Port sedang digunakan, tunggu - Mesej ralat pencetak pada Windows 10

Beberapa pengguna Windows menghadapi masalah ini bahawa ketika mereka mencetak dari komputer mereka, mereka mendapat pesan yang mengatakan ' Port sedang digunakan, tunggu '. Tidak kira berapa lama mereka menunggu, tidak ada yang berjaya. Walau bagaimanapun, pencetak terus mencetak tanpa wayar dari telefon. Ini menunjukkan bahawa terdapat beberapa masalah antara pencetak dan komputer. Sekiranya anda juga menghadapi masalah ini baru-baru ini, inilah cara untuk menyelesaikannya.

Port sedang digunakan, tunggu - Mesej ralat pencetak

Untuk menyelesaikan masalah ini, anda mungkin terlebih dahulu menjalankan Penyelesai Masalah Pencetak dan melihat apakah itu membantu.

Sekiranya tidak, anda perlu menetapkan Port yang betul untuk pencetak anda. Untuk mengkonfigurasi tetapan sistem yang betul, anda boleh menyahpasang dan kemudian memasang semula perisian Pencetak dari laman web rasmi.

Sekiranya ini masih tidak berfungsi, cuba pilih Port yang betul untuk pencetak anda di Windows 10 kerana jika port yang salah dipilih, anda mungkin akan menerima pesan ralat.

Dengan menggunakan carian Mula, buka ' Pemacu dan Pencetak '. Sekiranya pencetak anda disenaraikan di bawah senarai peranti, klik kanan dan pilih ' Printer Properties '.

Pelabuhan sedang digunakan, sila tunggu

Di bawah tetingkap Properties yang terbuka, beralih ke tab ' Port ' dan lihat senarai port dan pastikan jenis port sesuai dengan sambungan, yang sedang digunakan.

Sekiranya pencetak menggunakan sambungan USB, port tersebut mempunyai USB atau DOT 4 dalam keterangan.

Sebaliknya, jika pencetak menggunakan sambungan rangkaian, port tersebut terdapat dalam keterangan.

  • WSD
  • Rangkaian
  • IP

Sekarang, jika terdapat banyak senarai untuk jenis port yang sama, ubah pilihan ke port lain dan klik 'OK' untuk menerima perubahan.

Sekiranya ini tidak membantu, maka anda boleh mengemas kini pemacu USB dan Pencetak dari Pengurus Peranti dan melihat apakah itu membantu.