Pemain Media VLC melangkau dan ketinggalan pada Windows 10

Pada masa kini Multimedia menjadi dominan kerana semua yang kita tonton atau dengarkan adalah Multimedia. Pemain media sangat penting untuk memainkan fail multimedia seperti filem atau video. Walaupun anda dapat memilih pemain media dengan banyak pilihan yang terdapat di pasaran, tetapi, antara lain, pemain media VLC adalah yang paling penting.

Ciri VLC yang sangat mengagumkan memainkan sebahagian besar fail multimedia termasuk protokol streaming dan berjalan di semua platform. Perkara terbaik mengenai pemain media VLC adalah bahawa ia boleh dimuat turun secara percuma. Pemain media sumber terbuka percuma sangat hebat, bebas masalah untuk digunakan, dan dapat disesuaikan dengan mudah mengikut keperluan pengguna.

Pemain Media VLC melangkau dan ketinggalan

Nampaknya, beberapa pengguna pemain media VLC telah melaporkan beberapa masalah pada Windows 10. Video yang dibuka dengan pemain media VLC nampaknya tergendala, melangkau dan ketinggalan semasa main balik video. Masalah ini terutama diperhatikan dalam video definisi tinggi, video 1080p (GoPro), dan fail video MKV.

Dalam artikel ini, kami membincangkan beberapa penyelesaian untuk menyelesaikan masalah ini. Sebelum anda memulakan, pastikan pemacu video & grafik anda terkini.

1] Laraskan nilai cache video dalam VLC

Langkah-langkah berikut akan membimbing anda untuk mengubah nilai cache VLC untuk memperbaiki pemutaran video yang tertinggal.

Buka pemain media VLC dan klik pada Tools .

Dari menu lungsur turun Alat, pergi ke Pilihan .

Di tetingkap Preference, cari tetapan Show di bahagian bawah halaman dan di bawahnya klik pada butang radio dengan pilihan All .

Pemain Media VLC melangkau dan ketinggalan

Klik pada Input / Codec pada tetingkap Advanced Preference.

Cari pilihan dengan caching Fail (ms) .

Semak semula nilai cache dari 300 hingga 600 atau 1000.

Klik Simpan untuk menggunakan perubahan.

2] Lumpuhkan penyahkodan dipercepat perkakasan

Penyahkodan dipercepat perkakasan sangat berguna untuk pemprosesan kad grafik dan menghasilkan video yang disahkod. Tetapi prosesnya nampaknya bertentangan dengan pemacu yang boleh menyebabkan kelewatan main balik video. Menyalakan pecutan Perkakasan untuk mematikan dapat menyelesaikan masalah sekiranya terdapat beberapa komputer.

Buka pemain media VLC dan klik pada Tools .

Dari menu lungsur turun Alat, pergi ke Pilihan .

Klik pada Input / Codecs .

Dalam tetapan Input dan Codecs, cari pilihan penyahkodan dipercepat perkakasan dan alihkannya ke Nonaktifkan .

Klik Simpan untuk menerapkan perubahan.

3] Tukar modul Output Video

Buka pemain media VLC dan klik pada Tools .

Dari menu lungsur turun Alat, pergi ke Pilihan .

Di tetingkap Preference, cari tetapan Show di bahagian bawah halaman dan di bawahnya klik pada butang radio dengan pilihan All.

Luaskan Video dan klik pada Modul output dari menu lungsur turun.

Eksperimen dengan pilihan yang berbeza untuk modul output video. Cuba dan periksa menu mana yang dapat menyelesaikan masalahnya.

4] Ubah tetapan Daya

Sekiranya sistem anda berada dalam mod Penjimatan Bateri untuk mengurangkan penggunaan kuasa, penggunaan perkakasan anda akan berkurang. Tetapi sayangnya, video HD menuntut lebih banyak kuasa perkakasan untuk kelancaran permainan video. Perlu disebutkan bahawa profil kuasa berprestasi tinggi menggunakan lebih banyak tenaga dan akhirnya menghabiskan masa bateri dengan lebih pantas. Anda mungkin mahu mengubah tetapan kuasa untuk menyelesaikan masalah.

Pergi ke Panel Kawalan dan klik pada Pilihan Kuasa .

Klik butang radio dengan Prestasi tinggi .

5] Ubah penyahkod audio / video FFmpeg

Sekiranya anda mengalami masalah ketinggalan dengan fail MKV, maka anda mungkin ingin mengubah bilangan utas FFmpeg yang digunakan untuk merodokasikan fail multimedia kepada nilai 2.

Buka pemain media VLC dan klik pada Tools.

Dari menu lungsur turun Alat, pergi ke Pilihan .

Di tetingkap Preference, cari tetapan Show di bahagian bawah halaman dan di bawahnya klik pada butang radio dengan pilihan All .

Klik pada bahagian Input Codecs dan kembangkan.

Pergi ke codec Video dari drop-down.

Kembangkan codec Video dan klik pada FFmpeg .

Cari pilihan Threads dan ubah nilainya menjadi 2.

Klik Simpan untuk menerapkan perubahan.

Sekiranya masalah berlanjutan, pastikan anda menggunakan pemacu kad grafik versi penuh kerana VLC menggunakan GPU untuk pemprosesan video, dan menggunakan alat bantu versi penuh dalam menyelesaikan masalah penyanggaan. Anda juga boleh mempertimbangkan untuk menurunkan kualiti video sebagai pilihan terakhir dan lihat.

Bacaan berkaitan : VLC mencuci warna & masalah penyelewengan warna.

Original text