Adakah anda berdarah selepas plan b?

Plan B® berkesan Hubungi profesional penjagaan kesihatan anda, kerana anda mungkin memerlukan dos lain. Selepas anda mengambil Plan B®, anda harus mendapatkan haid anda yang seterusnya pada masa yang dijangkakan, atau beberapa hari lebih awal atau lewat. Anda mungkin mengalami tompok beberapa hari selepas mengambil Plan B®, tetapi ini bukan haid anda.

Adakah pendarahan selepas Pelan B bermakna ia berkesan?

Dalam kes lain, Pelan B boleh mencetuskan haid anda untuk datang awal, jadi pendarahan mungkin menjadi tanda bahawa ia berfungsi, kata Gersh. Pendarahan boleh bermula dan berhenti pada bila-bila masa dalam tiga minggu pertama selepas mengambil Pelan B. Tempoh pendarahan anda boleh berbeza-beza, tetapi secara amnya ia tidak akan bertahan lebih lama daripada beberapa hari.

Adakah OK untuk tidak berdarah selepas Pelan B?

Tidak akan ada darah

Selepas mengambil Plan B, sesetengah orang menjangkakan untuk melihat tompok, memikirkan mungkin ubat itu mungkin menjejaskan lapisan rahim dan memulakan haid awal. Ini tidak berlaku, walaupun sesetengah wanita akan mengalami pendarahan selepas mengambil Pelan B.

Bagaimanakah anda tahu sama ada Pelan B berjaya?

Anda akan tahu Plan B® telah berkesan apabila anda mendapat haid seterusnya, yang sepatutnya datang pada masa yang dijangkakan, atau dalam masa seminggu dari masa yang dijangkakan. Jika haid anda terlewat melebihi 1 minggu, kemungkinan anda hamil. Anda harus mendapatkan ujian kehamilan dan susulan dengan profesional penjagaan kesihatan anda.

Apakah yang menyebabkan pendarahan selepas mengambil pil pagi?

Mengapa Ia Boleh Menyebabkan Pendarahan

pil itu bekerja dengan melambatkan atau menghalang ovari daripada mengeluarkan telur. Dengan berbuat demikian, ia menjejaskan hormon dalam badan anda yang melibatkan haid dan kehamilan. Oleh itu, anda mungkin melihat pendarahan yang tidak teratur atau tidak dijangka: Pada hari-hari selepas mengambil pil pagi.

Pengamal Jururawat menerangkan PIL-AKA PIL KONTRAK KECEMASAN Pelan B: Bagaimana ia berfungsi??

Adakah pendarahan selepas pagi selepas pil bermakna saya hamil?

Beberapa pendarahan yang tidak teratur - juga dikenali sebagai spotting - boleh berlaku selepas anda mengambil pil selepas pagi. Mendapat haid selepas mengambil kontraseptif kecemasan (EC) adalah tanda bahawa anda tidak hamil. Ia juga normal untuk haid anda menjadi lebih berat atau lebih ringan, atau lebih awal atau lewat daripada biasa selepas mengambil EC.

Berapa banyak pendarahan yang normal selepas pagi selepas pil?

Menurut data daripada Pertubuhan Kesihatan Sedunia, kira-kira 30 peratus daripada wanita yang menggunakan pil pagi selepas levonorgestrel mengalami beberapa tahap pendarahan dalam masa tujuh hari, dengan sehingga 13 peratus mengalami kelewatan lebih daripada 7 hari kepada kitaran haid mereka.

Adakah sesiapa yang hamil selepas menggunakan Plan B?

An dianggarkan 0.6 hingga 2.6% wanita yang mengambil pil pagi selepas hubungan seks tanpa perlindungan akan tetap hamil.

Apakah keberkesanan Pelan B?

Lebih cepat anda mengambil Plan B®, lebih berkesan ia. Ia boleh menghalang kehamilan jika diambil dalam tempoh 72 jam dan sebaik-baiknya dalam tempoh 12 jam selepas hubungan seks tanpa perlindungan. Jika anda mengambilnya dalam masa 24 jam selepas hubungan seks tanpa perlindungan, ia adalah 95% berkesan. Jika anda mengambilnya antara 48 dan 72 jam seks tanpa perlindungan, kadar keberkesanan adalah 61%.

Bolehkah anda membuang pil Plan B?

Daripada dibawa ke dalam aliran darah, mereka hilang dalam najis. Jika bahan aktif dalam pil perancang anda tidak diserap melalui usus anda, ia tidak akan memberi kesan yang dimaksudkan.

Apakah rupa pendarahan pengeluaran?

Pendarahan pengeluaran adalah biasanya lebih ringan dan sedikit berbeza daripada tempoh anda ada sebelum mengambil pil. Sesetengah orang hanya mengalami pendarahan yang sangat ringan atau tidak berdarah langsung semasa hari pil plasebo. Pendarahan anda pada pil mungkin berubah dari semasa ke semasa.

