Pengawal Xbox dikesan sebagai Tetikus dan Papan Kekunci pada Windows PC

Kadang-kadang apabila pautan Steam digunakan untuk menjalankan permainan bukan Steam, komputer tuan rumah menganggap pengawal yang disambungkan adalah tetikus & papan kekunci. Sekiranya Steam berpendapat bahawa Pengawal Xbox anda adalah tetikus & papan kekunci, inilah cara anda dapat menyelesaikan masalahnya.

Sekarang, tanpa mengira versi OS Windows yang anda gunakan, banyak permainan PC membolehkan anda bermain permainan melalui Xbox Controller dengan port USB yang tersedia. OS ini mempunyai beberapa pemacu terpasang yang membolehkan anda menggunakan Pengawal Xbox One dalam permainan, Tetapi menyambungkan Pengawal Xbox anda ke PC dapat membuktikan pengalaman yang tidak menentu jika pemacu yang betul tidak dapat dikesan setelah pemasangan awal. Dalam keadaan terburuk, Pengawal Xbox mungkin dikesan sebagai tetikus dan papan kekunci pada Windows, yang sangat mempengaruhi pengalaman permainan anda.

Walaupun penyebab sebenar masalah ini tidak diketahui, diyakini pengaturan tertentu dalam aplikasi Steam PC mungkin menjadi sebab mengapa pengawal Xbox muncul sebagai tetikus atau papan kekunci. Inilah cara anda menyelesaikan masalah dengan cepat.

Pengawal Xbox dikesan sebagai Tetikus dan Papan Kekunci

Buka Menu aplikasi Steam dan pilih pilihan 'Tetapan'.

Kukus

Di tetingkap Tetapan, cari tab 'Pengawal' dan apabila dijumpai, klik buka tab.

Pengawal Xbox dikesan sebagai Tetikus dan Papan Kekunci

Seterusnya, tekan butang ' Tetapan Pengawal Umum ' dan dari skrin tetapan umum yang dapat dilihat di komputer anda, hapus centang ' sokongan konfigurasi Xbox '.

Menghapus centang pilihan ini akan menyelesaikan masalah, dan anda seharusnya tidak lagi melihat Xbox Controller berfungsi sebagai tetikus atau papan kekunci.

Walaupun begitu, terdapat satu kesalahan dengan prosesnya - Sekiranya anda menggunakan pengawal Xbox untuk bermain permainan Steam, ia mungkin tidak berfungsi seperti yang dikehendaki. Dalam kes seperti ini, disarankan untuk menukar tetapan ini bergantung pada jenis permainan yang Anda mainkan, yaitu, aktifkan semasa bermain permainan Steam dan nonaktifkan, jika tidak.

Sebagai langkah keselamatan, cuba mulakan semula sistem anda setelah anda mematikan pilihan ini.

Sekiranya masalah itu berterusan, cuba nyahpasang pemacu untuk pengawal dan pasang semula untuk melihat apakah ini menyelesaikan masalah. Anda boleh menyahpasang pemacu dari Pengurus Peranti di Windows 10.