Rumusan Excel tidak dikemas kini secara automatik

Setiap pengguna akan bersetuju bahawa Microsoft Excel adalah salah satu alat yang paling berguna dalam zaman pengkomputeran moden. Setiap hari, berjuta-juta orang menggunakan hamparan Microsoft Excel untuk melakukan banyak tugas, bermula dari yang mudah seperti menyimpan entri jurnal atau rekod hingga analisis data lanjutan berdasarkan formula rumit. Tidak dapat disangkal, Excel Formula memainkan peranan penting dalam pemprosesan data. Tetapi ada kalanya anda mendapati bahawa Rumusan Excel tidak dikemas kini secara automatik.

Microsoft Excel

Rumusan Excel tidak dikemas kini secara automatik

Ia sangat mengecewakan apabila formula anda tidak dikemas kini secara automatik di Excel. Berdasarkan itu, berikut adalah kemungkinan sebab mengapa ia berlaku. Dalam catatan ini, kami menerangkan empat senario seperti itu:

  1. Pengiraan dikonfigurasikan ke "Manual"
  2. Sel diformat sebagai Teks
  3. Butang Show Formula dihidupkan
  4. Ruang masuk sebelum tanda Sama.

Mari kita lihat masing-masing secara terperinci.

1] Pengiraan dikonfigurasikan ke "Manual"

Ini adalah salah satu sebab yang paling biasa dan pemeriksaan pertama yang perlu anda lakukan. Kadang-kadang, pilihan perhitungan dikonfigurasikan ke "manual," dan ini adalah kesalahan utama yang menyebabkan sel tidak mengemas kini formula di Microsoft Excel. Anda boleh menyelesaikan masalah ini.

Lancarkan Excel, Klik " Tab Rumus " dan kemudian butang " Pilihan Pengiraan ". Sekarang tetapkan pilihan pengiraan ke " Automatik ".

Microsoft Excel

Tetapan ini boleh diubah oleh makro, atau buku kerja excel lain yang dibuka lebih awal. Oleh itu, jika anda tidak mengetahui tetapan ini, kemungkinan ini menyebabkan masalah ini.

2] Sel diformat sebagai Teks

Memformat sel secara tidak sengaja termasuk formula sebagai " Teks " boleh menjadi masalah lain yang menyebabkan masalah ini. Ketika dalam format Teks, sel tidak akan dihitung seperti yang diharapkan.

Rumusan Excel tidak dikemas kini secara automatik

Klik pada sel dan periksa kumpulan Nombor tab Laman Utama. Jika memaparkan " Teks ", ubah menjadi " Umum " menggunakan menu tarik-turun.

Microsoft Excel

Sekarang, hitung semula formula dalam sel dengan mengklik dua kali pada sel dan tekan " Enter" .

3] Butang Show Formula dihidupkan

Microsoft Excel

Sekiranya butang " Tunjukkan Rumus " pada tab Rumus dihidupkan, formula tidak berfungsi. Ini boleh dilakukan secara tidak sengaja oleh pengguna, atau oleh seseorang yang akan menggunakan buku kerja ini sebelumnya. Butang ini digunakan terutamanya ketika mengaudit formula, oleh itu ia memaparkan formula dan bukannya hasil akhirnya. Walau bagaimanapun, tab ini sangat membantu ketika menyelesaikan masalah kesalahan formula.

Untuk memperbaikinya, cukup klik butang " Tunjukkan Rumus " dan Matikannya .

4] Ruang masuk sebelum tanda Sama

Sebab terakhir mungkin, semasa menaip formula jika anda salah memasukkan spasi sebelum "Equal (=)", maka formula tidak akan menghitung. Kesalahan yang satu ini agak sukar untuk diperhatikan, oleh itu sering kali tidak disedari.

Microsoft Excel

Periksa sama ada terdapat ruang dengan mengklik dua kali sel jika ada, hapus dan formula akan dikemas kini.

Saya harap petua ini dapat membantu anda menyelesaikan masalah anda dengan formula Excel yang tidak dikemas kini secara automatik. Pengguna Excel biasa akan menghadapi masalah ini lebih dari sekali, tetapi sekarang anda dapat mengatasinya dengan cukup baik!

Original text


Microsoft Excel