Cara membuang Pemacu Peranti lama di Windows 10

Sekiranya anda mendapati bahawa beberapa peranti yang baru anda pasang tidak berfungsi dengan betul atau sebenarnya, komputer Windows anda kerap membeku, anda mungkin ingin mempertimbangkan untuk membuang pemacu peranti lama & yang tidak digunakan pada Windows 10/8/7.

buang pemandu lama

Buang Pemacu lama pada Windows 10

Untuk mengeluarkan pemacu lama dan tidak terpakai dari komputer Windows anda, buka Menu Mula pertama dan klik kanan pada Komputer dan pilih Properties. Dari panel sebelah kiri, klik pada tetapan sistem Lanjutan dan klik pada Pemboleh ubah Persekitaran . Sebagai alternatif, buka Panel Kawalan dan ketik Pemboleh ubah Persekitaran.

Sekarang di bawah kotak Pemboleh ubah pengguna, klik Baru dan taip-

devmgr_show_nonpresent_devices

di kotak teks Nama Pembolehubah & 1 di kotak Nilai Pembolehubah. Ini akan menetapkan bendera untuk membolehkan anda sekarang melihat peranti yang tidak digunakan.

Anda juga boleh menggunakan kaedah ini untuk menunjukkan pemacu yang tidak hadir .

Sekarang ketik devmgmt.msc dalam carian mula dan tekan Enter untuk membuka Pengurus Peranti .

Klik tab Lihat dan pilih Tunjukkan peranti tersembunyi. Kembangkan cawangan di alur peranti & cari ikon pudar. Ini menunjukkan pemacu peranti yang tidak digunakan.

Klik kanan padanya dan pilih Nyahpasang.

Itu sahaja!

GhostBuster dan Driver Sweeper juga mungkin menarik minat anda. Anda juga boleh melihat Comodo Programs Manager - ia memisahkan Pemacu, memudahkan anda mengenal pasti dan menyahpasangnya.

Sumber tambahan:

  1. Selesaikan & atasi Masalah Pemacu Peranti
  2. Cara mengenal pasti atau mengesahkan Pemandu yang tidak ditandatangani / ditandatangani .