanjutan sekali lagi. Anda akan melihat bahagian Penjadualan Pemproses .

Penjadualan Pemproses

Terdapat 2 tetapan yang boleh anda pilih:

  • Sesuaikan untuk prestasi Program yang terbaik
  • Sesuaikan untuk prestasi terbaik Perkhidmatan Latar Belakang.

Tetapan ini mengubah nilai DWORD Win32PrioritySeparation di bawah sarang pendaftaran berikut:

HKEY_LOCAL_MACHINE \ SYSTEM \ CurrentControlSet \ Control \ PriorityControl

Sekiranya anda ingin tahu, kekunci PriorityControl menentukan perbezaan keutamaan latar depan dan latar belakang. Nilai lalai yang mungkin untuk Win32PrioritySeparation REG_DWORD 0, 1, atau 2, dengan lalai adalah 0x2.

Nilai lalai ini menentukan keutamaan yang harus diberikan kepada aplikasi yang berjalan di latar depan. Aplikasi ini menerima lebih banyak masa pemproses berbanding aplikasi lain yang berjalan di latar belakang, jelas TechNet .. Nilai di sini berkorelasi dengan pilihan berikut di kotak dialog Tasking: Nilai Makna

  • 0 Aplikasi latar depan dan latar belakang sama responsif
  • 1 Aplikasi Foreground lebih responsif daripada latar belakang
  • 2 Masa tindak balas aplikasi latar depan terbaik.

Sekembalinya , jika anda TIDAK mengubah pengaturan ini sama sekali, dan anda membuka Windows Registry, anda akan melihat Win32PrioritySeparation mempunyai nilai 2 . Tangkapan skrin ini adalah dari Windows 8 Pro saya.

pro-sch-reg-1

Sekarang, jika melalui Panel Kawalan, seperti yang ditunjukkan di atas, anda memilih Sesuaikan untuk prestasi terbaik Perkhidmatan Latar Belakang dan klik Terapkan, anda akan mendapati bahawa setnya Win32PrioritySeparation hingga 18 (perpuluhan 24) untuk Perkhidmatan Latar Belakang .

proses backround

Sekiranya anda sekarang memilih Laraskan untuk prestasi Program yang terbaik , anda akan mendapati bahawa ia menetapkan Win32PrioritySeparation ke 26 (desimal 38) untuk Program .

program

Dengan menggunakan ciri ini, anda dapat mengatur Windows, sehingga dioptimumkan untuk menjalankan program atau layanan latar depan ATAU Perkhidmatan Latar Belakang, seperti mencetak atau membuat sandaran, semasa anda bekerja di program lain, hanya dengan menyesuaikan Penjadualan Prosesor. Dengan cara ini, Windows kemudian mengetahui cara mengedarkan atau memperuntukkan sumber yang ada, untuk melaksanakan tugas-tugas ini dengan sebaik-baiknya.

Sekiranya anda menggunakan desktop, anda boleh meninggalkan tetapan pada lalai atau memilih Laraskan untuk prestasi Program yang terbaik . Beritahu kami jika ini menghasilkan masa respons yang lebih lancar dan pantas untuk program atau perkhidmatan latar anda.

PETUA : Anda juga dapat mengubah Prioriti Proses untuk menjalankan proses menggunakan baris Perintah.

Walau bagaimanapun, jika anda menggunakan PC anda sebagai Pelayan atau anda selalu mempunyai perkhidmatan latar belakang, seperti mencetak atau sandaran cakera yang berjalan semasa anda bekerja dan anda mahu mereka bertindak balas dengan lebih pantas, anda boleh mempunyai sumber pemproses Windows yang sama antara program latar belakang dan latar depan dengan memilih pilihan lain, iaitu. Sesuaikan untuk prestasi terbaik Perkhidmatan Latar Belakang .

Oleh itu, Windows kini memberi anda kaedah mudah untuk menetapkan Penjadualan Prosesor. Sekiranya anda seorang pengguna yang mahir dan ingin menetapkan nilai secara manual, anda boleh menggunakan cara manual dalam catatan ini mengenai cara mendapatkan prestasi terbaik untuk program atau perkhidmatan latar belakang.