Apakah rupa tompok kehamilan?

Ramai orang yang nampak semasa mengandung terus melahirkan bayi yang sihat. Mengesan adalah apabila anda melihat sedikit atau sedikit darah merah jambu, merah atau coklat gelap (berwarna karat).. Anda mungkin melihat tompok semasa anda menggunakan tandas atau melihat beberapa titik darah pada seluar dalam anda.

Adakah saya memerlukan Pelan B jika saya mendapat haid?

Adakah saya perlu menggunakan perlindungan semasa haid saya? ya, jika anda tidak mahu hamil – kerana terdapat risiko kehamilan apabila anda dalam tempoh anda, untuk mengelakkan kehamilan anda harus mula mengambil kontraseptif jangka panjang.

Apakah yang perlu saya elakkan selepas mengambil Pelan B?

Wanita tertentu juga harus mengelak daripada menggunakan ECP, termasuk mereka yang alah kepada mana-mana ramuan atau mereka yang mengambil ubat-ubatan tertentu yang mungkin menjadikan ECP kurang berkesan, seperti barbiturat dan wort St. John. Jika anda menyusu, anda tidak boleh menggunakan ella.

Bolehkah saya hamil selepas mengambil pil pagi selepas?

Ya, ada kemungkinan untuk hamil. Pil selepas pagi (AKA kontraseptif kecemasan) boleh membantu mencegah kehamilan apabila anda mengambilnya selepas melakukan hubungan seks tanpa perlindungan. Tetapi, ia tidak akan menghalang kehamilan untuk sebarang seks yang mungkin anda alami selepas mengambilnya.

Apakah kemungkinan Pelan B gagal?

Apabila wanita mengambil Pelan B seperti yang diarahkan, kira-kira 7 daripada setiap 8 wanita yang boleh hamil tidak akan hamil selepas mengambil Pelan B.

Apakah yang menjadikan Pelan B kurang berkesan?

Pil kontraseptif kecemasan satu dos menghalang kehamilan kira-kira 50-100% masa. Beberapa sebab pil kontraseptif kecemasan boleh gagal termasuk masa ovulasi, BMI dan interaksi ubat.

Adakah Plan B berkesan jika anda sudah ovulasi?

pagi-selepas pil tidak akan berfungsi jika badan anda sudah mula ovulasi. Inilah sebabnya mengapa masa adalah sangat penting, terutamanya jika anda menggunakan Pelan B dan pil selepas pagi levonorgestrel yang lain.

Bolehkah Plan B menyebabkan anak kembar?

Dan, sedikit penyelidikan yang ada telah dicampur. Satu kajian 1989 bahkan menyimpulkan bahawa hamil dalam tempoh setahun selepas itu mengambil kontraseptif oral sedikit meningkatkan peluang anda mendapat kembar monozigotik (serupa). Satu lagi kajian besar pada tahun 1987 menunjukkan tiada kaitan antara kembar dan mengambil pil perancang.

Apakah yang berlaku jika anda hamil selepas mengambil Plan B?

Pelan B bukan pil pengguguran dan tidak akan menamatkan kehamilan jika anda sudah hamil. Jika anda telah mengambil Plan B secara tidak sengaja selepas anda sudah hamil, adalah baik untuk mengetahuinya tiada bukti yang menunjukkan bahawa ia berbahaya kepada perkembangan bayi.

Adakah normal untuk berdarah 5 hari selepas pagi selepas pil?

Pagi selepas pil dan pendarahan

Ia bukan luar biasa untuk pagi selepas pil menyebabkan pendarahan tidak teratur. Anda mungkin melihat beberapa tompok atau pendarahan luar biasa, yang mungkin berterusan sehingga haid anda yang seterusnya. Anda tidak perlu risau tentang pendarahan melainkan ia menjadi berlebihan atau jika ia tidak berhenti.

Apakah maksudnya apabila berdarah tetapi tidak dalam tempoh anda?

Pendarahan faraj antara haid biasanya tidak membimbangkan. Jika aliran darah ringan, ia dipanggil 'tompok. ' Pendarahan antara haid boleh mempunyai pelbagai punca, termasuk perubahan hormon, kecederaan, atau keadaan kesihatan yang mendasari.

Bolehkah pagi selepas pil menyebabkan haid awal?

Pil kontraseptif kecemasan boleh buat haid seterusnya lebih awal, kemudian atau lebih menyakitkan daripada biasa.

Bolehkah anda mengambil ujian kehamilan sambil mengesan?

Anda boleh mengambil ujian kehamilan semasa pendarahan atau kelihatan dalam tempoh anda, kerana mana-mana darah yang bercampur dengan air kencing anda tidak akan menjejaskan keputusan ujian. (Walau bagaimanapun, perlu diingat bahawa biasanya haid adalah tanda yang boleh dipercayai bahawa anda tidak hamil.)