Apakah gas yang akan keluar paling cepat?

Jawapan yang betul: Kadar efusi bagi gas adalah berkadar songsang dengan punca kuasa dua jisim molekulnya (Hukum Graham). Gas dengan berat molekul paling rendah akan keluar paling cepat. Gas yang paling ringan dan oleh itu terpantas ialah helium.

Adakah O2 akan meresap lebih cepat daripada Cl2?

bilangan molekul yang sama, N2 mempunyai ketumpatan yang lebih besar, molekul akan mempunyai tenaga kinetik purata yang sama, CH4 akan meresap lebih cepat. Manakah antara pernyataan berikut adalah benar? A) O2 akan meresap lebih cepat daripada Cl2. ... Semakin tinggi ketumpatan gas, semakin pendek laluan bebas min.

Gas manakah yang akan meresap lebih cepat ne atau co2?

Sebagai jisim molar bagi neon adalah lebih kecil daripada karbon dioksida, neon mempunyai kadar efusi yang lebih tinggi. Oleh itu, kadar efusi neon adalah lebih tinggi daripada karbon dioksida.

Antara gas berikut, yang manakah akan meresap lebih cepat klorin atau hidrogen?

Hukum efusi Graham menyatakan bahawa kadar efusi dua gas berbeza berbeza-beza SEBALIKNYA sebagai punca KUASA DARI jisim zarahnya. M1 amd M2 ialah jisim molar relatif masing-masing. Hidrogen meresap kira-kira 6 kali lebih cepat daripada klorin.

Antara gas berikut, yang manakah akan keluar dengan paling cepat Brainly?

Lebih ringan gas, lebih cepat ia akan meresap; semakin berat gas, semakin perlahan ia akan keluar. Dari semua pilihan, helium (He) mempunyai berat molekul terendah (berat atom dalam kes ini), jadi ia akan mempunyai kadar efusi tertinggi.

Cara Menyelesaikan: Gas Mana Yang Akan Meresap Lebih Cepat (Kadar Efusi, Hukum Graham)

Apakah kadar efusi oksigen?

Daripada hukum Graham, kita boleh menggunakan jisim molar setiap gas: kadar efusi hidrogen kadar efusi oksigen=√32g mol−1 √2g mol−1 =√16√1=41 kadar efusi hidrogen kadar efusi oksigen = 32 g mol − 1 2 g mol − 1 = 16 1 = 4 1 Hidrogen meresap empat kali lebih cepat daripada oksigen.

Gas manakah yang mempunyai kadar efusi paling perlahan?

Pemerhatian. Tiga gas telah digunakan: hidrogen, oksigen, dan difluorodichlormethane. Hidrogen pergi paling cepat, oksigen berada di tengah, dan difluorodiklorometana mempunyai kadar efusi yang paling perlahan.

Apakah kadar resapan gas?

Hukum Graham menyatakan bahawa kadar resapan atau efusi gas adalah berkadar songsang dengan punca kuasa dua berat molekulnya.

Gas helium atau argon yang manakah lebih cepat menyembur?

Helium meresap lebih cepat daripada argon dengan faktor 3.2 C. Argon meresap lebih cepat daripada helium dengan faktor 10.

Gas manakah meresap hidrogen atau helium dengan lebih cepat?

Hukum resapan Graham menyatakan bahawa kadar resapan adalah berkadar songsang dengan punca kuasa dua jisim molekul setiap gas.... Dan dengan itu dihidrogen akan meresap lebih kurang. 1.4 kali lebih cepat daripada helium yang lebih besar....

Gas manakah meresap dua kali lebih cepat daripada Sulfur dioksida?

Sulfur dioksida mempunyai berat molekul 64 dan oleh itu punca kuasa dua ialah 8. Oleh kerana ia berkadar songsang, untuk dapat meresap dua kali lebih cepat, punca kuasa dua berat molekul hendaklah 4, dan oleh itu berat molekul ialah 16. Jadi jawapannya ialah metana (CH4).

