Betulkan ralat peranti boot yang dipilih gagal pada Windows 10

Sekiranya semasa pemasangan, anda menerima mesej ralat Peranti boot yang dipilih gagal, Tekan untuk Terus kemudian ketahui bahawa kesalahan ini boleh berlaku semasa anda menggunakan USB Stick atau bahkan DVD Disk untuk boot. Ini kerana beberapa tetapan di dalam BIOS anda tidak serasi dengan peranti boot yang anda buat. Memperbaiki ini sama sekali tidak berbeza dari peranti ke peranti. Yang perlu kita lakukan adalah mengubah beberapa tetapan di BIOS dan membuat cakera boot yang betul. Mari kita langsung masuk.

Peranti but yang dipilih gagal

Peranti but yang dipilih gagal

Perlu diperhatikan bahawa 2 perkara yang dinyatakan di bawah tidak semestinya diikuti dalam urutan yang sama. Anda boleh membuat Pemacu USB yang dapat di-boot sebelum menukar tetapan BIOS juga.

1. Lumpuhkan Secure Boot di BIOS

Pertama sekali, saya cadangkan untuk mematikan Secure Boot dalam tetapan BIOS.

Oleh itu, mulakan dengan boot komputer anda ke Windows 10 terlebih dahulu. Kemudian, Pergi ke Tetapan> Kemas kini Windows, dan periksa sama ada anda mempunyai sesuatu untuk dimuat turun, dan pasang jika anda melihat kemas kini yang ditawarkan. OEM menghantar dan mengemas kini senarai perkakasan, pemacu dan sistem operasi yang dipercayai untuk PC anda.

Setelah selesai, anda perlu pergi ke BIOS PC anda.

Pergi ke Tetapan> Kemas kini & Keselamatan> Pilihan Permulaan Lanjutan. Apabila anda mengklik Mulakan Semula Sekarang , ia akan menghidupkan semula PC anda, dan menawarkan anda semua pilihan lanjutan ini.

Pilih Penyelesaian Masalah> Pilihan Lanjutan. Skrin ini menawarkan pilihan lebih lanjut yang merangkumi Pemulihan sistem, Pembaikan permulaan, Kembali ke versi sebelumnya, Prompt Perintah, Pemulihan Imej Sistem, dan Tetapan Firmware UEFI.

Pilih Tetapan Firmware UEFI, dan ia akan dibawa ke BIOS.

Setiap OEM mempunyai cara mereka sendiri untuk melaksanakan pilihan. Secure Boot biasanya tersedia di bawah Security> Boot> Authentication Tab. Tetapkan ke Dinonaktifkan.

Juga, tetapkan Sokongan Warisan ke Hidup atau Diaktifkan.

Simpan perubahan dan keluar. PC sekarang akan reboot.

Sekarang anda sudah selesai.

2. Membuat USB Stick yang betul

Untuk melakukan ini, anda harus menggunakan Alat Penciptaan Media - tetapi anda juga boleh melakukannya tanpa menggunakan Alat Penciptaan Media.

Sekiranya anda mendapat ISO tanpa menggunakan Media Creation Tool, pastikan stik USB yang dapat di-boot telah dibuat menggunakan alat yang boleh dipercayai.

Sebaik sahaja anda selesai dengan kedua-dua perkara ini, anda boleh menjalani pemasangan sistem operasi pada komputer anda.

Semua yang terbaik!

Peranti but yang dipilih gagal