Ralat Kod 105 ERR_NAME_NOT_RESOLVED di Google Chrome

Semasa melayari internet jika anda menerima ralat yang mengatakan Ralat 105 (net :: NAMA ERR TIDAK DISELESAIKAN): Tidak dapat menyelesaikan alamat DNS pelayan, ini bermaksud bahawa pencarian DNS telah gagal. Ini adalah salah satu kod ralat yang paling biasa anda hadapi, dan jalan penyelesaiannya adalah dengan mudah untuk Memperbaiki Kod Ralat 105 di Google Chrome. Mari kita lihat semua penyelesaiannya.

Ralat 105 ERR_NAME_NOT_RESOLVED dalam Chrome

Sebahagian daripada kesalahan ini mungkin berkaitan dengan penyemak imbas Chrome, dan sebahagiannya disebabkan oleh masalah rangkaian dengan PC Windows anda. Saya akan membahagikan langkah penyelesaian masalah kepada dua. Yang pertama berkaitan dengan Chrome, dan yang kedua berkaitan dengan PC.

Penyelesaian Masalah Chrome

1] Jalankan Alat Pembersih Chrome

Kod Ralat 105 di Google Chrome

Jalankan Alat Pembersih Perisian & Pembersih Malware Chrome terbina dalam penyemak imbas Chrome. Ini membantu anda membuang iklan, pop timbul & perisian hasad yang tidak diingini, halaman Permulaan Tidak Biasa, bar alat, dan apa sahaja yang mungkin mengatasi rangkaian.

2] Lumpuhkan Prefetch di Google Chrome

Google menggunakan perkhidmatan ramalan untuk membantu menyelesaikan carian dan URL yang ditaip di bar alamat. Ia menggunakan alamat IP yang telah diselesaikan untuk menyambung ke laman web yang telah anda lawati. Adalah idea yang baik untuk melumpuhkannya pada masa-masa ini.

  • Buka Tetapan di Chrome
  • Pergi ke Privasi dan Keselamatan dan cari 'Prefetch'
  • Matikan tetapan ini yang berbunyi 'Gunakan perkhidmatan ramalan untuk membantu menyelesaikan carian dan URL yang ditaip di bar alamat.'
  • Mulakan semula Chrome.

Penyelesaian Masalah Rangkaian PC

Seringkali PC Windows anda bertanggungjawab menyebabkan masalah seperti ini. Ia boleh berlaku dengan mana-mana penyemak imbas, tetapi kerana kebanyakan menggunakan satu penyemak imbas, kita tidak akan tahu.

1] Periksa Kabel Rangkaian anda, Mulakan Semula Penghala Anda dan Sambungkan Semula

Petua asas, tetapi kadang-kadang menjadi penyebab masalahnya. Pastikan anda memeriksa kabel anda di tempat yang betul sama ada ke PC atau penghala anda. Sekiranya anda disambungkan melalui WiFi, pastikan anda menghidupkan semula penghala anda sekali. Akhir sekali, anda selalu dapat melupakan WiFi yang sudah anda sambungkan dan kemudian menyambung semula.

2] Keluarkan Proksi

  • Tekan Windows Key + R kemudian ketik " inetcpl.cpl " dan tekan enter untuk membuka Internet Properties.
  • Seterusnya, Pergi ke tab Sambungan dan pilih tetapan LAN.
  • Hapus centang Gunakan Pelayan Proksi untuk LAN anda dan pastikan " Mengesan tetapan secara automatik " dicentang.
  • Klik Ok kemudian Terapkan dan but semula PC anda.

Windows tidak dapat mengesan tetapan proksi rangkaian ini secara automatik

Sekiranya anda menggunakan perkhidmatan proksi pihak ketiga, pastikan untuk melumpuhkannya.

3] Flush DNS, set semula Winsock dan tetapkan semula TCP / IP

Kadang-kadang laman web tidak dapat diselesaikan kerana DNS di PC anda masih mengingat IP lama. Oleh itu, pastikan Flush DNS, Reset Winsock dan Reset TCP / IP.

Anda juga boleh menggunakan FixWin perisian percuma kami untuk menjalankan ketiga-tiga operasi ini dengan satu klik.

4] Gunakan DNS Awam Google

Sekiranya tidak membantu, gunakan Google Public DNS dan lihat apakah itu sesuai untuk anda. Anda perlu secara jelas mengubah tetapan DNS di sistem operasi anda menggunakan alamat IP DNS. Anda tidak perlu risau tentang prosedurnya; proses mengubah tetapan DNS anda berbeza mengikut sistem operasi dan versi sistem operasi atau peranti yang anda gunakan. Dalam artikel ini, kami akan memberitahu anda cara menunjukkan kepada anda cara memperbaiki masalah ini pada Windows.

Masalah yang kita bicarakan dalam artikel ini umumnya berlaku pada penyemak imbas Google Chrome yang anda gunakan pada PC Windows. Chrome mungkin memaparkan tetingkap kelabu dengan salah satu mesej ini jika ada yang tidak kena dengan tetapan Internet atau DNS. Setiap kali anda memasukkan nama domain ke dalam penyemak imbas, adalah fakta yang diketahui bahawa DNS akan mencari alamat IP nama domain dan mengembalikan hasilnya kepada anda.

  • Pertama sekali, klik kanan pada ikon Rangkaian bar tugas dan pilih Pusat Rangkaian dan Perkongsian.
  • Pilih "Ubah Tetapan Penyesuai".
  • Cari sambungan rangkaian yang digunakan untuk menyambung ke internet; pilihannya mungkin "Sambungan Kawasan Setempat" atau "Sambungan Tanpa Wayar".
  • Klik kanan padanya dan klik Properties.
  • Pilih tetingkap baru untuk memilih "Internet Protocol 4 (TCP / IPv4)" dan kemudian klik butang Properties.
  • Klik kotak centang untuk "Gunakan alamat pelayan DNS berikut" di tetingkap baru.
  • Masukkan 8.8.8.8 dan 8.8.4.4
  • Akhirnya, klik OK dan keluar.

5] Lumpuhkan Sementara Antivirus dan Firewall

Kedua-duanya seperti pengawal keselamatan untuk OS. Sekiranya mereka menjumpai laman web yang berniat jahat atau bahkan menganggapnya kerana kesan positif palsu, respons dari laman web tersebut akan disekat. Cuba lumpuhkan kedua-dua AnitVirus dan Firewall untuk melihat apakah ia berfungsi. Sekiranya demikian, anda perlu menambahkan laman web tersebut sebagai pengecualian, dan kemudian mengaktifkannya. Itu mesti berfungsi seperti daya tarikan.

Semoga petua ini dapat menyelesaikan Kod Ralat 105 ERR_NAME_NOT_RESOLVED di Google Chrome pada Windows 10/8/7.

Betulkan Ralat Kod 105 di Google Chrome