Akhiran yang manakah bermaksud sakit?

Akhiran bermaksud kesakitan, keadaan yang menyakitkan.

Akhiran yang manakah bermaksud kesakitan atau penderitaan?

-algia bermakna kesakitan dan penderitaan.

Apakah awalan yang bermaksud sukar atau menyakitkan?

dys- bermaksud buruk, sukar, menyakitkan.

Apakah bahagian perkataan untuk kesakitan?

Bahagian. Definisi. -alge-, -algesi. sakit.

Apakah Definisi akhiran yang terbaik?

(Entri 1 daripada 2): imbuhan yang berlaku di hujung kata, pangkal atau frasa — bandingkan awalan.

Istilah Perubatan 4, Akhiran

Apakah Arthr?

Arthro-: Awalan maksudnya bersama, seperti dalam arthropathy dan arthroscopic. Sebelum vokal, ia menjadi arthr-, seperti dalam arthralgia dan arthritis. Daripada perkataan Yunani arthron untuk sendi. Akhirnya daripada akar bahasa Indo-Eropah yang bermaksud bergabung atau sesuai bersama.

Apakah awalan yang bermaksud menyakitkan?

dis- sakit, tidak normal, sukar, bersalin.

Apakah awalan yang bermaksud melalui?

per- awalan yang bermaksud "melalui," "secara menyeluruh," "sangat," "sangat": menyeleweng; meresap; sempurna. Kimia.

Akhiran yang manakah bermaksud kekurangan?

Apakah - zakar maksudnya? Bentuk gabungan -penia digunakan seperti akhiran yang bermaksud "kekurangan" atau "kekurangan." Ia sering digunakan dalam istilah perubatan.

Apakah istilah perubatan yang bermaksud kesakitan?

algia: Pengakhiran perkataan yang menunjukkan kesakitan, seperti dalam arthralgia (sakit sendi), cephalgia (sakit kepala), fibromyalgia, mastalgia (sakit payudara), myalgia (sakit otot), dan neuralgia (sakit saraf). Berasal daripada bahasa Yunani algos yang bermaksud kesakitan.

Apakah akhiran yang bermaksud penyakit?

pathy: Akhiran yang berasal daripada bahasa Yunani "pathos" yang bermaksud "penderitaan atau penyakit" yang berfungsi sebagai akhiran dalam banyak istilah termasuk myopathy (penyakit otot), neuropati (penyakit saraf), retinopatopati (penyakit retina), simpati (secara literal, penderitaan. bersama-sama), dsb.

Apakah yang benar tentang akhiran?

Akhiran yang benar merujuk kepada suku kata atau sekumpulan suku kata yang dilampirkan pada hujung akar kata (atau batang) untuk mengubah suai makna perkataan akar. Dengan menambahkan akhiran pada akar kata, seseorang boleh menukar makna perkataan, atau sekadar menukar fungsi tatabahasanya, iaitu mencipta kata nama atau kata sifat.

Apakah akhiran untuk ketidakselesaan?

Dengan menambahkan awalan 'dis' dan akhiran 'mampu' anda boleh membuat perkataan baharu seperti 'ketidakselesaan' dan 'selesa'.

Akhiran yang manakah bermaksud keadaan darah?

Awalan an- bermaksud tanpa; Akhiran –emia bermaksud keadaan darah. Anemia dicirikan oleh bilangan sel darah merah yang berkurangan atau keupayaannya untuk membawa oksigen.

Akhiran yang manakah bermaksud keradangan?

ia adalah: Akhiran bermaksud radang. ... Pengakhiran -itis adalah salah satu blok bangunan yang berasal dari bahasa Yunani (dalam kes ini) atau Latin yang digunakan untuk membina istilah perubatan.

Apakah awalan yang bermaksud cepat?

Tachy- = awalan yang menandakan cepat, pantas.

Apakah awalan yang bermaksud menentang?

anti- awalan yang bermaksud "menentang," "berlawanan," "antizarah," digunakan dalam pembentukan kata majmuk (antiklin); digunakan secara bebas dalam kombinasi dengan unsur mana-mana asal (antibodi; antibeku; antiknock; antilepton).

Awalan yang manakah bermaksud normal atau baik?

eu- benar, baik, mudah, biasa (awalan untuk saiz dan perbandingan)

Adakah di belakang awalan?

awalan, bermaksud “belakang,” “selepas,” “kemudian,” “seterusnya,” “posterior kepada,” yang asalnya berlaku dalam kata pinjaman daripada Latin (postscript), tetapi kini digunakan secara bebas dalam pembentukan kata majmuk (post-Elizabethan; postfix; postgraduate; postorbital ).

Apakah awalan untuk bersama-sama?

Awalan bahasa Inggeris syn- bersama-sama dengan variasi sym-nya, berasal daripada bahasa Yunani, bermaksud "bersama-sama". Anda boleh mengingati sinonim dengan mudah dengan memikirkan sinonim, iaitu perkataan yang "bersama-sama" dengan perkataan lain kerana ia mempunyai makna yang serupa.

Adakah Arthr bentuk gabungan?

bentuk gabungan yang bermaksud "sendi,” “bercantum,” digunakan dalam pembentukan kata majmuk: artropod.

Adakah Arthr merupakan kata dasar atau awalan?

Arthr- ialah bentuk gabungan yang digunakan seperti awalan yang bermaksud "bersama" atau "bercantum.” Ia sering digunakan dalam istilah perubatan dan saintifik. Arthr- berasal dari bahasa Yunani árthron, yang bermaksud "sendi." Berkaitan dengan arthr- dan berasal daripada perkataan Yunani berdasarkan árthron ialah arthritis, "keradangan akut atau kronik pada sendi."

Adakah arthritis mempunyai akhiran?

Akhiran yang biasa digunakan ialah -ia adalah, yang bermaksud "keradangan." Apabila akhiran ini digandingkan dengan awalan arthro-, yang bermaksud sendi, perkataan yang terhasil ialah arthritis, keradangan sendi.