Masalah Bunyi dan Audio Windows 10

Microsoft telah menerima ulasan baik untuk OS terbaharu – Windows 10. OS ini dilengkapi dengan ciri, aplikasi, dan fungsi baru yang bermaksud menjadikan pengalaman pengkomputeran anda menjadi urusan yang lancar. Walau bagaimanapun, OS membawa masalah, masalah, dan pepijatnya sendiri. Ada yang melaporkan masalah bunyi dan audio seperti - suara Windows 10 tidak berfungsi dengan baik, tidak dapat memainkan video, menggunakan aplikasi tertentu, atau mendengar apa-apa dari pembesar suara mereka. Mari lihat bagaimana menyelesaikannya, dan masalah Suara dan Audio Windows 10 yang lain .

Windows 10 sudah termasuk bermain Audio Masalah dan Rakaman Audio Masalah , yang anda boleh dengan mudah sembah melalui Panel Kawalan, Taskbar Carian atau tab Troubleshooters daripada perisian percuma kami FixWin 10. Anda juga boleh mengakses Troubleshooters halaman dalam Windows 10.

Memainkan Penyelesai Masalah Audio

Masalah & masalah Bunyi & Audio Windows 10

Berikut adalah beberapa cadangan dari Microsoft , yang dapat membantu anda menyelesaikan masalah secara manual, bergantung pada masalah khusus anda.

Bunyi Windows 10 tidak berfungsi

Seterusnya, periksa laman web pengeluar untuk pemacu yang dikemas kini. Anda juga boleh membuka Kemas kini Windows dan mencari kemas kini pemandu. Sekiranya ia adalah peranti luaran, seperti fon kepala atau peranti USB, cabut dan pasang palam peranti. Sekiranya peranti anda adalah USB, cuba port yang lain. Juga, lumpuhkan Peningkatan Audio dan lihat apakah ia membantu.

Sekiranya anda mendapati masalah itu berlanjutan, hapus pemasangan pemacu audio anda dan reboot untuk membiarkan Windows memasangnya semula secara automatik atau nyahpasang pemacu audio anda dan cuba gunakan pemacu HDAudio peti masuk.

Untuk senario lain, cuba perbaiki yang berbeza. Mari kita bahas secara terperinci.

1] Kualiti audio yang buruk; bunyi buruk

Dalam senario ini, langkah penyelesaian masalah awal adalah sama seperti di atas, iaitu, periksa kemas kini pemacu dari Windows Update. Sekiranya peranti anda menggunakan USB, cuba port yang lain atau cuba matikan alat tambahan audio, jika ada. Sekiranya semua ini gagal, nyahpasang pemacu audio anda dan cuba gunakan pemacu peti masuk (HDAudio)

2] Pembesar suara, Bluetooth, Fon kepala tidak berfungsi

Dalam kes ini, mungkin anda dapat memainkan muzik melalui pembesar suara komputer riba yang sudah ada di dalamnya, tetapi sebaik sahaja anda memasang fon kepala berwayar, audio terus dimainkan melalui pembesar suara (atau tidak ada audio yang dimainkan sama sekali). Untuk menyelesaikannya, nyahpasang pemacu anda dan but semula untuk membolehkan Windows memasangnya semula. Sekiranya ini gagal, nyahpasang pemacu audio anda dan cuba gunakan pemacu peti masuk (HDAudio).

Sekiranya anda menghadapi masalah dengan audio untuk headset anda, dan jika anda tidak dapat mendengar audio, maka sebelum anda memulakan, buka Sound Properties dan pastikan bahawa Microsoft LifeChat Headset adalah peranti main balik suara lalai sistem anda.

3] Cuba Format Audio yang berbeza

Seringkali, ketidaksesuaian dengan pemacu atau perisian audio di Windows mempengaruhi pemutaran audio atau rakaman, jadi penting untuk mengesahkan apakah masalah format audio adalah sumber masalah anda.

Tukar ke Panel Kawalan, dan klik pautan "Bunyi". Selepas itu, jalankan "mmsys.cpl" di kotak carian atau command prompt anda.

Klik kanan pada ikon suara di dulang sistem anda dan pilih "Mainkan Peranti."

Klik kanan "Peranti Lalai" anda dan klik "Properties."

Beralih ke tab "Lanjutan" dan cuba ubah Format Lalai anda beberapa kali. Ini harus menyelesaikan masalah.