Yang manakah bergerak lebih laju pada 273 K he atau gas Ne?

keadaan suhu, gas yang lebih ringan meresap lebih cepat. bekas pada 273 K, He atau Ne? ia adalah jisim molekul: Jisim molekul (jisim molar): jisim dalam gram 1 mol bahan.

Berapa cepat karbon dioksida meresap?

Gas yang tidak diketahui identitinya meresap pada kadar 83.3 mL/s dalam radas resapan di mana karbon dioksida meresap pada kadar 102 mL/s.

Gas manakah yang lebih cepat meresap nitrogen atau bromin?

Ia mengambil masa kerana udara dan molekul bromin berlanggar dengan diri mereka sendiri dan satu sama lain. ... Nitrogen dioksida gas di sebelah kiri adalah serupa dengan warna bromin di sebelah kanan, tetapi molekul bromin jauh lebih berat. [ Muzik ] Cahaya dalam nitrogen dioksida meresap lebih cepat.

Berapa cepatkah gas meresap daripada ne?

Nisbah ini direka bentuk untuk membandingkan kadar. Jadi gas hidrogen meresap 3.16 kali lebih pantas daripada neon.

Mengapakah udara di seberang penghalang mengandungi lebih helium?

Jawapan: Kerana suhu yang tinggi, gas helium mendapat jarak yang jauh dalam setiap partikel. Dan ditemui dalam jumlah yang besar di seberang penghalang.

Mana lebih laju dia atau Ar?

Hukum Graham menyatakan bahawa kadar efusi gas adalah berkadar songsang dengan jisim molarnya. Mari kita tentukan He sebagai gas 1 dan Ar sebagai gas 2. Oleh itu, Dia mengeluarkan 3.16 kali lebih cepat daripada Ar.

Mengapakah o2 akan meresap lebih cepat daripada co2 di dalam bilik yang sama?

Apabila gas meresap melalui cecair, contohnya merentasi membran alveolar dan ke dalam darah kapilari, keterlarutan gas adalah penting. Semakin larut suatu gas, lebih cepat ia akan meresap. Dalam kes ini karbon dioksida meresap lebih cepat daripada oksigen, kerana ia lebih larut.

Berapa lebih cepat helium meresap daripada nitrogen?

Helium meresap (dan meresap) 2.65 kali lebih pantas daripada nitrogen pada suhu yang sama.

Apakah contoh resapan gas?

Anda boleh menghidu minyak wangi kerana ia meresap ke udara dan masuk ke dalam hidung anda. 2. Asap rokok meresap ke udara. ... Dalam daun, oksigen daripada sel daun meresap keluar ke udara.

Mengapakah gas mempunyai kadar resapan yang paling tinggi?

Zarah gas cenderung mengalami resapan kerana ia mempunyai tenaga kinetik. Resapan lebih cepat pada suhu yang lebih tinggi kerana molekul gas mempunyai tenaga kinetik yang lebih besar. ... Hukum Graham menyatakan bahawa kadar efusi gas adalah berkadar songsang dengan punca kuasa dua jisim zarahnya.

Apakah resapan gas?

Penyebaran ialah proses di mana atom dan molekul gas dipindahkan dari kawasan kepekatan yang agak tinggi ke kawasan kepekatan yang agak rendah. Efusi adalah proses yang sama di mana spesies gas berpindah dari bekas ke vakum melalui lubang yang sangat kecil.

Dalam gas manakah molekul-molekul bergerak lebih cepat?

Oleh kerana semua gas mempunyai tenaga kinetik purata yang sama pada suhu yang sama, molekul yang lebih ringan bergerak lebih cepat dan molekul yang lebih berat bergerak lebih perlahan secara purata.

Berapa lebih cepat gas helium meresap daripada Sulfur dioksida?

Gas helium harus meresap empat kali lebih cepat daripada sulfur dioksida.