Windows mengesan masalah cakera keras

Windows mempunyai mekanisme bawaan yang memeriksa cakera keras dan melaporkan kesilapan jika ada yang tidak berfungsi seperti yang diharapkan. Sekiranya masalah dikesan, pengguna akan mendapat mesej ralat berikut:

Windows mengesan masalah cakera keras. Sandarkan fail anda dengan segera untuk mengelakkan kehilangan maklumat, dan kemudian hubungi pengeluar komputer untuk menentukan sama ada anda perlu membaiki atau mengganti cakera.

Sekiranya anda melihat kotak mesej seperti itu muncul, sandarkan fail anda terlebih dahulu dan ikuti arahan yang diberikan dalam siaran ini untuk menyelesaikan masalah. Jangan matikan amaran berguna ini kerana ini bertujuan untuk memberi amaran kepada anda tentang kegagalan cakera keras.

Windows mengesan masalah cakera keras

Windows mengesan masalah cakera keras

Walaupun masalahnya mungkin berkaitan dengan perkakasan atau sambungan, sebelum mengirim sistem ke juruteknik pembaikan, kami dapat mencuba langkah penyelesaian masalah berikut untuk mengasingkan masalah. Di sini kita tidak menunjukkan cara mematikan amaran ini - anda boleh melakukannya dengan mematikan Diagnostik Disk Windows menggunakan GPEDIT atau REGEDIT, atau pemeriksaan SMART melalui tetapan BIOS. Kami menunjukkan kepada anda bagaimana anda dapat meneruskan penyelesaian masalah dan menyelesaikan masalah tersebut.

1] Jalankan utiliti Memeriksa Ralat Disk

Untuk menjalankan ralat Cakera pada pemacu secara manual, teruskan dengan langkah berikut:

Tutup semua aplikasi terbuka dan kemudian tekan Win + E untuk membuka File Explorer yang menunjukkan senarai pemacu. Kita perlu mengimbas semua pemacu yang ditunjukkan dalam senarai satu persatu. Mari kita mulakan dengan D: sebagai contoh.

Klik kanan pada pemacu dan pilih Properties .Klik pada hartanah

Pada tab Alat, klik Periksa di bawah lajur Pemeriksaan Ralat dan kemudian klik pada Imbas Pemacu.

Klik cek

Ini menjadikan Windows mengimbas cakera ralat sistem yang dipilih dan menyelesaikannya jika boleh. Sekiranya sebilangan fail pada partisi sedang digunakan, imbasan akan dijalankan semasa dimulakan semula.

Mulakan semula sistem selepas proses dan sahkan penyelesaiannya. Sekiranya tidak berjaya, teruskan ke langkah seterusnya.

2] Gunakan Alat Diagnostik Penyimpanan

Anda boleh menggunakan Alat Diagnostik Penyimpanan di Windows 10 untuk mengumpulkan dan menganalisis data yang berkaitan dengan penyimpanan, yang dapat membantu mereka menyelesaikan masalah Hard Disk dan penyimpanan diagnostik. Dengan menjalankan satu perintah, alat ini dapat mengumpulkan semua data dan log diagnostik yang berkaitan dengan sistem penyimpanan dan fail dan mengeluarkannya ke folder.

Baca : Bagaimana untuk mengetahui sama ada SSD gagal dalam Windows 10?

3] Gunakan WMIC untuk memeriksa Kesihatan Cakera Keras

Untuk memeriksa status kesihatan Hard Disk anda, anda boleh menggunakan WMIC atau Windows Command Instrumentation Command-line. WMIC adalah antara muka baris perintah dan skrip yang mempermudah penggunaan Instrumen Pengurusan Windows (WMI) dan sistem yang dikendalikan melalui WMI. Dengan menggunakan Perintah WMI, ia dapat membantu anda menjalankan beberapa tugas pentadbiran. Ini seperti mengambil pendapat kedua mengenai kesihatan cakera keras anda.

