Cara memantau Penggunaan GPU di Windows 10 menggunakan Pengurus Tugas

The Task Manager adalah sehenti aplikasi untuk memantau semua proses, memori, Network, CPU, dan penggunaan sumber yang Windows memerlukan. Namun, tidak ada cara untuk memantau penggunaan GPU di Windows 10 kerana fitur itu tersembunyi dengan bijak ke dalam Task Manager. Sekiranya anda mempunyai PC permainan atau menggunakan aplikasi yang memerlukan banyak penggunaan GPU, maka ciri ini sangat berguna.

Pantau Penggunaan GPU menggunakan Windows 10 Task Manager

Fungsi ini pertama kali dilancarkan dengan Windows 10 Creators Update, dan berfungsi jika anda mempunyai PC dengan GPU yang serasi dengan WDDM 2.0 . Anda boleh memeriksa sama ada anda mempunyai pemandu WDDM menggunakan DirectX Diagnostics Tool.

  • Ketik dxdiag pada arahan Run, dan tekan Enter.
  • Di alat Diagnostik Directx, beralih ke tab Paparan, dan lihat apakah anda mempunyai Pemacu model 2.XX atau lebih tinggi.
  • Sekiranya ya, Pengurus Tugas dapat menunjukkan kepada anda penggunaan GPU untuk setiap aplikasi. Sekiranya anda melihat pemacu "WDDM 1.x" di sini, GPU anda tidak serasi.

Cara memantau Penggunaan GPU di Windows 10 menggunakan Pengurus Tugas

Setelah anda mengetahui bahawa anda mempunyai sistem yang serasi, ikuti langkah-langkah untuk membolehkan penggunaan GPU Monitor di Task Manager.

  • Klik kanan pada Taskbar, dan pilih Task Manager.
  • Pada Pengurus Tugas, klik pada Maklumat lanjut untuk melihat semua metrik.
  • Di bawah Proses, klik kanan pada mana-mana metrik penggunaan, iaitu .e CPU atau RAM dan pilih mesin GPU dan GPU.

Penggunaan GPU dalam Pengurus Tugas

Ini akan memberikan perincian penggunaan GPU berdasarkan setiap aplikasi. Ini menunjukkan penggunaan GPU fizikal mana yang digunakan aplikasi, dan mesin mana yang digunakan. Sekiranya anda beralih ke tab Performance, anda akan dapat melihat grafik lengkap penggunaan GPU dengan perincian mengenai penggunaan GPU khusus dan bersama.

Penggunaan GPU terperinci dalam Pengurus Tugas

Untuk mengetahui berapa banyak memori video yang digunakan aplikasi, anda dapat melihatnya di bawah Tab Perincian.

  • Tukar ke tab Butiran, dan klik kanan pada mana-mana tajuk.
  • Klik pada lajur pilih, dan kemudian pilih kotak pilihan terhadap GPU, Mesin GPU, Memori GPU Khusus, dan Memori GPU Bersama.

Satu-satunya kelemahan mengenai proses ini ialah tidak ada cara untuk memastikan bahagian GPU kekal selama-lamanya. Setiap kali anda menutup Pengurus Tugas, bahagian GPU akan hilang. Bagaimanapun lajur yang baru kami aktifkan di bahagian Perincian tetap ada.

Beritahu kami jika anda merasakan ciri ini berguna.

Pantau Penggunaan GPU di Windows 10