Bila hendak menggunakan vs atau lawan?

Dalam konteks lain, "vs." (American English) atau “vs” (British English) boleh digunakan sebagai singkatan. Penggunaan ini lebih santai daripada menulis "lawan." Jika anda tidak pasti apa yang sesuai, tulis sahaja—menggunakan perkataan penuh "berbanding" jarang sekali tidak sesuai, kecuali mungkin dalam konteks undang-undang formal.

Adakah anda meletakkan titik selepas VS?

Bentuk singkatan vs. disebut "berbanding". ... Dalam konteks lain, perkataan lawan dan singkatan vs. tidak dicondongkan. Dalam penggunaan British, the tempoh selepas vs. ditinggalkan.

Adakah Versus mengalami haid?

3 Jawapan. Dalam konteks undang-undang, singkatan "v." digunakan. Di tempat lain, yang paling biasa ialah "vs.". Dalam konteks formal (cth. kertas saintifik), ia mungkin terbaik untuk mempunyai tempoh pada akhir singkatan.

Apakah cara yang betul untuk menyingkat berbanding?

Versus, yang bermaksud "menentang, menentang" atau "berbeza dengan," sering disingkatkan kepada lwn. dalam liputan sukan dan v. dalam dokumen undang-undang. Versus dan singkatannya tidak dicondongkan.

Bagaimana anda menggunakan versus dalam ayat?

Singkatan: v., vs..

  1. Perlawanan esok ialah Newcastle lawan Arsenal.
  2. Perlawanan bola sepak hari ini ialah Perancis lawan Brazil.
  3. Ia adalah Perancis lawan Brazil dalam perlawanan akhir.
  4. Juruteknik merancang kekonduksian terma berbanding suhu purata.
  5. Permainan yang paling menarik ialah Harvard lawan Yale.
  6. England lawan Brazil - teruskan!

Bila Menggunakan "Kemudian" lwn. "Daripada" | Pelajaran Tatabahasa

Bilakah saya harus menggunakan berbanding?

Kami menggunakan "berbanding" untuk menunjukkan bahawa dua entiti bertentangan antara satu sama lain—sebagai contoh, dalam bilik mahkamah atau dalam sukan. Asal "versus" adalah mudah: ia berasal dari bahasa Latin dan ia bermaksud "menentang." Ia adalah preposisi, sama seperti perkataan “di atas” dan “di atas”.

Patutkah VS dalam huruf condong?

Gunakan huruf condong. Tulis "berbanding" dalam teks, tetapi begitu OK ke gunakan "vs." dalam jadual.

Bagaimana anda menyebut vs?

Kamus Sebutan Longman, yang disusun oleh ahli fonetik J. C. Wells, hanya mempunyai satu sebutan yang mungkin untuk versus atau vs, vs., iaitu /'vɜ:s əs/ dan /'vɝs əs/ untuk Inggeris dan Inggeris Amerika masing-masing.

Apakah perbezaan antara ayat dan Versus?

'Ayat' Pertempuran muktamad. Versus ialah kata depan yang bermaksud "menentang," manakala ayat homofonnya ialah bentuk jamak bagi kata nama "ayat," seperti baris daripada lagu atau puisi.

Apakah sinonim untuk Versus?

berbanding dengan. (atau dibandingkan dengan), dibezakan (kepada) (atau dibezakan (dengan)), berbanding (kepada)

Adakah singkatan dan akronim sama?

Singkatan biasanya bentuk perkataan yang dipendekkan yang digunakan untuk mewakili keseluruhan (seperti Dr. atau Prof.) manakala akronim mengandungi set huruf awal daripada frasa yang biasanya membentuk perkataan lain (seperti radar atau scuba). ... Singkatan dan akronim sering ditukar, namun kedua-duanya agak berbeza.

Bagaimana anda menyingkat suhu?

Temp boleh merujuk kepada: Suhu.

Bagaimana anda menggunakan VS?