3] Gunakan pemeriksa Hard Disk percuma pihak ketiga

Walaupun sistem komputer Windows dilengkapi dengan pengimbas pemeriksaan ralat cakera terbina dalam, yang menawarkan banyak pilihan baris perintah untuk mengimbas cakera keras untuk Kesalahan dan Sektor Buruk, anda boleh menggunakan alat pihak ketiga untuk itu.

Fakta bahawa ralat ini muncul di skrin anda menandakan bahawa cakera tidak dapat membaikinya sendiri secara automatik. Sebaik-baiknya, kedua-dua cakera dan sistem operasi Windows cuba mengesan ralat. Sekiranya Windows memaparkan ralat, itu sendiri bermaksud bahawa cakera mungkin gagal. Walau bagaimanapun, beberapa program yang mengganggu juga boleh menyebabkan masalah ini. Untuk memahami apa yang mempengaruhi, anda boleh menggunakan perisian percuma pihak ketiga.

  1. Utiliti cakera keras HD Tune. HD Tune adalah utiliti cakera keras, dan alat perisian percuma untuk OS Windows, yang menggunakan satu set langkah mudah memeriksa status cakera keras (dalaman, luaran atau dapat diekstrak). Selain memeriksa status, aplikasi ini mengukur prestasi pemacu, kesalahan semasa mengimbas, status kesihatan, dan banyak lagi.
  2. Pengimbas Cakera Macrorit juga dapat membantu anda memperbaiki sektor yang tidak baik. Program ini memaparkan statistik lengkap pada panel atas yang merangkumi peranti yang dipilih, kelajuan imbasan, jumlah ralat yang dijumpai, kawasan imbasan, masa berlalu, dan anggaran masa yang tinggal untuk menyelesaikan imbasan.
  3. EaseUS Partition Master Free merangkumi ujian permukaan yang dapat mengimbas dan memperbaiki sektor yang tidak baik.
  4. AbelsSoft CheckDrive menawarkan cara mudah untuk memeriksa cakera keras PC anda untuk kesilapan dan memperbaikinya. Malah pemacu keadaan pepejal (SSD) disokong.
  5. HDDScan adalah utiliti perisian percuma untuk diagnostik cakera keras (array RAID, pemacu USB Flash dan SSD juga disokong). Program ini dapat menguji peranti penyimpanan untuk kesilapan (Blok buruk dan sektor buruk), menunjukkan atribut SMART dan mengubah beberapa parameter HDD seperti AAM, APM, dll.

4] Gunakan alat diagnostik cakera keras yang disediakan oleh pengeluar HD anda

Sekiranya anda mengetahui jenama cakera keras anda (kebanyakannya sama dengan jenama komputer anda), muat turun alat diagnostik khusus yang disediakan oleh pengeluar. Jalankan alat-alat tersebut dan lihat apakah alat itu membantu anda. Berikut adalah beberapa pautan:

  1. Windows Surface Scanner dari DTI Data adalah alternatif Chkdsk untuk memperbaiki Hard Drive Bad Sectors.
  2. HDD Bad Sectors Repair adalah program yang baik untuk memperbaiki cakera keras Maxtor.
  3. Seagate SeaTools adalah aplikasi diagnostik yang kuat yang membantu anda menentukan keadaan pemacu cakera dan kesihatan cakera keras cakera keras dan komputer luaran dengan cepat
  4. Data Lifeguard Diagnostic for Windows PC melakukan pengenalan, diagnostik dan pembaikan pemacu pada kebanyakan pemacu cakera keras Western Digital.

Akhirnya, jika semua langkah di atas gagal, anda boleh menganggap bahawa masalah dengan perkakasan fizikal dengan selamat dan mungkin mempertimbangkan untuk mengganti cakera keras.

Bacaan berkaitan : Berlaku ralat membaca cakera, Tekan Ctrl + Alt + Del untuk memulakan semula.

Windows mengesan masalah cakera keras