4] Periksa Pengurus Peranti

Pengurus Peranti memaparkan maklumat mengenai profil pemacu untuk semua peranti perkakasan yang ada di sistem anda. Sahkan, jika ada peranti audio yang mempunyai masalah yang telah dikenal pasti oleh sistem. Untuk melakukannya,

Ketik "Device Manager" di kotak carian bersebelahan dengan menu mula, dan tekan Enter. Luaskan tab "Pengawal suara, video dan permainan".

Pengurus peranti

Nyahpasang pemacu audio anda dan gunakan pemacu Audio Windows terbina dalam (HDAudio).

5] Mikrofon tidak berfungsi

Di sini, anda mungkin mengetahui bahawa Cortana enggan mendengar daripada anda. Anda mungkin mendapati bahawa memasang mikrofon luaran ke komputer atau menggunakan alat dengar berfungsi lebih baik. Cuba penyelesaian yang disebutkan di atas.

Sekiranya tidak ada yang sesuai untuk anda, anda mungkin akan melaporkan masalah khusus anda kepada Microsoft, termasuk dalam pertanyaan anda tentang pembuatan dan model PC anda, ID perkakasan dan versi pemacu peranti audio anda, sama ada memainkan Tone Uji yang berfungsi, tangkapan skrin dari “ Tab Pengawal suara, video, dan permainan ”di Pengurus Peranti, dan laporkan apakah ketika perangkat anda sedang berusaha memutar audio dengan mencatat apakah bar volume hijau ada di Panel Kawalan Suara.

Bagaimana melakukan semua perkara di atas? Microsoft juga telah meletakkan arahan terperinci mengenai perkara itu!

Cara mencari ID peranti & versi pemacu perkakasan audio anda

Untuk melakukan ini, jalankan Pengurus Peranti. Pergi ke Pengawal suara, video dan permainan. Di sini, Klik dua kali peranti audio anda. Seterusnya, beralih ke tab Detail dan pilih ID Perkakasan. Selepas itu, klik kanan untuk menyalin ID dan kemudian tampal di suatu tempat. Akhirnya, pilih Versi pemacu, klik kanan untuk menyalin, dan kemudian tampal kandungannya ke Notepad.

Cara menyahpasang pemacu audio

Langkah penyelesaian masalah awal melibatkan pengenalan pemacu peranti lalai anda. Untuk ini, pergi ke Panel Kawalan Suara, klik pautan "Bunyi".

Jalankan " mmsys.cpl " dalam command prompt. Klik kanan pada ikon suara di dulang sistem anda dan pilih "Mainkan Peranti".

peranti lalai

Setelah selesai, di Sound Control Panel, sahkan peranti mana yang lalai sistem anda dan kembali ke desktop anda.

Seterusnya, ketik "Device Manager" di kotak carian anda dan klik pada aplikasi Device Manager. Luaskan tab "Pengawal suara, video, dan permainan".

Sekarang, klik kanan pemacu peranti audio lalai anda, dan klik nyahpasang.

Masalah & masalah Audio & Bunyi Windows 10

Cara bermain Nada Uji

Memainkan nada ujian membantu anda menentukan sama ada subsistem audio mesin anda mempunyai fungsi sama sekali.

Untuk memainkan nada ujian, pergi ke Panel Kawalan, dan klik pautan "Bunyi". Seterusnya, jalankan " mmsys.cpl " di kotak carian atau command prompt anda. Kemudian, klik kanan pada ikon suara di dulang sistem anda dan pilih pilihan "Mainkan Peranti".

Pada tetingkap yang dihasilkan, klik kanan pada "Peranti Lalai" dan pilih "Uji". Sekiranya semuanya berfungsi dengan baik, anda akan mendengar bunyi ujian yang dimainkan dari peranti audio lalai anda.

bermain nada ujian

Periksa sama ada Bar Hijau kelihatan

Untuk melakukannya, arahkan ke Panel Kawalan, dan klik pautan "Bunyi". Sekali lagi Jalankan " mmsys.cp l" di kotak carian atau command prompt anda.

Klik kanan pada ikon suara di dulang sistem anda dan pilih "Mainkan Peranti". Mainkan beberapa audio, dan lihat "Peranti Lalai" anda. Anda mesti melihat bar kelantangan hijau.

bar

Harap sesuatu dapat menolong anda.

Catatan ini menawarkan petua penyelesaian masalah tambahan:

  1. Masalah Penyelewengan Bunyi pada Windows 10
  2. Kelantangan bunyi komputer terlalu rendah.
  3. Tidak ada suara atau Suara yang hilang di komputer Windows.