Versus bermaksud berbeza dengan sesuatu yang lain atau atau menentang sesuatu yang lain, dan singkatan yang betul bergantung pada cara anda menggunakan perkataan ini. Anda boleh menggunakannya untuk menerangkan seseorang atau pasukan yang bersaing dengan orang lain atau apabila menamakan kedua-dua pihak dalam kes undang-undang.

Negara manakah yang mengatakan zed dan bukannya Z?

Zed ialah nama huruf Z. Sebutan zed lebih biasa digunakan dalam Kanada Inggeris daripada zee.

Adakah W Double U?

Sebagai huruf ke-23 abjad, "w" telah wujud dalam beberapa bentuk lama sebelum ramai yang memberi penghargaan. ... Abjad Latin ini kemudiannya dipaksa untuk menghasilkan simbol untuk mewakili bunyi "w." Menurut GrammarPhobia, masalah abad ke-7 ini telah diatasi dengan simbol "uu," iaitu betul-betul double-u.

Bilakah saya harus menggunakan huruf condong dalam penulisan?

Italic digunakan terutamanya untuk menunjukkan tajuk dan nama karya atau objek tertentu untuk membolehkan gelaran atau nama itu menonjol daripada ayat sekeliling. Italic juga boleh digunakan untuk penekanan dalam penulisan, tetapi jarang sekali.

Bilakah saya harus menggunakan huruf condong dalam esei?

Bila Menggunakan Italic dalam Penulisan Anda

  1. Untuk menekankan sesuatu.
  2. Untuk tajuk karya kendiri, seperti buku dan filem.
  3. Untuk nama kenderaan, seperti kapal.
  4. Untuk menunjukkan bahawa sesuatu perkataan dipinjam daripada bahasa lain.
  5. Untuk nama "saintifik" Latin spesies tumbuhan dan haiwan.

Adakah anda sentiasa perlu meletakkan koma sebelum dan?

Gunakan koma sebelum sebarang kata hubung koordinat (dan, tetapi, untuk, atau, mahupun, jadi, belum) yang menghubungkan dua klausa bebas. ... Klausa bebas ialah unit organisasi tatabahasa yang merangkumi subjek dan kata kerja serta boleh berdiri sendiri sebagai ayat.

Apakah suhu paling panas di bumi sekarang?

Pada masa ini, suhu tertinggi yang didaftarkan secara rasmi ialah 56.7C (134F), direkodkan di Lembah Kematian California pada tahun 1913. Suhu terpanas yang diketahui di Afrika ialah 55C (131F) yang direkodkan di Kebili, Tunisia pada tahun 1931.

Apakah cara yang betul untuk menulis suhu?

Ukuran darjah suhu biasanya dinyatakan dengan ° simbol bukannya dengan perkataan bertulis, dengan ruang selepas nombor tetapi tidak di antara simbol dan skala suhu: Sampel dipanaskan hingga 80 °C.

Apakah suhu biasa untuk orang dewasa?

Purata suhu badan normal diterima umum sebagai 98.6°F (37°C). Sesetengah kajian telah menunjukkan bahawa suhu badan "normal" boleh mempunyai julat yang luas, daripada 97°F (36.1°C) hingga 99°F (37.2°C). Suhu melebihi 100.4°F (38°C) paling kerap bermakna anda mengalami demam yang disebabkan oleh jangkitan atau penyakit.

Adakah LOL merupakan akronim atau inisial?

"LOL" termasuk dalam kategori hibrid. Kadangkala ia adalah akronim yang dilafazkan (seperti dalam LOLcats), dan kadangkala begitu satu inisialisme (“ell-oh-ell”).

Adakah OMG adalah akronim atau singkatan?

ya Allah — digunakan (seperti dalam e-mel atau mesej teks) untuk menunjukkan bahawa sesuatu dianggap mengejutkan, mengejutkan, mendebarkan, dsb.