Betulkan Ralat Steam Konfigurasi Depot Tidak Sah pada Windows 10

Steam adalah perkhidmatan pengedaran digital permainan video yang membolehkan pengguna membeli, memuat turun, memasang, dan bermain permainan. Ini juga memberi pengguna pemasangan dan pengemaskinian permainan secara automatik, dan ciri komuniti seperti senarai rakan dan kumpulan, simpanan awan, dan fungsi suara dan sembang dalam permainan. Sekiranya semasa anda cuba memasang atau mengemas kini permainan di Steam, anda menghadapi ralat Konfigurasi Depot Tidak Sah pada Windows 10, maka catatan ini dapat membantu anda. Dalam catatan ini, kami akan mengenal pasti kemungkinan penyebab yang diketahui yang boleh mencetuskan ralat dan kemudian memberikan kemungkinan penyelesaian yang boleh anda cuba bantu mengatasi masalah ini.

Stim Konfigurasi Depot Tidak Sah

Anda mungkin menghadapi mesej ralat Steam Konfigurasi Depot Tidak Sah pada Windows 10 / 8.1 / 7 kerana satu atau lebih (tetapi tidak terhad kepada) sebab yang diketahui berikut;

  • Pelanggan Steam yang ketinggalan zaman.
  • Alamat DNS yang rosak.
  • Penyertaan program beta.
  • Isu kebenaran.
  • Steam Client Bootstrapper sebagai item permulaan.
  • Fail appmanifest.acf yang rosak atau rosak .

Ralat Steam - Konfigurasi Depot Tidak Sah

Sekiranya anda menghadapi masalah Konfigurasi Depot Tidak Sah ini , anda boleh mencuba penyelesaian yang disyorkan kami mengikut urutan yang ditunjukkan di bawah dan melihat apakah itu membantu menyelesaikan masalah tersebut.

  1. Kemas kini pelanggan Steam ke versi terkini
  2. Cache DNS siram
  3. Paksa mengemas kini Steam
  4. Ikut serta / tidak ikut serta dalam program Beta
  5. Jalankan klien Steam dari lokasi folder pemasangan
  6. Lumpuhkan item permulaan Steam Client Bootstrapper
  7. Ubah manifes aplikasi permainan dengan menghapus konfigurasi MountedDepots.

Mari kita lihat perihal proses yang berkaitan dengan setiap penyelesaian yang disenaraikan.

1] Kemas kini pelanggan Steam ke versi terkini

Dalam beberapa kes, anda akan menghadapi masalah Konfigurasi Depot Tidak Sah kerana anda menggunakan versi klien Steam yang sudah usang. Steam sepenuhnya mampu mengemas kini secara automatik tetapi jika ciri pembaruan automatik terganggu dan tidak dapat mengemas kini klien secara automatik, anda akan menerima mesej ralat ini.

Dalam kes ini, anda boleh mendapatkan Steam untuk mengemas kini secara automatik dengan hanya memulakan semula aplikasi. Anda juga boleh memaksa kedai untuk mengemas kini dengan pergi ke bar pita di bahagian atas klien Steam dan mengklik Steam> Periksa Kemas Kini Pelanggan Steam .

Sekiranya ini tidak dapat menyelesaikan masalah, anda boleh menyahpasang aplikasi Steam dan kemudian memuat turun dan memasang versi terkini dari laman web Steam.

Catatan : Untuk mengekalkan pemasangan permainan, pindahkan folder Steamapps (di bawah lokasi ini C: \ Program Files (x86) \ Steam ) dari folder Steam sebelum menyahpasang klien Steam atau anda perlu memasang semula semua permainan anda dari awal. Juga, pastikan anda menghidupkan semula Windows sebelum memasang semula Steam. Selepas itu, anda boleh memindahkan folder Steamapps kembali ke folder Steam.

Kemudian cuba kemas kini atau pasang permainan dan lihat apakah masalahnya berlanjutan, jika demikian, beralih ke penyelesaian seterusnya.

2] Flush cache DNS

Sekiranya mesej ralat Konfigurasi Depot Tidak Sah disebabkan oleh masalah rangkaian, pembersihan cache DNS mungkin akan menyelesaikan masalah tersebut.

Untuk mengosongkan cache DNS, lakukan perkara berikut:

  • Tekan kekunci Windows + R.
  • Dalam kotak dialog Jalankan, ketik steam: // flushconfig dan kemudian tekan Ctrl + Shift + Enter untuk membuka Prompt Perintah yang ditinggikan.
  • Klik Ya pada arahan UAC.
  • Sebaik sahaja anda diminta oleh dialog Hapus Cache Muat Turun , klik OK untuk mengosongkan cache muat turun tempatan anda.
  • Sekarang, buka Steam sekali lagi dan log masuk dengan akaun anda sekali lagi.

Cuba kemas kini atau pasang permainan dan lihat apakah masalahnya diselesaikan. Sekiranya tidak teruskan dengan penyelesaian seterusnya.

3] Paksa kemas kini secara paksa

Untuk memaksa mengemas kini Steam, periksa baki sistem pada bar tugas dan pastikan aplikasi Steam ditutup, kemudian arahkan folder pemasangan Steam anda (di lokasi ini C: \ Program Files (x86) \ Steam ) dan hapus semuanya kecuali folder Steamapps , Userdata folder , dan Steam.exe fail.

Setelah folder Steam dilucutkan bersih, mulakan semula komputer anda.

Apabila urutan permulaan seterusnya selesai, lancarkan Steam dari yang boleh dilaksanakan utama. Selepas pengesahan integriti, ia akan memuat turun dan memasang versi terkini secara automatik.

