Cara menguruskan Sijil Akar Dipercayai di Windows 10

Dalam salah satu catatan sebelumnya, kami telah melihat apa itu Sijil Akar . Mungkin ada saatnya, di mana beberapa syarikat atau pengguna mungkin merasa perlu mengelola dan mengkonfigurasi Sijil Akar Tepercaya, untuk mencegah pengguna lain dalam domain mengkonfigurasi set mereka sendiri. Dalam catatan ini, kita akan melihat cara mengurus Sijil Akar Tepercaya & menambahkan sijil ke kedai Penguasa Pensijilan Akar Dipercayai di Windows 10/8/7.

Urus Sijil Akar yang Dipercayai di Windows 10

Untuk menambahkan sijil ke kedai Autoriti Pengesahan Akar Dipercayai untuk komputer tempatan , dari Menu WinX di Windows 10 / 8.1, buka kotak Jalankan, ketik mmc, dan tekan Enter untuk membuka Kawalan Pengurusan Microsoft.

Tekan pautan menu Fail dan pilih Tambah / Buang Snap-in. Sekarang di bawah Snap-in yang tersedia, klik Sijil , dan kemudian klik Tambah.

Urus Sijil Akar yang Dipercayai di Windows

Klik OK. Di kotak dialog seterusnya, pilih akaun Komputer dan kemudian di Seterusnya.

2 Urus Sijil Akar Yang Dipercayai

Sekarang pilih komputer tempatan dan klik Selesai.

3 Urus Sijil Akar Yang Dipercayai

Sekarang, kembali dalam MMC, di pokok konsol, klik dua kali pada Sijil dan kemudian klik kanan pada Dipercayai Root Sijil Pihak Berkuasa Store . Di bawah Semua tugas , pilih Import .

4 Urus Sijil Akar Yang Dipercayai

Wizard Import Sijil akan dibuka.

5 Urus Sijil Akar Yang Dipercayai

Ikuti arahan dalam wizard untuk menyelesaikan prosesnya.

Sekarang mari kita lihat cara mengkonfigurasi dan mengurus sijil root yang dipercayai untuk komputer tempatan . Buka MMC dan tekan pautan menu Fail dan pilih Tambah / Buang Snap-in. Sekarang di bawah Snap-in yang tersedia, klik Editor Objek Dasar Kumpulan , dan kemudian klik Tambah. Pilih komputer yang GPO tempatannya ingin anda edit, dan klik Selesai / OK.

6 Tambahkan Sijil Akar yang Dipercayai

Sekarang, kembali ke pokok konsol MMC, arahkan ke Dasar Komputer Tempatan> Konfigurasi Komputer> Tetapan Windows> Tetapan Keselamatan. Dasar Utama Awam Seterusnya . Klik dua kali Tetapan Pengesahan Laluan Sijil, dan kemudian pilih tab Kedai.

Di sini, pilih Tentukan tetapan dasar ini , Benarkan CA root dipercayai pengguna untuk digunakan untuk mengesahkan sijil dan Benarkan pengguna mempercayai kotak pilihan sijil kepercayaan rakan sebaya .

7 Tambahkan Sijil Akar yang Dipercayai

Akhirnya, di bawah tab Kedai> Kedai sijil root, pilih satu pilihan di bawah Root CAs yang boleh dipercayai oleh komputer pelanggan dan klik OK. Sekiranya ragu-ragu, pilih pilihan yang disyorkan.

Untuk melihat bagaimana anda boleh menguruskan sijil root yang dipercayai untuk domain dan cara menambahkan sijil ke kedai Autoriti Pengesahan Akar Dipercayai untuk domain , kunjungi Technet.

RCC adalah Pengimbas Sijil Akar percuma yang dapat membantu anda mengimbas Sijil Akar Windows untuk yang tidak dipercayai.