Internet atau WiFi terputus selepas Tidur di Windows 10

Kita semua menggunakan WiFi di komputer Windows 10/8 untuk mengakses Internet . Tetapi berkali-kali, kami menghadapi pelbagai jenis masalah mengenai penggunaan WiFi. Kami telah melihat bagaimana memperbaiki prestasi WiFi yang lemah, rangkaian WiFi terhad, perkhidmatan WLAN AutoConfig tidak bermula, dan lain-lain. Hari ini, kami berkongsi dengan anda, cara untuk menyelesaikan masalah WiFi yang terputus setelah anda menyambung semula dari mod Tidur. Sekiranya anda disambungkan ke rangkaian WiFi , dan anda memindahkan sistem anda ke mod tidur, setelah bangun, sistem akan kehilangan sambungan rangkaian WiFi .

WiFi-Mendapatkan-Terputus-Selepas-Tidur

Dalam senario ini, setelah kembali dari tidur, Windows akan menunjukkan bahawa sambungan WiFi tersedia, tetapi tidak menyambung semula secara automatik, atau tidak tersambung semasa tidur. Ini akan mempengaruhi pengalaman pengguna anda, jika anda bergantung pada proses latar belakang yang berjalan di sistem anda seperti memuat turun menggunakan Windows Store atau Pengurus Muat turun, dll. Oleh itu, jika anda merasa kecewa dengan masalah ini, anda boleh mencuba langkah-langkah ini yang dirujuk dari artikel wiki ini :

Internet atau WiFi terputus atau tidak menyambung semula secara automatik

Menggunakan Pengurus Peranti

1. Tekan Windows Key + R dan ketik devmgmt.msc di kotak dialog Run untuk membuka Device Manager .

Masalah Peranti USB Peranti USB tidak berfungsi pada Windows 8.1

2. Di tetingkap Pengurus Peranti , luaskan Penyesuai Rangkaian dan cari pemacu WiFi anda , lakukan klik kanan padanya, pilih Properties .

WiFi-Mendapatkan-Terputus-Selepas-Tidur-1

3. Dalam lembaran harta tanah, beralih ke tab Pengurusan Kuasa dan hapus centang pilihannya. Benarkan komputer mematikan peranti ini untuk menjimatkan kuasa . Klik OK .

WiFi-Mendapat-Terputus-Selepas-Tidur-2

Anda sekarang boleh menutup Pengurus Peranti dan menghidupkan semula mesin untuk menyelesaikan masalah anda.

Baca : Selesaikan masalah WiFi pada Windows 10.

Menggunakan Windows PowerShell

1. Pergi ke Desktop , klik kanan dan pilih Baru -> Jalan pintas . Di tetingkap Buat Pintasan, tampalkan arahan ini:

C: \ Windows \ System32 \ WindowsPowerShell \ v1.0 \owershell.exe restart-netadapter -InterfaceDescription '' -Sahkan: $ false

Ganti pemacu akar sistem anda dengan C: dan nama penyesuai wayarles yang anda dapat dari tetingkap Pengurus Peranti yang ditunjukkan sebelumnya dalam artikel ini.

Dalam kes kami, penyesuai rangkaian wayarles adalah Sambungan Rangkaian Intel (R) Pro / Wireless 3945ABG , jadi perintahnya menjadi:

C: \ Windows \ System32 \ WindowsPowerShell \ v1.0 \owershell.exe restart-netadapter -InterfaceDescription 'Intel (R) Pro / Wireless 3945ABG Network Connection' -Sahkan: $ false

WiFi-Mendapatkan-Terputus-Selepas-Tidur-3

Klik Seterusnya .

2. Teruskan , namakan jalan pintas ini seperti WiFi Reset dan klik Selesai .

WiFi-Mendapatkan-Terputus-Selepas-Tidur-4

3. Akhirnya, klik kanan jalan pintas yang dibuat dan pilih Properties . Klik Advanced dan di tetingkap Advanced Properties , tandakan pilihan Jalankan sebagai pentadbir . Klik OK , kemudian Terapkan , diikuti dengan OK .

WiFi-Mendapatkan-Terputus-Selepas-Tidur-5

Anda boleh memasang jalan pintas ini ke Skrin Mula dan klik dua kali sebaik sahaja anda mengetahui masalah ini. Setelah mengklik dua kali, biarkan sistem melaksanakan perintah dan but semula mesin. Ini harus menyelesaikan masalah.

Semoga ini dapat membantu!