Setelah itu, anda boleh mencuba memasang / mengemas kini permainan yang sebelumnya mencetuskan ralat Konfigurasi Depot Tidak Sah dan melihat apakah masalahnya telah diselesaikan. Sekiranya tidak, teruskan dengan penyelesaian seterusnya.

4] Ikut serta / tidak ikut program Beta

Dalam penyelesaian ini, bergantung pada status anda sekarang, memilih atau tidak ikut serta dalam program beta Steam dapat menyelesaikan ralat Konfigurasi Depot Tidak Sah .

Ini caranya:

  • Lancarkan pelanggan Steam.
  • Di dalam Steam, gunakan bar pita di bahagian atas untuk mengklik Steam> Tetapan.
  • Dari menu Tetapan, pilih menu Akaun dari menu menegak di sebelah kanan, kemudian pindah ke panel kanan dan klik butang Tukar yang berkaitan dengan Penyertaan Beta .
  • Dari skrin Penyertaan Beta, ubah menu lungsur penyertaan Beta ke item yang tidak aktif pada masa ini.
  • Klik OK untuk menyimpan perubahan.
  • Mulakan semula Steam.

Lihat sama ada masalah itu diselesaikan. Sekiranya tidak teruskan dengan penyelesaian seterusnya.

5] Jalankan klien Steam dari lokasi folder pemasangan

Beberapa pengguna yang terjejas telah melaporkan bahawa menjalankan Steam dari lokasi pemasangan ( C: \ Program Files (x86) \ Steam ) dan bukannya jalan pintas, telah memperbaiki ralat Konfigurasi Depot Tidak Sah . Untuk melakukannya, periksa baki sistem pada bar tugas dan pastikan aplikasi Steam ditutup, kemudian arahkan ke folder pemasangan Steam anda dan klik dua kali pada Steam.exe untuk melancarkan kedai digital.

Sekarang cuba kemas kini / pasang permainan dan lihat apakah masalahnya diselesaikan. Sekiranya tidak teruskan dengan penyelesaian seterusnya.

6] Lumpuhkan item permulaan Steam Client Bootstrapper

Dalam penyelesaian ini, anda perlu mematikan item permulaan Steam Client Bootstrapper, kemudian hapus cache muat turun Steam, dan lancarkan Steam dari folder pemasangan.

Ini caranya:

  • Tekan kekunci Windows + R.
  • Dalam kotak dialog Jalankan , ketik msconfig dan tekan Enter untuk melancarkan Konfigurasi Sistem .
  • Di dalam tetingkap Konfigurasi Sistem , pergi ke tab Permulaan dan klik pada Open Task Manager .
  • Di dalam tab Permulaan Pengurus Tugas, klik kanan pada Steam Client Bootstrapper dan pilih Lumpuhkan.
  • Seterusnya, tekan kekunci Windows + R untuk memanggil kotak dialog Jalankan sekali lagi.
  • Dalam dialog Run, ketik steam: // flushconfig dan tekan Enter untuk menghapus cache muat turun Steam .
  • Apabila diminta oleh arahan pengesahan Steam, klik OK untuk meneruskan.
  • Akhirnya, arahkan ke lokasi pemasangan Steam anda (lokasi lalai adalah C: \ Program Files (x86) \ Steam ), klik dua kali pada fail Steam.exe untuk melancarkan Steam.

Sekarang cuba kemas kini / pasang permainan dan lihat apakah ralat Konfigurasi Depot Tidak Sah diselesaikan. Sekiranya tidak teruskan dengan penyelesaian seterusnya.

7] Ubah suai aplikasi permainan dengan menghapus konfigurasi MountedDepots

Dalam penyelesaian ini, anda perlu mengedit fail .acf milik permainan yang mencetuskan ralat Konfigurasi Depot Tidak Sah . Dengan menghapus seluruh bahagian konfigurasi MountedDepots dari file, beberapa pengguna yang terkena dampak telah melaporkan bahawa Steam mengesahkan permainan (membuat semula bahagian MountedDepots) yang akhirnya menyelesaikan masalah tersebut.

Lakukan perkara berikut:

  • Mulakan dengan memastikan bahawa Steam ditutup sepenuhnya. Periksa dulang sistem anda di bar tugas untuk memastikan bahawa Steam tidak berjalan di latar belakang.
  • Navigasi ke folder SteamApps di lokasi lalai ( C: \ Program Files (x86) \ Steam ).

Sekiranya anda memasang Steam di lokasi tersuai, arahkan ke sana.

  • Klik kanan pada fail appmanifest.acf pertama dan buka dengan editor teks - lebih baik Notepad ++.
  • Sebaik sahaja anda membuka fail dengan penyunting teks, tekan Ctrl + F untuk membuka fungsi carian.
  • Kemudian ketik MountedDepots dan tekan Enter .
  • Apabila anda menemui bahagian konfigurasi yang betul, pilih keseluruhan bahagian dan klik Padam .
  • Kemudian, gunakan menu pita di bahagian atas untuk Menyimpan konfigurasi dan keluar dari fail.
  • Seterusnya, kembali ke folder Steamapps dan ulangi tindakan yang sama seperti di atas dengan fail appmanifest.acf yang lain yang anda ada di sana.

Setelah bahagian MountedDepots dibersihkan untuk setiap permainan, mulailah Steam sekali lagi dan biarkan ia mengesahkan fail permainan yang telah diubah.

Sekarang cuba pasang / kemas kini permainan yang sebelumnya gagal dan lihat apakah masalahnya telah diselesaikan.

Mudah-mudahan, mana-mana penyelesaian ini dapat menyelesaikan masalah untuk anda!