Cara menggunakan BlueScreenView pada Windows 10

Skrin Kematian Biru (BSOD) yang juga dikenali sebagai Ralat Berhenti dipaparkan pada sistem Windows setelah berlaku kerosakan sistem apabila sistem operasi anda mencapai ambang di mana ia tidak lagi dapat berfungsi dengan selamat. Kesalahan berhenti mendapat namanya sebagai kesalahan skrin biru kerana mesej amaran dipaparkan di layar biru dengan emotikon sedih dan kod QR yang menunjukkan beberapa kemungkinan perbaikan.

BSOD biasanya berlaku kerana beberapa sebab seperti daftar Windows yang rosak, pemacu yang tidak baik, pemacu peranti yang salah dikonfigurasi, fail yang rosak, pemacu usang, masalah memori dan masalah perkakasan sistem. Sebaik sahaja anda menemui BSOD, sistem anda akan meminta anda melakukan boot semula untuk terus beroperasi. Namun, sebelum reboot, disarankan agar pengguna membuat catatan tentang mesej kesalahan dan kod ralat.

Kesalahan BSOD kebanyakannya dipaparkan apabila sistem anda tidak dapat memulihkan ralat tahap kernel. Mesej ralat biasanya memaparkan data pemacu yang berkaitan dengan ralat dan maklumat lain mengenai masalah tersebut, dan kemungkinan perbaikannya. Juga apabila sistem anda crash dengan ralat BSOD, sistem membuat fail minidump dan semua data memori dengan perincian ralat dibuang ke cakera keras untuk debugging masa depan. Terdapat banyak cara di mana anda dapat membaca fail minidump untuk menyelesaikan masalah. Tetapi cara termudah adalah menggunakan utiliti percuma dan berguna yang disebut BlueScreenView yang membolehkan pengguna membaca laporan ralat untuk menyelesaikan masalah dengan mudah.

BlueScreenView adalah utiliti berorientasi pengguna yang secara automatik mengimbas semua fail minidump yang dibuat setelah BSOD jatuh ke dalam satu meja. Untuk setiap kejadian kemalangan, BlueScreenView memberikan perincian mengenai pemandu yang dimuat semasa kemalangan, dan maklumat kemalangan lain untuk menyelesaikan masalah dengan mudah dan mencari pemandu yang disyaki bermasalah. Selain itu, alat percuma memaparkan skrin ralat skrin biru yang hampir sama dengan yang dipaparkan oleh Windows semasa berlaku kerosakan sistem.

Menggunakan Paparan Skrin Biru cukup mudah. Yang harus dilakukan hanyalah menjalankan fail yang dapat dieksekusi yang secara automatik akan mengimbas semua fail minidump yang dibuat semasa kemalangan. Kebanyakannya memaparkan fail dump yang dibuat oleh crash di panel atas dan memaparkan driver yang berkaitan di panel bawah. Dalam artikel ini, kami menerangkan cara menggunakan BlueScreenView untuk membaca laporan kerusakan.

Cara menggunakan BlueScreenView

Setelah anda memuat turun dan memasangnya, jalankan fail boleh laku BlueScreenView.exe .

Setelah menjalankan fail yang dapat dieksekusi, BlueScreenView secara automatik mengimbas semua folder minidump anda untuk memaparkan perincian kerosakan. Ia memaparkan fail dump yang dibuat oleh crash di panel tetingkap atas dan memaparkan pemacu yang berkaitan di panel tetingkap bawah.

Cara menggunakan BlueScreenView

Untuk mengetahui sifat ralat, klik dua kali pada pemacu yang memaparkan butiran ralat dalam format jadual.

Pengguna juga dapat mengirim laporan HTML kepada juruteknik untuk menyelesaikan masalah. Untuk melakukan ini, klik kanan pada fail dump dan pilih HTML Report- All Items atau HTML Report -selected Item dari menu drop-down.

Anda juga boleh menyimpan laporan untuk menyahpepijat masalah berulang. Untuk melakukan ini, klik kanan pada fail dump dan pilih pilihan Simpan Item Terpilih.

BlueScreenView membolehkan penggunanya menyesuaikan lajur yang ingin anda jadikan kelihatan dan menyusun semula lajur dengan butang Move up / Move Down .

Ia juga terdapat dalam bahasa lain. Untuk menukar bahasa BlueScreenView, muat turun fail zip bahasa yang sesuai, ekstrak 'bluescreenview_lng.ini' , dan masukkan ke dalam folder yang sama tempat anda memasang utiliti.

BlueScreenView dirancang untuk berjalan pada versi Windows dan dapat membaca fail minidump yang dibuat oleh sistem 32-bit dan x64. Utiliti ini tersedia dalam pelbagai bahasa, dan anda boleh memuat turunnya di sini.

Semoga anda dapati siaran ini berguna.