Komputer Windows 10 dimatikan dan bukannya Tidur

Windows 10 adalah sistem operasi yang dilengkapi dengan banyak ciri. Banyak ciri berkaitan dengan mematikan komputer dalam keadaan yang berlainan sehingga kuasa dapat dijimatkan pada tahap yang berbeza. Ia disenaraikan sebagai Shut down, Restart, Hibernate, and Sleep Tetapi sebilangan pengguna telah melaporkan masalah di mana komputer mereka dimatikan ketika mereka mencuba untuk tidur.

Terdapat beberapa sebab untuk masalah ini. Ia termasuk bug yang berkaitan dengan pemacu Intel Management Engine Interface (IMEI) atau salah konfigurasi dalam tetapan kuasa BIOS atau UEFI. Dalam artikel ini, kami akan memeriksa penyelesaian yang berbeza dengan mana kami dapat menyelesaikan masalah ini.

Komputer dimatikan dan bukannya Tidur

Komputer dimatikan dan bukannya Tidur

Sekiranya komputer Windows anda dimatikan semasa Tidur atau dimatikan dan bukannya Tidur / Hibernate, mungkin ada masalah pemacu. Inilah yang dapat membantu anda menyelesaikan masalah ini.

  1. Jalankan Penyelesai Masalah Kuasa.
  2. Selesaikan masalah Pemacu di Clean Boot.
  3. Tetapkan semula atau Kemas kini BIOS.
  4. Jalankan Laporan Diagnostik Kecekapan Daya.

1] Jalankan Penyelesai Masalah Kuasa

Jalankan Power Troubleshooter dan biarkan menyelesaikan masalah jika ada.

Buka Aplikasi Tetapan Windows 10. Navigasi ke lokasi berikut di dalamnya: Kemas kini & Keselamatan> Selesaikan masalah.

Pilih entri untuk Kuasa dan pilih butang yang mengatakan Jalankan penyelesai masalah Ikuti arahan di skrin untuk menyelesaikan masalah ini.

2] Selesaikan masalah Pemacu dalam Clean Boot

Mungkin sebilangan Pemandu atau program menyebabkan masalah ini. Ketika komputer memasuki Mode Tidur, Windows mengirimkan isyarat ke semua peranti untuk memasuki mod Tidur. Tetapi jika pemacu rosak, ia mungkin tidak bertindak balas dan boleh menghalang komputer daripada dimatikan atau memasuki mod tidur, sehingga dimulakan semula. Boot dalam Clean Boot State dan cuba mengasingkan program atau pemacu yang menyinggung dengan mematikan satu program demi program yang lain.

Anda mungkin mahu mengemas kini Pemacu Enjin Pengurusan Intel dari laman web rasmi mereka di sini dan memasangnya seperti pemacu lain. Ini telah diketahui dapat membantu sistem berasaskan Intel.

3] Tetapkan semula atau Kemas kini BIOS

Tetapkan semula Konfigurasi BIOS dan periksa apakah itu menyelesaikan masalah anda. Atau, mungkin anda perlu mengemas kini BIOS anda.

Kecuali anda mahir dengan bahagian ini, kami mencadangkan anda jangan mencubanya sendiri, sebaliknya bawa kepada juruteknik.

4] Jalankan Laporan Diagnostik Kecekapan Daya

Sekiranya tidak ada yang membantu, mungkin anda perlu menjalankan Laporan Diagnostik Kecekapan Daya dan melihat apakah ia menimbulkan sesuatu.

Beritahu kami jika ada yang membantu.

Komputer Windows boleh menghadapi beberapa masalah berkaitan Tidur yang lain. Mungkin beberapa catatan ini akan menolong anda suatu hari nanti.

  1. Hibernate mematikan komputer
  2. Mencegah Komputer bangun dari Tidur
  3. Komputer Windows 10 masuk ke Tidur terlalu awal
  4. Windows 10 tidur secara automatik
  5. Windows tidak akan bangun dari Mode Tidur
  6. Windows tidak tidur
  7. Mod Tidur tidak berfungsi di Windows
  8. Komputer Windows terbangun dari tidur secara automatik
  9. Bangunkan komputer dari Tidur, pada waktu tertentu.
Windows tidak akan dimatikan atau dimulakan semula